2024-05-02, 22:18
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Inte ens rysligt rasligt 1960. Sluta försköna en nidbild!

"Vi svenskar lever ju i en så mycket lyckligare situation. Vårt lands befolkning är homogen, inte bara i fråga om rasen utan i många andra avseenden."—Tage Erlander
Citera
2024-05-02, 22:21
Medlem
Crabbofixs avatar
Finnarna tog väl svenskarnas jobb och tjejer och lägenheter.
Precis som araberna, afrikanerna och zigenarna gör nu.

Ja förutom då att dom inte arbetar, inte får några tjejer eller bor i tältläger i skogen.

Men ni vet, annars.
Citera
2024-05-02, 22:21
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
"Vi svenskar lever ju i en så mycket lyckligare situation. Vårt lands befolkning är homogen, inte bara i fråga om rasen utan i många andra avseenden."—Tage Erlander
Folkhemmet byggdes på ett gungfly
Citera
2024-05-02, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Anledningen till att det sågs ner på finnarna var för att de var den största invandrargruppen och finnar som drack på parkbänken var de enda icke-svenskar som syntes i gatubilden för gemene svensk i ett rasligt homogent Sverige. I takt med att Sverige började ta in ännu mer främmande folkgrupper så klättrade finnarna i rangen på de nyare invandrarnas bekostnad, och deras barn som förlorade brytningen slutade ses som invandrare.

Så är det ju.

Men finnar har aldrig varit illa omtyckta i Sverige. Vi var ett och samma land i hundratals år, Dan Anderssons visor om finnmarkerna är bland det svenskaste och mest folkkära som finns och var det även på den tiden osv. Det finns starka band som förenar Sverige och Finland och det är extremt löjligt att påstå att svenskar någonsin sett på dem som vi ser på till exempel somalier. Så var det aldrig.

Men: Sverige var på många sätt homogent. Inte enbart etniskt. De som stod ut från massan kunde drabbas negativt av det. Och hade man finsk brytning så kunde det kanske räcka för att ses som lite "annorlunda".

Och som du nämner, finnarna var kraftigt överrepresenterade bland parkbänksalkoholister vilket kan ha påverkat deras rykte. Och de var dessutom övervägande arbetarklass vilket vissa medelklassfjantar säkert såg ner på.

Det Järvinen verkar göra är att skriva om sin historia så att den skall passa bättre in i nutidens invandringsdebatt och göra henne till ett offer/en invandrare.

Hon behöver inte hitta på en bluffhistoria från grunden. Det går att vinkla och tolka saker hon verkligen varit med om så att de passar in i en sådan berättelse. Men helhetsbilden blir ändå falsk.
Citera
2024-05-02, 22:33
Medlem
Skogsvattes avatar
Källan till att "svenskar" (kollektivt och svepande) såg finnar som ett lägre stående folk år 1976: "Trust me, bro". Skjutjärnsjournalistik!
Citera
2024-05-02, 22:39
Medlem
Det är ju egentligen självklart att varje folk skall se till sitt eget folk i första hand.
Citera
2024-05-02, 22:50
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Källan till att "svenskar" (kollektivt och svepande) såg finnar som ett lägre stående folk år 1976: "Trust me, bro". Skjutjärnsjournalistik!

Här säger Göran Englund som hörde till Nysvenska rörelsen och stod Per Engdahl nära samt SD:s första partiledare Anders Klarström till Aschberg i en debatt om invandring på 80-talet att finnarna får stanna i Sverige.

SD:s Anders Klarström i TV3:s Diskutabelt om invandring 1989 (hela debatten)
https://youtube.com/watch?v=rHvvL0DG6Tg&t=33m35s
Citera
2024-05-02, 23:11
Medlem
bertil-the-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Finnarna tog väl svenskarnas jobb och tjejer och lägenheter.
Precis som araberna, afrikanerna och zigenarna gör nu.

Ja förutom då att dom inte arbetar, inte får några tjejer eller bor i tältläger i skogen.

Men ni vet, annars.

Tror du har fel där, inte många svenska kvinnor som blev ihop med finnar. Blandäktenskap utgjordes nästan alltid av svensk man och finsk kvinna.

