2024-05-02, 03:53
Medlem
Arethas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Detta är faktum. Trots alla västliga ekonomiska sanktioner så går rysk ekonomi som tåget. Ryssland vinner kriget i Ukraina. Global south applåderar Ryssland. BRICS blir allt mer relavent. Ryssland och stora delar av världen överger USD och SWIFT. En fördelaktig utveckling med andra ord.

Rysk ekonomi går som tåget
Stora delar av världen överger usd? Måste vara därför rubbeln ligger kvar och skvalpar på nära 100:1.

Det är fantasier. Rysk BNP har ökat för att man pressar in resurser i den inhemska krigsindustrin. Kriget i Ukraina har inte varit något skyltfönster för effektiv rysk krigsmateriel direkt, tvärt om så har det blivit plågsamt uppenbart hur efterbliven rysk teknologi är. Det bådar inte gott för rysk vapenexport, men det är klart, man kan alltid försäkra sig om vissa kontrakt genom den ryska nationalsporten Korruption. Smörjer man bara rätt person så kan man säkert sälja till Kongo-Brazzaville även fortsättningsvis
Citera
2024-05-02, 04:18
Medlem
Citat:
Du är grundlurad av västmedia. Ryssland har inte använt kemiska vapen i Ukraina, men Putin lovar nukleär vedergällning om Rysslands territorella integritet hotas. Han bluffar inte.

https://www.youtube.com/watch?v=6uw_czggrtk

Ryssarna använder kemiska vapen dagligen i Ukraina. Men jag tror inte att du vet vad kemiska vapen är för något. Du tror väl att det enbart rör sig om VX och Zarin och liknande.
Citera
2024-05-02, 04:20
Medlem
Citat:
Ryssland har som bekant använt missilattacker för att försvaga Ukrainas militär-logistiska förmåga. Allt fler attacker har riktats mot just Odessa. Varför?

Varför skulle Ukraina förlägga ammo/förnödenheter till militären i vetesilos, på strandpromenader eller i röda korset lagerlokaler? Eller för den delen i Hotell, skolor och sjukhus? Är de rädda att militären ska köpa mat i butiker inne i köpcenter eller langas det med vapen på svarta marknaden i lekparker?
Citera
2024-05-02, 06:45
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Viker man ner sig har man förlorat. Das krieg ist verloren. Njet!
Just det, kriget är en mental kamp, vem är mest motiverad?
Citera
2024-05-02, 06:59
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Har du ens gjort någon historisk efterforskning, eller köper du västmediernas version helt okritiskt? Det är väldigt svagpresterande av dig! Det är väst som isolerar sig, inte Ryssland. Du lever inte i frihet, men begriper inte detta själv.

Du frågar mig om jag gjort någon historisk efterforskning? Skojar du nu eller? Jag har dragit ner byxorna på dig och andra Putinapologeter så många gånger att jag tappat räkningen och det knappt är roligt längre. Aktuell fråga är inte ens svår. Den fascistiska diktaturen Ryssland har anfallit ett fritt Ukraina på väg mot demokrati i syfte att erövra hela eller delar av dess territorium och /eller tillsätta en marionett om något blev kvar. Det kan aldrig vara rätt.

Men ärligt talat vore det kul att ur historisk synpunkt undersöka dig och dina gelikar för att få en bättre förståelse för hur man kan få för sig att stödja en extrem diktatur som hotar världen. Det fanns ju personer i Sverige som stödde nazisterna i Tyskland och nu finns ni som stödjer fascisterna i Ryssland. En intressant parallell. Slutligen: Krig är fred, frihet är slaveri och okunnighet är styrka! Antar att det är den propagandan du köpt.
Citera
2024-05-02, 07:00
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Själv verkar du köpa västpropaganda rakt av! Korruptionsindexet som ofta dras upp här är alltså inte fakta utan baserat på upplevda känslor! Att Ryssland i realiteten skulle vara mer korrupt än Ukraina förefaller totalt osannolikt!
"Att Ryssland i realiteten skulle vara mer korrupt än Ukraina förefaller totalt osannolikt"
....skriver du.
Har du några fakta som visar att det verkligen är så?
....eller handlar det mer om en upplevd känsla?
Citera
2024-05-02, 07:01
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ryssland har som bekant använt missilattacker för att försvaga Ukrainas militär-logistiska förmåga. Allt fler attacker har riktats mot just Odessa. Varför?

