2024-05-04, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Uppenbart börjar det gå upp för gangsterlandet att de faktiskt är helt instängda i Natohavet Östersjön!
Att blockera deras sjöfart kommer att bli väldigt enkelt och med tanke på att deras Östersjöflotta och stridsflyg ligger på en nivå under Sveriges, så borde de fatta att de inte kan flexa med några muskler.

Precis vad jag konstaterade redan för ett par år sedan (när Finland och Sverige började prata om Nato-medlemskap). Den ryska besattheten av den strategiskt ganska så oviktiga och av Nato redan instängda basen i Sevastopol har medfört att även deras - strategiskt viktiga - Östersjöflotta också har blivit instängd av Nato.

Jag begriper faktiskt inte hur ryssarna har kunnat missa den här risken. Putin måste ha lyssnat för mycket på någon som hävdade att Sverige och Finland aldrig någonsin under några omständigheter kommer att gå med Nato. Likt Hitler som lät sig övertygas om att Röda Armén skulle vara mer intresserad av att inta Prag än Berlin...
Senast redigerad av Auric 2024-05-04 kl. 08:36.
Citera
2024-05-04, 08:33
Medlem
Jack.Elams avatar
https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-05-03/g-7-eyes-plan-on-us-led-50-billion-aid-package-for-ukraine
Citat:
G-7 Eyes Plan on US-Led $50 Billion Aid Package for Ukraine

Plan would use profits from frozen Russian assets to repay aid
Leaders from the G-7 countries will meet in Italy in June
Citera
2024-05-04, 08:33
Medlem
Bertillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Välstånd för folket, frihet & demokrati. Det är förståeligt varför diktatorn Putler känner sig hotad av Ukraina.

https://www.ukrinform.net/rubric-society/3859655-ukraine-climbs-18-spots-in-global-press-freedom-ranking.html?utm_source=dlvr.it&utm_medium=bluesky

Vilket påminner mig om fylleakademikerns inlägg från i går, det när han länkade till blaskan RT och yrade om censur. En del människor är inte bara en fara för sig själva, dom är en fara för andra också. :/

Vad babblar du om? EU har censurerat viss information. Bl a RT. Vi som har Bahnhof omfattas inte ...

Citat:
EU:s sanktioner mot Ryssland innehåller import- och exportrestriktioner mot varor och tjänster inom ett antal ekonomiska sektorer med fokus på bland annat högteknologi och energ
i.

https://www.regeringen.se/regeringens-politik/sveriges-stod-till-ukraina/sanktioner-mot-ryssland/
Citera
2024-05-04, 08:36
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertilla
Vad babblar du om? EU har censurerat viss information. Bl a RT. Vi som har Bahnhof omfattas inte

Jag var mer inne på spåret att Ryssland är ett skitland som förföljer journalister och att Ukraina är bättre. Men givetvis jag kunde författat inlägget mindre som en rant och lite mer poängen jag ville visa.
Citera
2024-05-04, 08:38
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Precis vad jag konstaterade redan för ett par år sedan (när Finland och Sverige började prata om Nato-medlemskap). Den ryska besattheten av den strategiskt ganska så oviktiga och av Nato redan instängda basen i Sevastopol har medfört att även deras - strategiskt viktiga - Östersjöflotta också har blivit instängd av Nato.

Jag begriper faktiskt inte hur ryssarna har kunnat missa den här risken. Putin måste ha lyssnat för mycket på någon som hävdade att Sverige och Finland aldrig någonsin under några omständigheter kommer att gå med Nato. Likt Hitler som lät sig övertygas om att Röda Armén skulle vara mer intresserad av att inta Prag än Berlin...
Ja snacka om att måla in sig i ett hörn!
Citera
2024-05-04, 08:56
Medlem
Bahnhof är inte omfattas av EUs censur?

Nu ska vi kanske inte håna de ovetade men EU eller Tyskland har förbjudit rt broadcasting eller vad det hette. Inte siten.

Rt.com är på oklara grunder bortplockad ur bla Telias dns server.
Idioter hävdar att det funkar med vpn osv. Ja, eftersom man då får en annan dns servrar. Byt till Googles dns så funkar det. (Google!)

Varför är det blockerat? Jag vet inte men när jag läser smutsen fascisterna dränker kommentatorersfälten i så tror jag svensken gått man ur hus och hissat upp vatniks i lyktstolpar om tillräckligt många läst.
Var man liberal när man började läsa så inser man snabbt att dödsstraff för förräderi behövs akut.
Citera
2024-05-04, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flogistoneter
Om 2-3 år är Europa på väg att skramla till krigsskadeståndet medan Trump, Xi och Putin skrattar brallorna av sig och en miljard afrikanska flyktingar är på väg över Medelhavet.

Europa kommer inte betala något krigsskadestånd. Dock kommer Ryssland att sitta under sanktioner under förmodligen resten av ditt liv och de kommer att få betala krigsskadestånd till Ukraina.
Citera
2024-05-04, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Senil? Som övtlt i US Army vet han nog mer än oss alla i tråden om styrkeförhållanden i krig. Han har dessutom detaljstuderat rysk armédoktrin i egenskap av f.d. amerikansk officer stationerad i Europa efter kalla kriget.
övtlt vad är det? Jag litar mer på den kinesiske analytikern som förklarade att ryzzland inte kan vinna kriget! Hur många raffenaderier är i drift i ryzzland? Hur går ryska ekonomins motor gazprom, ( är det stavat med z för att markera de är fascister?) fly till väst min vän innan putler helt har fördärvat landet! Hur många nya lagar hat tillkommit som begränsar din frihet sista åren? Anser du att ryska ” valet” var utan fusk?
Citera
2024-05-04, 09:22
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Snarare att Putin själv skapade ett ledarskapsproblem:
Belönar man goda nyheter med bestaffar bäraren av dåliga nyheter, då kan nyhetsflödet inte bli annat än skevt.
Ja uppenbart hade psykopaten helt fel info innan han startade sitt 3-dagars krig! Han hade aldrig gjort det om han fattat vad som skulle hända. Nu har han lyckats förstöra hela landet för generationer framåt.
Hans genmäle i historieböckerna kommer inte att vara tills hans fördel.....
Citera
2024-05-04, 09:26
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Bahnhof är inte omfattas av EUs censur?

Nu ska vi kanske inte håna de ovetade men EU eller Tyskland har förbjudit rt broadcasting eller vad det hette. Inte siten.

Rt.com är på oklara grunder bortplockad ur bla Telias dns server.
Idioter hävdar att det funkar med vpn osv. Ja, eftersom man då får en annan dns servrar. Byt till Googles dns så funkar det. (Google!)

Varför är det blockerat? Jag vet inte men när jag läser smutsen fascisterna dränker kommentatorersfälten i så tror jag svensken gått man ur hus och hissat upp vatniks i lyktstolpar om tillräckligt många läst.
Var man liberal när man började läsa så inser man snabbt att dödsstraff för förräderi behövs akut.
Ok! har själv Telia och har alltid kört med Googles DNS sen jag hade Boxer och Viasat. Troligtvis därför jag aldrig haft problem med RT och andra ryska propagandakanaler
Citera
2024-05-04, 09:27
Medlem
Jofs avatar
Cameron å sin sida sa på plats i Kiev att Ukraina ”absolut är i sin fulla rätt att slå tillbaka mot Ryssland” och att den brittiska regeringen ”inte har några förbehåll” på hur den ukrainska armén använder brittiska vapen”.

Så sägs det rätt ut. Det som jag förespråkat i flera inlägg här.
Vi har nu ett ”normalt” rättvist krig.
Inte bara spel mot ett mål.

Ukraina kan i princip skicka bomber till Moskva om Ryssland skickar bomber till Kiev.

Frankrike kan skicka trupper.
Sverige skulle i princip också kunna skicka trupper. Ryssland tar in trupper från ex v Indien. Ingen protesterar mot det.

Putin får motstånd på riktigt. Klart han oroas av det.
Och då hotar han med kärnvapen. Som drabbar honom själv i högsta grad, så det är bara tomma ord.

Undrar vad det är för kvalitet på franska styrkor.
Deras flyg är ok. Dom kan dom skicka. Flyg inklusive piloter.
Citera
2024-05-04, 09:29
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Europa kommer inte betala något krigsskadestånd. Dock kommer Ryssland att sitta under sanktioner under förmodligen resten av ditt liv och de kommer att få betala krigsskadestånd till Ukraina.
Ja att man kan vara så jävla efterbliven att man kan tro att Europa ska betala krigsskadestånd för ett krig som Ryssland startat visar på IQ-nivån på våra rysshoror! Märkligt om dessa psykfall har rösträtt mm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in