2024-05-03, 11:29
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Finnarna tog väl svenskarnas jobb och tjejer och lägenheter.
Precis som araberna, afrikanerna och zigenarna gör nu.

Ja förutom då att dom inte arbetar, inte får några tjejer eller bor i tältläger i skogen.

Men ni vet, annars.

Hahahaha, exakt så!
Man saknar de där tiderna då det värsta som kunde hända var att de som kom utifrån tog arbetstillfällen och tjejer....
Citera
2024-05-03, 11:34
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Somligas behov att framställa sig som underdogs är så stort att t o m en Täby-finne född på 70-talet kan få för sig att lajva utanförskap.

Precis. Kom igen nu, Anna, släpp förtreten och gå vidare. Det har runnit mycket vatten under broarna.

"En gång sa min mamma att vi skulle prata tyst". Ja, och? En gång när jag var 10 år, i mitten av 1980-talet, och matade duvor i Gamla stan kom en jättearg gubbe springande och skrek, förföljde mig och skrämde vettet ur mig, och jag hade jättemycket ångest efter det. Mina föräldrar försvarade mig inte mot gubben. Ska jag tröska denna händelse idag, för alla som vill höra?
Citera
2024-05-03, 11:35
Medlem
Hovslättsmannens avatar
I Sverige pratar man ju svenska, och det är klart att det skapar irritation om du pratar ett annat språk. Jag inbillar mig ju inte någonstans att folk skulle se upp till mig för att jag talar svenska, om jag flyttar till t ex Spanien.

Utmärkt av Järvinens mamma att säga åt barnen att vara sparsamma med att prata finska, så att de passar in.

Så har kloka invandrare gjort i alla tider.
Citera
2024-05-03, 11:39
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markus.Stahlinder
1. Det fanns rasism och fördomar mot finnar. En del var välgrundat. Mångas var finska zigenare som andra nämnt tidigare. Alkohol, stök och tjuvande. På samma sätt man kan ha välgrundade fördomar om araber. Körde förbi en bil igår där bebis satt bak i bil utan bilbälte eller bilstol i knät på en farbror som lekte med bebisen. Araber såklart. Man får fördomar bekräftade dagligen.
2. Finnar började snabbt att anpassa sig då deras kultur är betydligt mer närstående svenskar. Finnar integrerade sig relativt snabbt och är duktiga arbetare. MENA kan gå runt 30 år i Sverige och har knappt lärt sig hej och tack!
3. Lite skillnad på ett folk som super och slåss och ett som våldtar, spränger och skjuter.
4. Sverige är svenskarnas land och ur vårt perspektiv så var landet betydligt bättre förr. MENA, afrikaner, indier och alla annan skit som flockas hit förstör landet.
5. Varje nation (folk) har rätt till ett egen stat/land där de inom ett geografiskt avgränsade område kan få leva i sin kultur.
6. Skitsamma om svenskar är rasister. Tyvärr är de inte det. Jag önskar svenskar var betydligt mer rasistiska, så hade vi sluppit det mardrömsscenario.

Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Är inte denna "rasism" och "se ner på" ungefär samma som Skåningar får uppleva i Stockholm, Norrlänningar får uppleva i Skåne, Stockholmare får uppleva i Småland, Smålänningar får uppleva i Norrland osv?

Man är lite annorlunda och pratar lite annorlunda och då skämtas/skojas det om det.

Bra skrivet. Hoppas TS kan ta till sig.
Citera
2024-05-03, 12:05
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Det var 50 år sedan. Ska hon fortfarande gnälla över det? Dessutom tvingade väl ingen dem att flytta till Sverige?

Kan bara hålla med, det var då fan vad alla skall gråta ut och söka hitta gammal kränkthet.
Är det inte Lappar och Zigenare så är det nu Finnarna ? Herregud va trött jag blir.

Vi i sverige rent generellt tycker om Finnar, min generation växte upp med 5-6 Finnar i varje klass.

Hon kan ju prova att jobba och bo i Finland som svensk.
Svenskhatet är djupt rotat.
Citera
2024-05-03, 12:15
Medlem
ReijoHervonens avatar
Svenskar, framförallt socialdemokrater har alltid sett ner på andra folk. Den där lite arroganta och överlägsna synen att man vet lite bättre och är lite mer intelligent än andra brukar lysa igenom när det där socialdemokratiska hånflinet kommer fram. Andra folks seder och bruk ger man inte mycket för då svensken minsann har ett system som är vida överlägset. Den där idén att omvärlden skulle se upp till Sverige och se dom som en förebild verkar finnas fortfarande.
Citera
2024-05-03, 12:16
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Det var 50 år sedan. Ska hon fortfarande gnälla över det? Dessutom tvingade väl ingen dem att flytta till Sverige?
Det gäller fortfarande idag.
Citera
2024-05-03, 12:26
Medlem
Sverige är trots allt det enda landet i världen där det ska vara finare att vara svensk. Precis som det i Danmark ska vara finast att vara dansk. I England att vara engelsk. Finland att vara finsk. Och så vidare.

Allt annat innebär att landet tillslut inte är den nationaliteten längre.
Citera
2024-05-03, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Svenskens reaktioner när henhönhin får sina kunskapluckor fyllda är alltid lika underhållande.

