2024-05-02, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bunga-bunga-bunga
Man lär sig differentialer och integraler först matematik 3 eller matematik D/E på tekniskt eller naturvetenskapligt gymnasium, alternativt som tillval. Motsvara det matematik 3 eller är det ännu högre?

Det står lite om calculus på Wikipediasidan om matematikutbildning i USA. Det verkar inte vara krav på att läsa calculus i high school även om man ska gå en STEM-utbildning i college.

Citat:
Calculus is usually taken by high-school seniors or university freshmen, but can occasionally be taken as early as tenth grade. Unlike many other countries from France to Israel to Singapore, which require high school students aiming for a career in STEM or placed in the track for advanced mathematics to study calculus, the United States generally treats calculus as collegiate mathematics.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mathematics_education_in_the_United_States
Citera
2024-05-02, 18:03
Medlem
J.H.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irenikus
Ingenting. En av många brister i det svenska språket och anledningen till att engelskan borde rimligen ta över här, så slipper vi göra ett ord till tre eller fyra i brist på en rimlig översättning.

Kurserna och utbildningssystemet är ju helt olika uppbyggt. Vi behöver inget enskilt ord för calculus utan integral- eller differentialekvationer duger gott då det ingår i de senare gymnasiala mattematikkurserna.

Sen kommer ju envariabelanalys och flervariabelanalys som enskilda kurser på högskola och universitet.

Hade vi haft behov av ett ord för dessa så hade vi kunnat kalla det kalkyl, vilket är lika intesägande som calculus.
Citera
2024-05-02, 18:45
Medlem
bunga-bunga-bungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.H.
Kurserna och utbildningssystemet är ju helt olika uppbyggt. Vi behöver inget enskilt ord för calculus utan integral- eller differentialekvationer duger gott då det ingår i de senare gymnasiala mattematikkurserna.

Sen kommer ju envariabelanalys och flervariabelanalys som enskilda kurser på högskola och universitet.

Hade vi haft behov av ett ord för dessa så hade vi kunnat kalla det kalkyl, vilket är lika intesägande som calculus.

Men å ena sidan lärde jag mig också "differentialer" och "integraler" redan när jag läste yrkesprogrammet eller högstadiet för tio år sedan med linjära ekvationer som mest. Differentialen är endast Y=kx+m och integralen är arean av en rätvinklig triangel.

Är inte det också differentialer och integraler? Eller avser differentialer och integraler generellt mer avancerade beräkningar på ex. exponential- andra- och tredjegradsfunktioner?

Hänger inte med.
Citera
2024-05-02, 19:03
Medlem
På svenska heter det "analys". Väldigt dåligt och förvirrande namn, ordet kan ju betyda en massa annat också.

Infinitesimalkalkyl hette det förr men så inte längre. Differentialer är något annat, besläktat men något annat.
Senast redigerad av LiquidLen 2024-05-02 kl. 19:04. Anledning: felskriv
Citera
2024-05-02, 20:08
Medlem
nudas.veritass avatar
Det är inte en nivå av matematik som det verkar som att du tror, utan en gren av matematik som behandlar derivator och integraler. I gymnasiet i Sverige så ingår det tillsammans med andra matematiska grenar i matematikkurserna medans det på högskola heter envariabelanalys eller flervariabelanalys (eller endimensionell/flerdimensionell analys på vissa lärosäten)
Citera
2024-05-02, 21:42
Medlem
rotebro-hasses avatar
Calculus motsvarar en och flervariabel analys samt differentialekvationer.

Namnet är latinskt har jsg för mig
Citera
2024-05-02, 22:37
Medlem
Sqrbankens avatar
Blev en gång tillrättavisad av en gammal ingenjörs-stöt då jag sa calculus eftersom han ogillade att allt var så anglofierat

Nåväl, "analys" - kort och gott - skulle jag tydligen säga istället. Själv långt ifrån matematiker så hur legit detta alternativ är vet jag inte.
Citera
2024-05-03, 06:33
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiquidLen
På svenska heter det "analys". Väldigt dåligt och förvirrande namn, ordet kan ju betyda en massa annat också.

Calculus är faktiskt lika allmänt intetsägande. Tror för övrigt att detta var något som lärdes ut i Matematik D.

/AI
Citera
2024-05-05, 13:12
Medlem
humor33s avatar
Matematisk analys.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto