Citat:
Ursprungligen postat av
bema56
Lukoil var tidighare storsponsor av bla skidskyttar och längdskidåkning.
Där kan det säkert spara in det mesta av sitt konto på idrott!
Tror inte att det blir så mycket reklam utmed skidskyttespåren i Belarus...
Och finska Teboil (en del av Lukoil) har mer eller mindre börjat försvinna i och med att finnarna bojkottar bolaget.
Btw... jag tror att jag triggade vodkafyll... menar akademikerfyllot rejält när jag bad han veta hut. Började bomba mig med PM.
Men från en sak till en annan
Citat:
Vid 26 års ålder är drönarpiloten Petro "Fanat" en erfaren drönarpilot: han har styrt drönare vid frontlinjen i Donbass redan före det fullskaliga kriget. Han har suttit på första parkett när det gäller att observera det ryska infanteriets offensiva taktik.
- De följer en enkel regel: Om du lyckas nå positioner, gräva ner dig, överleva, så är det okej, säger Fanat.
- Resten, döda och skadade, kan hämtas någon gång senare, men det finns ingen garanti. Ukraina kämpar också för att evakuera skadade. Anledningen är att det finns gott om drönare med mörkerseende i Ryssland. Sjukvårdare eller infanterisoldater måste därför ofta dra de sårade i säkerhet till fots i stället för att transporteras ut ur riskområdet i fordon.
Och så gnäller sagge-i-röva igen:
Citat:
Varje attack från Ukraina med västerländskt stöd på Krimbron eller Krim kommer att orsaka stark vedergällning från Ryssland, varnade det ryska utrikesministeriets taleskvinna Maria Zakharova på fredagen. "Jag vill varna Washington och Bryssel för att alla aggressiva åtgärder mot Krim inte bara är förkastliga, utan också misslyckade. Dessutom kommer de att mötas av ett förkrossande vedergällningsslag, hotade Zakharova.
Och nu har EU reagerat på ryssens hybridkrigsföring:
Citat:
EU fördömde på fredagen de "skadliga cyberattackerna" mot Tyskland och Tjeckien, som de två länderna har skyllt på Ryssland. Enligt EU kommer attackerna att leda till vedergällningsåtgärder. Enligt EU utfördes attackerna av hackergruppen APT28, som kontrolleras av Ryssland.
Enligt EU har gruppen tidigare utfört attacker mot andra EU-länder, däribland Polen, Litauen, Slovakien och Sverige. Tysklands utrikesminister Annalena Baerbock anklagade på fredagen Ryssland för att ha utfört en storskalig cyberattack mot medlemmar av Tysklands socialdemokratiska parti (SPD) förra året. Tysklands utrikesdepartement sade senare att man hade intervjuat den tillförordnade chargé d'affaires vid den ryska ambassaden i Tyskland om händelsen.
Tjeckien rapporterade också upprepade cyberattacker på fredagen, som man sa utfördes av Rysslands militära underrättelsetjänst GRU.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010357929.html