2024-05-02, 15:19
Medlem
bunga-bunga-bungas avatar
Läser lite fysik och matematik vid sidan om och tycker att svenska läroböcker är katastrofala. Lär mig det mesta via Youtube så allt är på engelska.

En sak jag inte förstår är vad den svenska motsvarigheten till "Calculus" är i Sverige. Är det gymnasiematematik eller matematik på universitet?

"Calculus" används inom klassisk newtonsk mekanik. Den mest avancerade matematiken jag använt för att lösa mina problem är andragradsekvationer och trigonometri. Detta motsvarar matematik 2 på gymnasiet. Är det, det som är "calculus"?
Citera
2024-05-02, 15:21
Medlem
Raytheons avatar
Differential- och integralkalkyl?
Citera
2024-05-02, 15:21
Medlem
Enligt Translator betyder det "kalkyl" men det säger mig inget.
Citera
2024-05-02, 15:33
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunga-bunga-bunga
Läser lite fysik och matematik vid sidan om och tycker att svenska läroböcker är katastrofala. Lär mig det mesta via Youtube så allt är på engelska.

En sak jag inte förstår är vad den svenska motsvarigheten till "Calculus" är i Sverige. Är det gymnasiematematik eller matematik på universitet?

"Calculus" används inom klassisk newtonsk mekanik. Den mest avancerade matematiken jag använt för att lösa mina problem är andragradsekvationer och trigonometri. Detta motsvarar matematik 2 på gymnasiet. Är det, det som är "calculus"?
Den svenska motsvarigheten till calculus är, som nämndes ovan, ”differential- och integralkalkyl”.

Arne Perssons läroböcker Analys i en variabel respektive Analys i flera variabler avhandlar på svenska det som på engelska kallas calculus.
Citera
2024-05-02, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Den svenska motsvarigheten till calculus är, som nämndes ovan, ”differential- och integralkalkyl”.

Arne Perssons läroböcker Analys i en variabel respektive Analys i flera variabler avhandlar på svenska det som på engelska kallas calculus.

Man lär sig differentialer och integraler först matematik 3 eller matematik D/E på tekniskt eller naturvetenskapligt gymnasium, alternativt som tillval. Motsvara det matematik 3 eller är det ännu högre?
Citera
2024-05-02, 15:47
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunga-bunga-bunga

Wiki?
https://en.wikipedia.org/wiki/Calculus
https://sv.wikipedia.org/wiki/Infinitesimalkalkyl

"Infinitesimalkalkyl, från nylatinets infinitesimus, från infinit, med betydelsen oändlig, är den del av matematiken som behandlar gränsvärden, derivator och integraler. Namnet infinitesimalkalkyl syftar på de obegränsat (infinit) små tal som används. Termen inbegriper differentialkalkyl och integralkalkyl. Enkelt uttryckt kan man säga att en infinitesimalkalkyl inbegriper beräknandet av oändligt små tal samt oändligt stora tal. Man undersöker matematiska förhållandens förändringar när en variabel närmar sig en gräns. Kalkylen är en del av en analysmetod där huvudsakligen funktioner undersöks. Funktionerna uttrycks med hjälp av differential- och integralkalkyler betraktade i infinitesimala sektioner."
Citera
2024-05-02, 16:04
Medlem
bithaxs avatar
Det är envariabelsanalys.

Flervariabelsanalys kallas på engelska för Multivariable calculus.
Vektoranalys kallas för Vector calculus.

Så de är separata kurser förmodligen på en del universitet, på andra kanske de har en fet "Caculus" kurs med hela skiten. Skulle suga bäverpung att göra den tentan tycker jag.
Senast redigerad av bithax 2024-05-02 kl. 16:08.
Citera
2024-05-02, 16:20
Medlem
Economicuss avatar
det är derivata och sådant.
Citera
2024-05-02, 16:24
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Det är envariabelsanalys.

Flervariabelsanalys kallas på engelska för Multivariable calculus.
Vektoranalys kallas för Vector calculus.

Så de är separata kurser förmodligen på en del universitet, på andra kanske de har en fet "Caculus" kurs med hela skiten. Skulle suga bäverpung att göra den tentan tycker jag.

Tänkte på Mr. bean i tentasalen. Han tentade just på calculus.
Citera
2024-05-02, 16:26
Moderator
pbos avatar
Frågeställningen rör mer vilka kurser som lär ut ämnet än ämnet.

Fysik, matematik och teknologi --> Utbildning och studier
/Moderator
Citera
2024-05-02, 16:27
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Tänkte på Mr. bean i tentasalen. Han tentade just på calculus.

Jag har aldrig pluggat i England eller USA, så jag vet inte om de har en tenta, eller flera deltentor på samma kurs. Förmodligen är det assvårt på vissa ställen, och värsta jycklet på andra ställen.
Citera
2024-05-02, 16:41
Medlem
Ingenting. En av många brister i det svenska språket och anledningen till att engelskan borde rimligen ta över här, så slipper vi göra ett ord till tre eller fyra i brist på en rimlig översättning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in