2024-05-04, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peaceplease
Så, du vet ingenting och har inte ens googlat ordentligt?

Hade du ens börjat läsa Bibeln från början eller tagit din "konfirmation", skulle du aldrig behöva fråga.

Svaret är att INGEN vet GUDs namn!

Den som uttalar "guds rätta namn" ... det står det om i Bibeln någonstans, och det ska vara ganska exceptionella saker som händer då!?

Jag har heller ingen direkt aning men såvitt jag ser det handlar det om "makt"...

Du har fel.
Citera
2024-05-04, 22:06
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du har fel.
JESUS är Vägen Sanningen och Livet.
Gud har rätt!
Citera
2024-05-05, 07:53
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Är det något fel i att sprida Guds namn?
Du ser, nu försvarar du ert spridande av namnet Jehova, som är oriktigt.
Det dröjde inte länge innan du visade dina rätta färger. Men varför är ni JV så falska att ni inte håller en linje från början till slut?
Citera
2024-05-05, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Du ser, nu försvarar du ert spridande av namnet Jehova, som är oriktigt.

Det är värre att sprida en titel som "Herre" och låtsas att det är ett namn, och speciellt att det skulle vara Guds namn.

Vi vet med säkerhet att Guds namn är JHVH, som inte har något med titeln "Herre" att göra:

"Då sade Mose till Gud: »Om jag nu kommer till israeliterna och säger att deras fäders Gud har sänt mig till dem och de frågar efter hans namn, vad skall jag då svara?« Gud sade: »Jag är den jag är. Säg dem att han som heter ’Jag är’ har sänt dig till dem.«

Och Gud fortsatte: »Säg israeliterna att
(JHVH), deras fäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud, har sänt dig till dem. Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte. " (2Mose 3:13-15 Bibel2000)
Citera
2024-05-05, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traveller7
JESUS är Vägen Sanningen och Livet.

Det är sant, Jesus är vägen till fadern.

"Jesus svarade: »Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig. " (Joh 14:6 Bibel2000)

Så Jesus är inte slutmålet. Slutmålet är fadern, JHVH Gud:

"Sedan kommer slutet, när Jesus överlämnar riket åt Gud, fadern... Sonen själv ska underordna sig den som har lagt allt under honom, så att Gud blir allt, överallt." (1 Kor 15:24,28 Bibel2000)
Citera
2024-05-05, 09:29
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Det är värre att sprida en titel som "Herre" och låtsas att det är ett namn, och speciellt att det skulle vara Guds namn.

Vi vet med säkerhet att Guds namn är JHVH, som inte har något med titeln "Herre" att göra:

"Då sade Mose till Gud: »Om jag nu kommer till israeliterna och säger att deras fäders Gud har sänt mig till dem och de frågar efter hans namn, vad skall jag då svara?« Gud sade: »Jag är den jag är. Säg dem att han som heter ’Jag är’ har sänt dig till dem.«

Och Gud fortsatte: »Säg israeliterna att
(JHVH), deras fäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud, har sänt dig till dem. Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte. " (2Mose 3:13-15 Bibel2000)
"Det är värre" betyder att du erkänner din jehova-spridning som något dåligt, men då du anser den spridningen vara något mindre dåligt än vad andra håller på med, så går du ändå - anser du själv - fri och menar dig ha tillåtelse - från högsta ort - att fortsätta din jehova-spridning.

Så ogudaktigt!
Ditt samvete är stört, om inte rentav förstört!
Citera
2024-05-05, 09:30
Medlem
Comitiums avatar
Ante Jacklén
Citera
2024-05-05, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
"Det är värre" betyder att du erkänner din jehova-spridning som något dåligt, men då du anser den spridningen vara något mindre dåligt än vad andra håller på med, så går du ändå - anser du själv - fri och menar dig ha tillåtelse - från högsta ort - att fortsätta din jehova-spridning.

Så ogudaktigt!
Ditt samvete är stört, om inte rentav förstört!

Nej, du förvränger. Jag medger att vi inte vet exakt hur Guds namn uttalas, och därför kan jag inte vara säker på min sak. Men det är uppenbart värre med att använda "Herre" som Guds namn, dels för att det är en titel, men främst för att JHVH inte har med "Herre" att göra överhuvudtaget.

Det är alltså värre med en uppenbar förfalskning av Guds namn, än att vara osäker på exakt hur JHVH uttalas.
Citera
2024-05-05, 09:38
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Ante Jacklén
Jackelén, du missade ett e.
Förresten, hon var ärkebiskop(inna) i Sv(e)k (läses "svek").
Hur länge har du trott att hon är kristendomens Gud? Har du sökt hjälp för det?
Citera
2024-05-05, 09:41
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Nej, du förvränger. Jag medger att vi inte vet exakt hur Guds namn uttalas, och därför kan jag inte vara säker på min sak. Men det är uppenbart värre med att använda "Herre" som Guds namn, dels för att det är en titel, men främst för att JHVH inte har med "Herre" att göra överhuvudtaget.

Det är alltså värre med en uppenbar förfalskning av Guds namn, än att vara osäker på exakt hur JHVH uttalas.
Slingerbult. Tidigare frågade du - retoriskt och självrättfärdigande - "Är det något fel i att sprida Guds namn?". Nu försöker du krypa under ett falskt ödmjukt "osäker på exakt hur"...
JV är falska!
Citera
2024-05-05, 09:42
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Det är sant, Jesus är vägen till fadern.

"Jesus svarade: »Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig. " (Joh 14:6 Bibel2000)

Så Jesus är inte slutmålet. Slutmålet är fadern, JHVH Gud:

"Sedan kommer slutet, när Jesus överlämnar riket åt Gud, fadern... Sonen själv ska underordna sig den som har lagt allt under honom, så att Gud blir allt, överallt." (1 Kor 15:24,28 Bibel2000)
Som muslimerna ser på saken lite? Redan.

Jesus är Gud. För mig. Alfa och Omega. Häftigt va!
Citera
2024-05-05, 09:43
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:

Klassiska JV sprider namnet "Jehova" som Guds rätta namn, inte som Guds osäkra namn. Men, som den sekt ni är erkänner ni inte detta utan försöker skönmåla felet. Ni ökar så er synd ytterligare. Obotfärdiga sekterister!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in