2024-05-04, 19:23
Medlem
Funderar på att köpa en skåpbil och inreda till en enklare husbil. Men kan inget om det tekniska. Skåpbilarna jag tittar på har parkeringsvärmare. Men dom funkar väl bara en kortare tid? Den värmer väl antagligen mest delen där man sitter och kör? Jag ska naturligtvis ta bort väggen mellan hytten och skåpet. Behöver man installera en extra värmare för att kunna ha igång den hela natten och värma skåpsdelen också tror ni? Värmaren på min personbil har en maxgräns på en timme, men det är en vanlig personbil. Vad tror ni att det kostar att köpa en extra värmare och montera den på en firma? Måste även dra el till skåpet med någon form av omvandlare till 220 volt. Snickra kan jag men el och värme kan jag inget om 😀
Storleken jag ska ha är som länken, jag måste ha ståhöjd.
https://www.blocket.se/annons/1001344286
Citera
2024-05-04, 19:45
Medlem
4yoonlys avatar
Har en relativt ny diesel med dieselvärmare, tror jag kan ställa den ganska högt (2-3 timmar om jag vill, men inget jag minns) men det är inte riktigt problemet tror jag utan den har ingen sensor för temperatur... Det är på eller av... har du den 20 minuter blir det bastu...

Bättre med en egen installerad (kines värmare) med termostat, då kan du ju beroende på hur du isolerat bilen få den att gå "korta" stötar för att bibehålla typ 19-20 grader...

Sedan beroende på hur avancerad din motor/dieselvärmare som sitter i bilen redan kan du ju då fortfarande använda via timer kanske och när det är kallt som en extra grej när du vaknar...

12v DC till 230 AC är enkelt med en vanlig inverter (finns i alla möjliga former typ från 150w till +4800w) Men det suger batteri bara att koppla in en inverter (visst finns det riktigt smarta som inte suger något och lite dummare som suger mycket trots inget inkopplat).

Köp några bra batterier och försök koppla in dem tillsammans med bilbatteriet (lite komplicerat dock) så dom kan laddas under färd. Sedan kompletterar du med lite solpaneler på taket med en solcellsladdare som kan ladda allt...

Och en starthjälp för dieselmotorer (om du nu skulle suga ut all ström ur batterierna :-)

---edit

Kostnad så jag nu med din titel (missade det)..

Kolla amazon.se och skriv dieselvärmare i sökfältet så får du kostnaden för värmaren (5 KW är fullt tillräckligt med en isolerad skåpbil, fungerar säkert bra utan isolering också).

Du verkar ju händig, tror du med enkelhet installerar denna själv på ett bra och passande ställe...

---edit2

Hittade en installation via YT... kanske kan ge dig någon mer info (kollade inte igenom hela videon själv dock)
https://www.youtube.com/watch?v=1vOIOX6_HGg

Det hade ju varit guld dock om du kunde använda motorvärmaren (genom att få den termostatstyrd och timerstyrd typ +8 timmar)... kan gå men kräver nog lite tinkering...
Senast redigerad av 4yoonly 2024-05-04 kl. 20:14.
Citera
2024-05-04, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Har en relativt ny diesel med dieselvärmare, tror jag kan ställa den ganska högt (2-3 timmar om jag vill, men inget jag minns) men det är inte riktigt problemet tror jag utan den har ingen sensor för temperatur... Det är på eller av... har du den 20 minuter blir det bastu...

Bättre med en egen installerad (kines värmare) med termostat, då kan du ju beroende på hur du isolerat bilen få den att gå "korta" stötar för att bibehålla typ 19-20 grader...

Sedan beroende på hur avancerad din motor/dieselvärmare som sitter i bilen redan kan du ju då fortfarande använda via timer kanske och när det är kallt som en extra grej när du vaknar...

12v DC till 230 AC är enkelt med en vanlig inverter (finns i alla möjliga former typ från 150w till +4800w) Men det suger batteri bara att koppla in en inverter (visst finns det riktigt smarta som inte suger något och lite dummare som suger mycket trots inget inkopplat).

Köp några bra batterier och försök koppla in dem tillsammans med bilbatteriet (lite komplicerat dock) så dom kan laddas under färd. Sedan kompletterar du med lite solpaneler på taket med en solcellsladdare som kan ladda allt...