Nejdu. Hade jag nöjt mig med dina fantasier och hittepå hade jag väl inte begärt att du skulle presentera vetenskapliga artiklar från tidsskrifter , eller hur? Och filmer duger inte. Det ska vara vetenskapliga artiklar. Nu tänker jag inte ägna en minut till till detta tramsande.

Varför ger du dig själv slappare regler än vad du anser gäller för andra?
Citera
2024-05-02, 07:12
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Vad vi bevittnar just nu är en nära förestående kollaps av Ukrainas försvar. Sorgligt med förluster av människoliv helt i onödan. Att värna människoliv gör en till en rysk kollaboratör helt plötsligt? Yttrandefrihet är samma sak som spioneri? Skrämmande utveckling i västvärlden. Nedan beskrivs hur Ukraina förlorar:

https://www.youtube.com/watch?v=I-bZx2HaNRk

Ett videoklipp? Men käre nån.

Citat:
Du begriper fortfarande inte. Videoklipp och bilder utgör inte bevismaterial. Jag vill ha vetenskapliga studier publicerat i vetenskapliga tidsskrifter, Länkar du till annat så ägnar jag inte mer än en minut av min tid till detta trams.

Langa lite artiklar nu. Hur förslappad kan man bli?
Citera
2024-05-02, 07:23
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Kan du beskriva exakt vad som inte stämmer? Bifoga källor.

Som du då eller? När någonsin har du ’bifogat källor”?

Och du vet vad vi anser om videoklipp som källa: trams.

Citat:
Du begriper fortfarande inte. Videoklipp och bilder utgör inte bevismaterial. Jag vill ha vetenskapliga studier publicerat i vetenskapliga tidsskrifter, Länkar du till annat så ägnar jag inte mer än en minut av min tid till detta trams.
Citera
2024-05-02, 07:41
Medlem
Jag undrar hur mycket PTSD fall som har med drönare att göra vi kommer se efter det här kriget är över. Vem det än var som kom på idén med persondrönare och granater insåg nog inte hur mycket skada denne skulle uppbringa. De flesta linjer står helt stilla pga drönare (bra för Ukraina dock) men även sjukvårdare blir prio mål av FPV drönare vilket är dåligt och ingen kan röra sig utan att bli upptäckt.

Dock måste jag säga att jag gillar videon på den här Ryssen som hittar en drönare ute i den Ukrainska landsbygden.
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1ce69mm/russian_soldier_hit_by_fpv_drone_graphic/

Gick in på den ryska versionen på reddit, de verkar ha problem på den ryska sidan. Det är mest konstiga propaganda filmer och samma film som visar hur Lancet slår ut olika fordon. Hittills har jag sett HIMARS, Caesar och Archer blivit förstörda med exakt samma film som återanvänds. Man visar en film på själva fordonet man hävdar sig förstört och sedan så klipper man in den svartvita/gryniga bilden där Lancet slår ner. Men det är alltid samma film i slutet på alla de olika fordonen. Snacka om att vara efterblivna om de tror att någon utom Ryssar och Vatniks går på det.
Senast redigerad av Kratatch 2024-05-02 kl. 08:01.
Citera
2024-05-02, 08:34
Medlem
donald12s avatar
02.05.2024
Tanks — 7332 (+20)
Armored fighting vehicle — 14096 (+29)
Artillery systems — 12044 (+20)
MLRS — 1053
Anti-aircraft warfare — 784 (+4)
Planes — 348
Helicopters — 325
UAV — 9561 (+23)
Cruise missiles — 2126
Ships (boats) — 26
Submarines — 1
Cars and cisterns — 16224 (+49)
Special equipment — 1988 (+8)
Military personnel — aprx. 470870 people (+1030)
Citera
2024-05-02, 08:39
Medlem
Jack.Elams avatar
Cope cages för hela vägar verkar vara nästa stora grej.

https://ukrainetoday.org/russia-is-forcibly-evicting-residents-of-the-occupied-territories-from-their-homes-central-news-agen cy/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=bluesky
Citat:
According to the resistance, at the same time, the invaders are arranging a mesh covering of the P57 road in the Gola Prystan — Tavriyske section. Nets are fixed on trees and poles along the road.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in