Citat:
Ursprungligen postat av
HugoStieglitz
Idag finns det möjligt att på farmakologisk väg minska personers sexlust. Om vi införde kemisk kastrering som straff för sexköp så borde sexköpen minska, eftersom eunucker inte köper sex. Det finns många som skulle få det bättre.
Torskarna slutar spendera pengar på sex med folk som inte är attraherade av dem,
Hela traffickingindustrin skulle tyna bort och försvinna, vi slipper massvis med kriminalitet.
Sexsäljarna (som sägs vara offer) slipper sälja sex för sin livhanke och får i stället skaffa sig ett annat jobb.
Du gör samma hoppblandning som många av de mest högljudda gjorde under debatten om sexköpslagens vara eller inte, innan den till slut infördes: du blandar ihop sexköp med trafficking. De två är inte samma sak!
Det lär förekomma trafficking i Sverige, men jag har inte sett några vettiga siffror på hur många som anländer till Sverige som traffickingofffer. Jag är dock tämligen säker på att det är ett (väldigt?) litet antal.
Det förekommer också sexköp i Sverige. Långt fler köper sex än är traffickingoffer. Enligt rykte är den vanligaste sexköparen en gammal bög som köper sex av en yngre bög. Skall den gamla bögen straffas för sitt sexköp? Och det förekommer att kvinnor säljer sex helt frivilligt (se fotnot) till män, helt utan yttre tvång. Skall de sexköparna bestraffas, tycker du?
Och bara för att raljera lite: det finns dem som sitter i rullstol, och av den anledningen är helt värdelösa på datingmarknaden. Skall någon handikappad person som köper sex också straffas?
-------------------------------
Fotnot:
Med orden "yttre tvång" menar jag någon typ av
olagligt tvång, tex hot om våld och liknande. Det faktum att någon inte har ett jobb, inte får pengar från vare sig A-kassa eller Socialen gör att en kvinna har enkelt för att vända sig till diverse kåta män för att få pengar till mat och hyra. Detta är inte i min mening yttre tvång, även om det säkert kan kännas så för den som tvingas till det.