2024-05-03, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du har väl sett att det står "Jehovah" i King James bibel? En översättning från 1600-talet, alltså 300 år innan Jehovas vittnen bildades.

Så det är inte vad Jehovas vittnen vill, utan är ett etablerat uttal av Guds namn, långt innan Jehovas vittnen började använda det.

Och första gången i en svens tidning

https://tidningar.kb.se/w8kwtmcpt8448f76/part/1/page/2?q=jehova
Citera
2024-05-03, 21:00
Medlem
Lagopussys avatar
Samma ord som de andra mellanösternreligionerna; YHWH, (Y)Elohim, El-Shaddai och Abba (Jesus lär ha kallat Gud "Abba" som är arameiska) Hebreiska eller hebreisk/arabiska.
Citera
2024-05-03, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Samma ord som de andra mellanösternreligionerna; YHWH, (Y)Elohim, El-Shaddai och Abba (Jesus lär ha kallat Gud "Abba" som är arameiska) Hebreiska eller hebreisk/arabiska.

"Abba" betyder "fader", det är inte ett namn.
Citera
2024-05-03, 23:31
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Kristendomens gud är en människa som heter Jesus.

Judendomens Gud är den allsmäktig skaparen av universum som har många namn som ex El, Elohim, YHWH, Tsevaot och El Shaddai.
Citera
2024-05-04, 02:28
Medlem
JanFyhrholdts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahman5
Gud är en titel, inget namn
Herren är en titel, inget namn.

I Jesaja 42:8 i 1917 års översättning står "Jag Herren, det är mitt namn;
och jag giver icke min ära åt någon annan
eller mitt lov åt belätena."

Guds namn förekommer nästan 7 000 gånger i Gamla testamentet.
Men många översättare har ersatt det med titeln ”HERREN” (ofta med stora bokstäver).

Läs ordförklaring till HERREN i Svenska folkbibeln.

Jesaja 42:8 i andra översättningar
”Jag är Jehová, det är mitt namn; och jag giver icke min ära åt en annan eller mitt lov åt bilderna.” (Åkeson)

”Jag är Jehovah, det är mitt namn, och min ära skall jag icke gifva åt en annan, eller mitt pris åt afgudarne.” (Myrberg)

Namnet Jehova användes långt innan organisationen Jehovas vittnen kom till..

https://tidningar.kb.se/search?q=jehova&searchGranularity=part&from=1749-01-01&to=1886-12-31

"I Jesaja 42:8 i 1917 års översättning står "Jag Herren, det är mitt namn;
och jag giver icke min ära åt någon annan
eller mitt lov åt belätena."

Min tolkning är att Gud enligt detta bibelcitat skulle ha presenterat sig som "Herren",
och angett denna titel, som enligt svensk grammatik INTE är ett så kallat "egennamn" som sitt personliga namn.
"Herren" i bibelcitatet är skrivet med stor bokstav, vilket skulle styrka ordets innebörd i egenskap av namn på en person i bemärkelse av Gud.

Det är ett substantiv i singularis bestämd form, vilket i motsats till "Herre" (obestämd form) indikerar
att det inte är vilken herre som helst, utan istället en viss herre, nämligen "Herren".

I inlägget ovan sägs att: "Gud är en titel, inget namn
Herren är en titel, inget namn."

Att Gud är en titel verkar rimligt, vilket skulle bekräftas av "Anselms gudsbevis", (såvitt jag minns), definierar "Gud" som "det högsta väsendet". vilket är en titel förbehållen ett visst enskilt väsen.

Ett adjektiv i superlativ (högsta) kan ju bara beteckna ett unikt föremål utan dess like.
I verkligheten och enligt fysikens lagar kan ju ett adjektiv i superlativ bara skrivas i singularis, även om det grammatiskt vore korrekt att skriva exv "De högsta bergen".

Men endast ett berg i hela universum kan ju vara det högsta vid en viss given tidpunkt.
På samma sätt skulle det vid en viss given tidpunkt bara kunna finnas ett enda "högsta väsende".
Gudsbeviset innebär att det högsta väsendet (som ju måste finnas) automatiskt är Gud.