Att man såg ner på finnar berodde nog på att de var lågt ner på samhällsstegen, ekonomiskt och utbildningsmässigt, talade dålig svenska och var alkoholiserade.
Senast redigerad av bertil-the-man 2024-05-02 kl. 23:15.
Citera
2024-05-02, 23:13
Medlem
Franciscaesques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
😂 hon har rätt, jag ser fortfarande ner på piss folket . Har aldrig gillat finnar
Satte i halsen.
Citera
2024-05-02, 23:25
Medlem
Jag är jämnårig med Anna och har inga som helst minnen av att man skulle sett ner på finnar. Däremot kunde man vara lite rädd för dem, eftersom de enligt samstämmiga rykten var farliga på fyllan och slogs med kniv. Dessutom spöade de skiten ur ryssarna under kriget, vilket alla svenska män i hemlighet beundrade.

De man såg ner på var zigenare.
Citera
2024-05-02, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeFromOpression
" ... de andra hon gick med i hemspråksundervisningen helst ville prata svenska och inte gärna skyltade med sitt modersmål. Hon förstod det också när hon var ute och gick med sin mamma, som viskade till henne att de skulle tala tyst med varandra då finsktalande hade dåligt rykte."
Jag tycker det låter som att finnarna såg ner på sig själva.
Citera
2024-05-02, 23:36
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Så är det ju.

Men finnar har aldrig varit illa omtyckta i Sverige. Vi var ett och samma land i hundratals år, Dan Anderssons visor om finnmarkerna är bland det svenskaste och mest folkkära som finns och var det även på den tiden osv. Det finns starka band som förenar Sverige och Finland och det är extremt löjligt att påstå att svenskar någonsin sett på dem som vi ser på till exempel somalier. Så var det aldrig.

Men: Sverige var på många sätt homogent. Inte enbart etniskt. De som stod ut från massan kunde drabbas negativt av det. Och hade man finsk brytning så kunde det kanske räcka för att ses som lite "annorlunda".

Och som du nämner, finnarna var kraftigt överrepresenterade bland parkbänksalkoholister vilket kan ha påverkat deras rykte. Och de var dessutom övervägande arbetarklass vilket vissa medelklassfjantar säkert såg ner på.

Det Järvinen verkar göra är att skriva om sin historia så att den skall passa bättre in i nutidens invandringsdebatt och göra henne till ett offer/en invandrare.

Hon behöver inte hitta på en bluffhistoria från grunden. Det går att vinkla och tolka saker hon verkligen varit med om så att de passar in i en sådan berättelse. Men helhetsbilden blir ändå falsk.
Jag har som andra gen finne haft svårt att komma in i gemenskapen. Har känt mig som en hund. En alien. Ett otyg. Nu har jag fått livet åter som jag förlora. Försöker få ihopa det..

Vi älskar somalier. Varför skulle man ha nåt emot människor från Somalia och inte älska dem?

Många har haft det krångligt.
Vi kommer få se dem blomstra.
Söta barn. Fina kvinnor. Goa gubbar.

Varför skulle man hata på dom som har det kanske svårast i samhället? Om man ska ta ut en "folkgrupp"Vad skulle det tjäna till?

Förstår inte varför man ska göra så. Då mår man inte bra. Se individen.
Vi får hjälpas åt.

Jag vet att det är lätt att dras med i den jargongen och ge sig på nån grupp. Jag har känt det ganska hopplöst. Då blev jag dum och stum liksom och snacka skit. För jag kunde inte tro..

Jag visste bättre men orkade inte. var helt körd. Det var kört.

För många är det ett slags rop på hjälp det här. Att uttrycka sig gränslöst och nedsättande om utsatta grupper i samhället.

Jag vet att det kan kännas hopplöst.
Sök Guds rike först.
Vi klarar det inte utan Gud.
jag har kommit till tro. Och det är det största. Det bästa i världen.

Herren är en", "och du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta, av hela din själ, av hela ditt förstånd och av hela din kraft." 31 Sedan kommer detta: "Du skall älska din nästa som dig själv." Inget annat bud är större än dessa." 32

Första Johannesbrevet 4:10-16 SFB15
Detta är kärleken: inte att vi har älskat Gud, utan att han har älskat oss och sänt sin Son till försoning för våra synder. Mina älskade, om Gud har älskat oss så högt, är också vi skyldiga att älska varandra.

Vi har sett och vittnar om att Fadern har sänt sin Son som världens Frälsare. Den som bekänner att Jesus är Guds Son, i honom förblir Gud och han själv förblir i Gud. Och vi har lärt känna den kärlek som Gud har till oss och tror på den. Gud är kärlek och den som förblir i kärleken förblir i Gud, och Gud förblir i honom.
Senast redigerad av Traveller7 2024-05-02 kl. 23:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in