Nä, det finsk-tyska vapenbrödraskapet har definitivt inte tystats ner - däremot har en viss Henrik Narrstad och andra svennefjollor satt i gång med att moralisera över samarbetet, och framställa det som bevis på att Finland var fascistiskt och fan vet vad. Men även den bedrövlige Narrstad har tystnat de senaste åren, kriget i Ukraina visar helt klart att Ryssland alltid är ett hot mot sina mindre grannar, och finnarnas oro 1940 var högst befogad.

Finland hade, precis som de andra nordiska och baltiska länderna, förklarat sig neutralt vid krigsutbrottet 1939. Några månader senare utsattes landet för ett oprovocerat angreppskrig av Stalins Sovjet. Trots ett heroiskt motstånd (och vapenhjälp och frivilliga från Sverige, tack för det!) måste finnarna sluta en hård fred i mars 1940. Finland fick avträda stora landområden, över 400.000 finnar förlorade sina hem.

Och trots freden fortsatte Sovjet sina påtryckningar mot Finland, bedrev femtekolonnverksamhet, hotade och krävde. Sovjet krossade också de baltiska staternas självständighet (till det svenska "vänsterpartiets" förtjusta skrän, bör man framhålla), och det var många i Finland som fruktade att deras land skulle gå samma väg.

Finland sökte förtvivlat efter hjälp. Frankrike var ockuperat av Tyskland. Storbritannien hade fullt upp med att slåss mot tyskarna. Svärje iakttog sin välvilliga neutralitet. Det enda land som kunde erbjuda Finland vapenhjälp var ... Tyskland.

Vartenda litet land, som befunnit sig i samma situation som Finland 1940, skulle ha handlat på samma vis. När man gått ner sig på isen och kämpar för sitt liv i det kalla vattnet, och får se en hjälpare komma skyndande, då börjar man inte fråga efter hans politiska åskådning och eventuella baktankar. Man tar emot hjälpen.

Precis. Men årtalen var 1940-44.

Fel årtal även där. Under vinterkriget 1939-40 var Hitler och Stalin bundisar, och Finland fick varken vapen eller sympatier från nasseriket. Den hjälpen kom i gång först mot slutet av 1940, då Hitler började planera Barbarossa.
Tack för info!
Du borde bedriva en blogg
Citera
2024-05-03, 12:46
Medlem
FreeFromOpressions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaBrev
Precis. Kom igen nu, Anna, släpp förtreten och gå vidare. Det har runnit mycket vatten under broarna.

"En gång sa min mamma att vi skulle prata tyst". Ja, och? En gång när jag var 10 år, i mitten av 1980-talet, och matade duvor i Gamla stan kom en jättearg gubbe springande och skrek, förföljde mig och skrämde vettet ur mig, och jag hade jättemycket ångest efter det. Mina föräldrar försvarade mig inte mot gubben. Ska jag tröska denna händelse idag, för alla som vill höra?
Levde i Sverige på 70talet och upplevde mycket rasism från svenskar, är långt ifrån ensam om det. Svartskalle var vanligt att svensken använde och vanligt att prata nedsättande om invandrare. Tog slut först med massinvandringen på 2000talet, så lägg ner du offermentaliteten och skitsnacket att svenskar var ickerasister.
Citera
2024-05-03, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaBrev
Hahahaha, exakt så!
Man saknar de där tiderna då det värsta som kunde hända var att de som kom utifrån tog arbetstillfällen och tjejer....
Många svenska tjejer knullar med araber. Nu senast med avslöjandet om svenska kvinnliga poliser som knullar med gängkriminella araber och avslöjar hemligheter, dom flesta svenska kvinnliga poliser som knullar med gängkriminella araber är etniskt svenska.
Citera
2024-05-03, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markus.Stahlinder
1. Det fanns rasism och fördomar mot finnar. En del var välgrundat. Mångas var finska zigenare som andra nämnt tidigare. Alkohol, stök och tjuvande. På samma sätt man kan ha välgrundade fördomar om araber. Körde förbi en bil igår där bebis satt bak i bil utan bilbälte eller bilstol i knät på en farbror som lekte med bebisen. Araber såklart. Man får fördomar bekräftade dagligen.
2. Finnar började snabbt att anpassa sig då deras kultur är betydligt mer närstående svenskar. Finnar integrerade sig relativt snabbt och är duktiga arbetare. MENA kan gå runt 30 år i Sverige och har knappt lärt sig hej och tack!
3. Lite skillnad på ett folk som super och slåss och ett som våldtar, spränger och skjuter.
4. Sverige är svenskarnas land och ur vårt perspektiv så var landet betydligt bättre förr. MENA, afrikaner, indier och alla annan skit som flockas hit förstör landet.
5. Varje nation (folk) har rätt till ett egen stat/land där de inom ett geografiskt avgränsade område kan få leva i sin kultur.
6. Skitsamma om svenskar är rasister. Tyvärr är de inte det. Jag önskar svenskar var betydligt mer rasistiska, så hade vi sluppit det mardrömsscenario.
Jag känner folk från Balkan som kom på 60talet, svenskar åkte till Balkan, lovade att Sverige var ett paradis, dom skulle få stanna hur länge dom ville, deras barn skulle få stanna hur länge dom ville. Ingen skulle trakassera dom, dom blev lovade problemfritt liv bara dom kom och jobbade. Dom kom jobbade och utsattes ofta för grov rasism. Du kan lönlöst hoppas på massutvisning vilket aldrig kommer hända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in