"Gud" är alltså en titel som bara kan bäras av en person. "Påve" är i sin tur den jordiska motsvarigheten till en unik titel.
De så kallade "egennamnen" betecknar också ett enskilt unikt föremål på samma sätt som dessa unika titlar är förbehållna en enskild person. Därmed kan man utesluta det motsatsförhållande mellan titel och namn som antyddes i inlägget ovan.

Rent formellt är det dessutom så, beträffande själva namnfrågan, att endast bibeln kan ange vilket namn Gud har inom kristendomen. Om Gud finns eller ej, är en helt annan fråga. Om Gud inte skulle finnas, så skulle han trots sin frånvaro ändå ha ett namn. Man kan ju inte omtala en namnlös person som obefintlig.

Bibeln anger indirekt Guds namn, som i bibelcitatet ovan; "Jag Herren, det är mitt namn"
Där framgår tydligt att Gud själv skulle ha sagt detta (enligt bibeln)
Om då Gud är "det högsta väsendet", borde han ha behörighet att överträda någon världslig språkregel som gör skillnad på namn och titlar.

Särskilt i ett specialfall som detta när titeln ifråga inte kan delas med någon annan person.
jag är ingen språkexpert, men rimligen borde en unik titel förbehållen en viss unik person kunna jämställas med ett "egennamn", som en undantagsregel.

Dessutom är det ju bara Gud som kan bestämma sitt eget namn eftersom han är föräldralös för det första, och dessutom är det äldsta föremålet i universum, varför han under alla omständigheter tvingas namnge sig själv, i vad som framgår ("Jag är Herren, det är mitt namn")
Citera
2024-05-04, 13:38
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Du har väl sett att det står "Jehovah" i King James bibel? En översättning från 1600-talet, alltså 300 år innan Jehovas vittnen bildades.

Så det är inte vad Jehovas vittnen vill, utan är ett etablerat uttal av Guds namn, långt innan Jehovas vittnen började använda det.
Det är vad Jehovas vittnen vill.
Citera
2024-05-04, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Det är vad Jehovas vittnen vill.

Det är inte vad du vill, utan fakta.
Citera
2024-05-04, 15:48
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Det är inte vad du vill, utan fakta.
nämen så funkar det inte, vetdu, Jehovas är de som driver det namnet Jehova, har gjort det sedan sekten startade...de är de som gjorde ett nummer av att de spred Guds rätta namn
Citera
2024-05-04, 17:05
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
När människor ger någon ett namn, t.ex. ett barn eller ett djur, så är det för att få ökad kontroll. Jag uppfattat ordväxlingen mellan Moses och Herren som att Herren inte var så intresserad av att bli benämnd. Men de första missionärerna bland germanerna tog fasta på Jesus ...

När han sedan begav sig åstad för att fortsätta sin väg, skyndade en man fram och föll på knä för honom och frågade honom: »Gode Mästare, vad skall jag göra för att få evigt liv till arvedel?» Jesus sade till honom: »Varför kallar du mig god? Ingen är god utom Gud allena. — Markus 10:17-18

... och de började kalla Herren för God (hos oss kuth, gud). Vilket jag tycker är ett bra och unikt namn.
Citera
2024-05-04, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
nämen så funkar det inte, vetdu, Jehovas är de som driver det namnet Jehova, har gjort det sedan sekten startade...de är de som gjorde ett nummer av att de spred Guds rätta namn

Är det något fel i att sprida Guds namn?
Citera
2024-05-04, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Kristendomens gud är en människa som heter Jesus.

Fel, det är kristenhetens gud som heter Jesus (dom tror på treenigheten). Kristendomens gud heter Jehova, och Jesus är Guds son, alltså inte Gud själv.
Citera
2024-05-04, 20:09
Medlem
Så, du vet ingenting och har inte ens googlat ordentligt?

Hade du ens börjat läsa Bibeln från början eller tagit din "konfirmation", skulle du aldrig behöva fråga.

Svaret är att INGEN vet GUDs namn!

Den som uttalar "guds rätta namn" ... det står det om i Bibeln någonstans, och det ska vara ganska exceptionella saker som händer då!?

Jag har heller ingen direkt aning men såvitt jag ser det handlar det om "makt"...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in