Citat:
Ursprungligen postat av
DirtyDiggerNick
Jag tycker att det intressanta här är det politiska utspelet. Det syftar ju till att markera hur seriös situationen är och att man signalerar att man kan gå ännu längre för att Ukraina inte ska förlora.
Det jag tror att man kanske behöver ifrågasätta hur gångbar en taktiskt plan skulle vara där man bara "sänder trupp".
Det finns ingen chans i helvetet att ett europeiskt land med västerländsk doktrin då det kommer till krigföring och hur våra militära styrkor är uppbyggda skulle skicka trupp så som förstärkning av fotfolk och manskap utan att äga luften först. Det är på den arenan vi dominerar.
Ingen skulle acceptera att vi skickar mekaniserade brigader utan att vi även skickar flygvapnet som vi har som sopar banan med lufthotet.
Att man bara skickar 10k man som man låter kämpa skyttegravskrig utan flygunderstöd och stöd från alla de vapenslag Frankrike har är orimligt. Det är en all or nothing situation. Det finns inget mellanläge där man håller tillbaka.
Med tanke på att franska armén är på ca 200k aktiv personell så ska vi nog ta macrons uttalande med mer än en nypa salt. Det är mer än ett populistiskt utspel.
Men han kanske i hemlighet syftar på att skicka franska styrkor för att utbilda ukrainsk personal på mark, och, att träna dem i att använda artilleri med mera. Kanske rentav flygplan. Nu önsketänker jag lite men men.