Och en starthjälp för dieselmotorer (om du nu skulle suga ut all ström ur batterierna :-)

---edit

Kostnad så jag nu med din titel (missade det)..

Kolla amazon.se och skriv dieselvärmare i sökfältet så får du kostnaden för värmaren (5 KW är fullt tillräckligt med en isolerad skåpbil, fungerar säkert bra utan isolering också).

Du verkar ju händig, tror du med enkelthet installerar denna själv på ett bra och passande ställe...
Tack för svaret 😀, jag är händig gällande snickerier inte el och värme. Jag har en budget på runt 250 000 men då räknar jag med att bilen kostar 150 000. Tror att jag har budget för att anlita fackfolk. Är lite skeptisk till saker från Amazon och kinasaker när det handlar om el och värme. Kanske för gammal för att handla där 😀 är även en trygghetsnarkoman vill lita på utrustningen när jag använder bilen på vintern här uppe i norra norden
Citera
2024-05-04, 20:33
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Tack för svaret 😀, jag är händig gällande snickerier inte el och värme. Jag har en budget på runt 250 000 men då räknar jag med att bilen kostar 150 000. Tror att jag har budget för att anlita fackfolk. Är lite skeptisk till saker från Amazon och kinasaker när det handlar om el och värme. Kanske för gammal för att handla där 😀 är även en trygghetsnarkoman vill lita på utrustningen när jag använder bilen på vintern här uppe i norra norden

Jag förstår, men själva konstruktionen av en "dieselvärmare" är väldigt simpel och kineserna har kopierat och gjort dom i årtionden... och dom är relativt simpla (elektroniken som faktiskt kineserna är ganska bra på nu dock är lite mer komplicerad men också billig).

Det jag menar är att du kan faktiskt köpa en "billigare" och sedan bara byta ut det som är "skräp" relativt enkelt och ändå få den totalt väldigt billig... och man kan göra sönder skiten och sedan köpa ny likadan och allt passar. Samt att det är otaliga YT klipp som både förbättrar och visar installationer.

Men återigen jag förstår. Lägg några tusen till och du får garanti som faktiskt går att utnyttja, material som är säkrare osv...

Samtidigt kanske du inte ens behöver en dieselvärmare? dra dit ett par solpaneler på taket och ett par batterier och kanske du kan värma det du behöver med el (finns värmefiltar som drar väldigt lite men ger god värme (och dom är helt tysta :-)...

Och sedan kan du putta på den inbyggda dieselvärmaren (är ju oftast på en fjärrkontroll) om det absolut behövs...

Så hade nog jag gjort faktiskt... isolerat bra istället... och kört solpanel/bilgenerator (ladda upp batterierna när du kör) och sedan bara kört värmefilt (eller någon lågeffekts golvvärme typ).
Som sagt det är ju helt tyst, dieselvärmare låter rätt mycket...
Citera
2024-05-04, 20:55
Medlem
Juneauxs avatar
Jag kör en kina dieselvärmare i min husbil och är inne på 5e året och endast behövt byta pumpen en gång och den kostade 120 kr.

Värmaren i sig gav jag 1200 kr för och det är en 5 kw.

Dom drar knappt ström och runt 2-3 dl i timman beroende på hur mycket den får jobba.

Visst att dom låter men som en kupefläkt på ettan ungefär när den går på tomgång och jag har min direkt under sängen helt öppet. Vissa bygger ju in dom i ett skåp och det enda du hör då är ju ett litet sus av luften.

Min har hållit mig varm i så kallt som 30 minus och min husbil är gammal och dåligt isolerad.

Är busenkelt att koppla in och sen bara till plus och minus på batteriet.

Men visst har du redan en värmare där fram så är jag rätt säker på att du kan sätta någon switch eller nåt för att få den att gå kontinuerligt.
Citera
2024-05-05, 21:21
Medlem
Kör på en https://shop.autoterm.com/autoterm-air-2d med Comfort-kontrollern istället så har du bättre möjlighet att få till en jämn temperatur och med högre kvalitet än Kina-prylarna. Finns även möjlighet att få tag i reservdelar över tid. Den har även automagisk justering för höga höjder.

Finns firmor som är återförsäljare och gör installationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in