2024-05-04, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Faktum är att i filmen som visar detta så tar de ukrainska soldaterna på sig skyddsmask i slutet.
https://twitter.com/maria_drutska/status/1785931622937669892

Även om jag fördömer gasanvändning så ska det tilläggas att gasen Ryssland nyligen använde inte är dödlig men kan orsaka illamående och kräkningar. Användes i första världskriget för att få soldater att ta av sig maskerna så de kunde utsättas för dödlig gas.

Ryssar har använt tårgas vid tidigare insatser vid fronten.

Gasen kan vara dödlig i för stor mängd, vilket det är i en skyttegrav. Gasen är tyngre än luft och soldaterna kan inte bara springa iväg för då blir de nedskjutna. Vilket är orsaken till att den är förbjuden.
Citera
2024-05-04, 09:47
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Cameron å sin sida sa på plats i Kiev att Ukraina ”absolut är i sin fulla rätt att slå tillbaka mot Ryssland” och att den brittiska regeringen ”inte har några förbehåll” på hur den ukrainska armén använder brittiska vapen”.

Så sägs det rätt ut. Det som jag förespråkat i flera inlägg här.
Vi har nu ett ”normalt” rättvist krig.
Inte bara spel mot ett mål.

Ukraina kan i princip skicka bomber till Moskva om Ryssland skickar bomber till Kiev.

Frankrike kan skicka trupper.
Sverige skulle i princip också kunna skicka trupper. Ryssland tar in trupper från ex v Indien. Ingen protesterar mot det.

Putin får motstånd på riktigt. Klart han oroas av det.
Och då hotar han med kärnvapen. Som drabbar honom själv i högsta grad, så det är bara tomma ord.

Undrar vad det är för kvalitet på franska styrkor.
Deras flyg är ok. Dom kan dom skicka. Flyg inklusive piloter.

Håller med om allt, men vill poängtera (fetade) att det är skillnad på att värva individer från andra länder (sker på bägge sidor redan nu) och att skicka styrkor under annat lands flagga.
Citera
2024-05-04, 10:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Cameron å sin sida sa på plats i Kiev att Ukraina ”absolut är i sin fulla rätt att slå tillbaka mot Ryssland” och att den brittiska regeringen ”inte har några förbehåll” på hur den ukrainska armén använder brittiska vapen”.

Så sägs det rätt ut. Det som jag förespråkat i flera inlägg här.
Vi har nu ett ”normalt” rättvist krig.
Inte bara spel mot ett mål.

Ukraina kan i princip skicka bomber till Moskva om Ryssland skickar bomber till Kiev.

Frankrike kan skicka trupper.
Sverige skulle i princip också kunna skicka trupper. Ryssland tar in trupper från ex v Indien. Ingen protesterar mot det.

Putin får motstånd på riktigt. Klart han oroas av det.
Och då hotar han med kärnvapen. Som drabbar honom själv i högsta grad, så det är bara tomma ord.

Undrar vad det är för kvalitet på franska styrkor.
Deras flyg är ok. Dom kan dom skicka. Flyg inklusive piloter.

Skulle bli våldsamt förvånad om AFU inte redan har lagt in koordinaterna för Krimbron med planerad utblåsning 9 maj

Scholtz borde man up nu när både Macron och Cameron visat vägen. Leverera långskjutande robotar så vi får slut på tramset nån gång!
Citera
2024-05-04, 10:22
Medlem
ThinkRightlys avatar
Läget just nu är inte ok eller acceptabelt. Väst måste göra mer.
Mindre prat, mer handling.
Citera
2024-05-04, 10:24
Medlem
Jack.Elams avatar
https://ukrainetoday.org/harried-by-100000-ukrainian-drones-a-month-russian-troops-learn-to-dodge-and-beg-for-shotguns/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=bluesky
Citat:
Harried By 100,000 Ukrainian Drones A Month, Russian Troops Learn To Dodge—And Beg For Shotguns

‘They’re simply burning us,’ one Russian soldier said of Ukraine’s drones

Och värre ska det bli.
Citera
2024-05-04, 10:26
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Skulle bli våldsamt förvånad om AFU inte redan har lagt in koordinaterna för Krimbron med planerad utblåsning 9 maj

Scholtz borde man up nu när både Macron och Cameron visat vägen. Leverera långskjutande robotar så vi får slut på tramset nån gång!
Ja ett sånt event på segerdagen blev nog sista spiken i kistan för Putin! Vi får hälla tummarna!
Citera
2024-05-04, 10:32
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
https://ukrainetoday.org/harried-by-100000-ukrainian-drones-a-month-russian-troops-learn-to-dodge-and-beg-for-shotguns/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=bluesky

Och värre ska det bli.
Ja med de nya AI-drönarana blir det ännu jobbigare för inkräktarna!
Citera
2024-05-04, 10:33
Medlem
ThinkRightlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM

Jag tror inte att bron kommer bli förstörd på länge. Om ens nånsin.
Att den fortfarande är intakt är pinsamt för Ukraina och väst.
Den är stor, den är stationär, och den ligger relativt nära.
Jag är less på alla besvikelser i detta krig.
Citera
2024-05-04, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Ja ett sånt event på segerdagen blev nog sista spiken i kistan för Putin! Vi får hälla tummarna!

Skulle förvåna mig om inte Rysslands ICBM står beredda att slå ut västvärldens största städer om det händer.
Citera
2024-05-04, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flogistoneter
Skulle förvåna mig om inte Rysslands ICBM står beredda att slå ut västvärldens största städer om det händer.
Du tror Putin vill ha ett tredje världskrig?
Citera
2024-05-04, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkRightly
Jag tror inte att bron kommer bli förstörd på länge. Om ens nånsin.
Att den fortfarande är intakt är pinsamt för Ukraina och väst.
Den är stor, den är stationär, och den ligger relativt nära.
Jag är less på alla besvikelser i detta krig.

Citat:
Jag är som sagt på ukrainas sida

Tur du berättar för du tänker och tycker som en vatnik. Bra att du är på Ukrainas sida.

Obegripligt att vatniks är så kassa på att ljuga med all träning
Citera
2024-05-04, 11:01
Medlem
HejaFinlands avatar
Ryssarna har en närmast muslimsk dödslängtan. Uppoffringen och döden har ett egenvärde för dem, oavsett om man uppnår något; själva döden räcker som målsättning.
"Ni kommer alla dö, men få blommor på era gravar!"
https://twitter.com/igorsushko/status/1786589512665272488
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in