Kinkiga ryssar gnäller igen...
Mika Aaltola, direktör för Utrikespolitiska institutet kommenterade kring ryssens GPS-störningar.
Självklart gillade inte ryssen det och gnäller som småbarn som inte får godis i affären.
Citat:
- Det här är Rysslands "mobbare" och konsekvensen blir att flygsäkerheten sjunker. GPS-störningen kommer från Ryssland och den ryska exklaven Kalingrad, vid Östersjöns strand. Om Ryssland förhindrar flyg att landa, varför inte förhindra eller strama upp Rysslands tillträde till Kaliningrad?
Citat:
Enligt den ryska nyhetssajten Lenta och den statliga nyhetsbyrån TASS anklagar Kaliningradregionens senator Alexander Shendersyuk-Zhidkov Aaltola för att ha en "anti-rysk agenda". Lenta bad senatorn om en kommentar till "förslaget som gjorts i Finland".
- Jag skulle avråda från att missbruka vår kärlek till fred, eftersom Ryssland kommer att agera på sin egen mark precis som de finner lämpligt, sa han.
Kärlek till fred. Den måste vara dagens bästa skämt.
En annan ryss har sin åsikt, men han kan bara dra åt helvete. Eller vänta, han är redan i helvetet.
Citat:
Aleksej Zhuravljov, ledamot av statsduman och vice ordförande i försvarsutskottet, kritiserade också Altolas kommentar på den Kremlvänliga propagandasajten Absatz. Han tolkade Aaltola som att han föreslog en blockad av Kaliningrad.
- Till de småaktiga finska politiker - som ställer till problem genom att föreslå en blockad av Kaliningrad - vill jag påminna dem om att deras land var en del av det ryska imperiet längre än deras stat har varit självständig.
Efter att ha varit en del av rysseriet i 108 år, så firar Finland 107 år av självständighet i år.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010404993.html
Aaltolas svar:
Citat:
- Jag är inte intresserad eller skrämd av desinformation, inblandning eller valpåverkan från Ryssland, som för ett anfallskrig, säger han.
Enligt Aaltola försöker Ryssland påverka EU-valet i sommar och vilka sanktioner som riktas mot Ryssland genom nyhetsrapportering.
Aaltola konstaterar att det ursprungliga budskapet i hans publikation fortfarande är detsamma, och att man bör söka svar och "aktiv avskräckning" mot Ryssland när det gäller ryska trakasserier.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010405091.html