2024-05-02, 23:42
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Ryssland vill nog ingripa men frågan är om de har resurser till det ? De verkar lite upptagna just nu ? Eller så går Putin " All in " och sönderfallet accelererar

Ju snabbare, desto bättre så att vi förhoppningsvis slipper putte och hans anhang.
Citera
2024-05-02, 23:45
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Det verkar som sanktionerna har en viss verkan trots allt.

https://sverigesradio.se/artikel/rekordforlust-for-ryska-gazprom
Ja nu börjar resultaten av sanktionerna att visa sig! Många har hävdat att det kan ta några år innan de får effekt. Våra efterblivna vatniks har hävdat att Ryssland bara tjänat på och blivit mer STRONK av dessa.

Nu ser jag att några av der mest ryssvänliga hävdar att gasen är ju ändå gratis för Ryssland och då är det ingen större katasrof mm mm.
Det säger väl det mesta om dessa efterbliva hjon?
Dessutom så är Gazprom stora inom olja och industri...
Citera
2024-05-02, 23:47
Medlem
HejaFinlands avatar
Hårda strider i Chasiv Yar? Båda sidor pressar på, verkar vara ett riktigt slag där.
https://twitter.com/banderafella/status/1786141465380303057
Citera
2024-05-03, 00:00
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Hårda strider i Chasiv Yar? Båda sidor pressar på, verkar vara ett riktigt slag där.
https://twitter.com/banderafella/status/1786141465380303057
Den byn var väl helt sönderbombad? Det verkar typiskt ryskt att försöka "befria" en sån grushög.
Vi minns Mariopul, Groznyj och Aleppo mf . Rysk taktik som räknas som krigsbrott av civiliserade länder.

Chasiv Yar, kan det vara den storstad som Putin krävde att Sjojgu skulle inta isenast i Oktober förra året?

Putins 3-dagars krig är nu inne på tredje året. Är det nån som tror att Ryssland kommer att tjäna något på detta världens mest idiotiska krig?
Citera
2024-05-03, 00:03
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Ju snabbare, desto bättre så att vi förhoppningsvis slipper putte och hans anhang.

Jag är lite pessimistisk. Som det går just nu kan Ukraina förlora kriget och Ryssland ändå falla ihop . Den här sommaren blir tuff för Ukraina .

Ukrainas problem är inte bristen på på män . Vad de har är ett organisatoriskt problem och växtvärk . Även om de gav varenda frivillig ett vapen har de inte organisatoriskt en förmåga att utbilda och placera dem alla i fungerade samövade förband . Ukrainska armen var liten och såväl underofficerskåren samt befälskåren var dimensionerad efter detta . Sedan finns ju motiverade förband och omotiverade förband ( Aadvika är ju ett exempel på detta . Den rotationen av förband gick ju sisådär ) Så prio borde vara att höja moralen på varje tänkbart sätt.

Fast idag kom ni ju med glada nyheter i tråden ( Macron växte lite i mina ögon )
Citera
2024-05-03, 00:07
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Jag är lite pessimistisk. Som det går just nu kan Ukraina förlora kriget och Ryssland ändå falla ihop . Den här sommaren blir tuff för Ukraina .

Ukrainas problem är inte bristen på på män . Vad de har är ett organisatoriskt problem och växtvärk . Även om de gav varenda frivillig ett vapen har de inte organisatoriskt en förmåga att utbilda och placera dem alla i fungerade samövade förband . Ukrainska armen var liten och såväl underofficerskåren samt befälskåren var dimensionerad efter detta . Sedan finns ju motiverade förband och omotiverade förband ( Aadvika är ju ett exempel på detta . Den rotationen av förband gick ju sisådär ) Så prio borde vara att höja moralen på varje tänkbart sätt.

Fast idag kom ni ju med glada nyheter i tråden ( Macron växte lite i mina ögon )

Vet inte om detta kan vara en liten tröst.
Citat:
Ukrainas 110:e separata mekaniserade brigad säger på Facebook att den har återvänt till fronten efter två månaders vila. Brigaden deltog i försvaret av Avdijivka. Ukraina förlorade Avdijivka efter månader av blodiga strider i mitten av februari. Den 110:e brigaden sade i slutet av februari att dess soldater äntligen hade kommit ut ur fronten.
- Vi ska vila. Vi går därifrån med huvudet högt. Efter två års strider, äntligen cirkulerande.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010357929.html
Citera
2024-05-03, 00:17
Medlem
bema56s avatar
Citat:

Ja Macrons uttalande borde gå fram! Han hade tidigt i kriget flera samtal med Putin som sen visade sig värdelösa. Han vill nu säkert sätta Putte på plats och han har verkligen musklerna.

Det här är nog det värsta som Putin hittills råkat ut för!
Citera
2024-05-03, 00:31
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Kul att du insett att ryssens lönsamma gasproduktion kollapsat!
Världens största och mest lönsamma gas och oljebolag gör nu biljonförlust! Kul! Det låter som Karma har slagit till!

Låter som att datumet då Putin slår till på Kinas "förmånliga lån" kanske börjar närma sig.., förutom att Gazproms styrelse gör det klokast att försegla dörren till balkongen.

(någon måste det ju skyllas på)
Citera
2024-05-03, 00:43
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Låter som att datumet då Putin slår till på Kinas "förmånliga lån" kanske börjar närma sig.., förutom att Gazproms styrelse gör det klokast att försegla dörren till balkongen.
(någon måste det ju skyllas på)

Hörde att kineserna tyckte Ryssland var arroganta när dessa lån diskuterades, så denna gång blir det nog ännu hårda villkor. Jag tror Ryssland kommer tvingas lämna över kontrollen över naturresurser till Kina som "pant".
Citera
2024-05-03, 02:07
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

Tror du att den här sommaren/hösten är Putins sista chans att få avsluta kriget på sina vilkor ?
(det är lite så jag resonerar)

Eller att problemen fortsätter...

Förutsatt att väst fortsätter att stöda Ukraina.
Citera
2024-05-03, 02:36
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tror du att den här sommaren/hösten är Putins sista chans att få avsluta kriget på sina vilkor ?
(det är lite så jag resonerar)

Eller att problemen fortsätter...

Förutsatt att väst fortsätter att stöda Ukraina.

Som sagt tidigare så har Ryssland hunnit fortifiera det de tidigare tagit . Det är ett problem för Ukraina och där så skett är det artilleri samt infanteri som får ta smällen/jobbet. Den lilla mängden F16 som beräknas anlända är för få. Tillräckligt få för att bli en defensiv förmåga då Ukraina inte har råd med att vara offensiv med de få planen de har.

Inte ens Atacms eller missiler till patriot finns i obegränsad mängd .
Citera
2024-05-03, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Ja Macrons uttalande borde gå fram! Han hade tidigt i kriget flera samtal med Putin som sen visade sig värdelösa. Han vill nu säkert sätta Putte på plats och han har verkligen musklerna.

Det här är nog det värsta som Putin hittills råkat ut för!
Jag avvaktar nog med att fira tills Macron går från ord till handling.

Är fortfarande misstänksam om att Väst kommer fucka upp detta genom sitt tramsande om att inte eskalera, samtidigt som ryssarna kör allt vad de orkar, nu dessutom med hybridkrigföring mot en rad Nato-länder.
Senast redigerad av Chillgren 2024-05-03 kl. 03:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in