2024-04-29, 09:52
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Från Benjamin Franklins skriverier här https://archive.org/details/increasemankind00franrich/page/n1/mode/2up
Benjamin Franklin var bara ännu en dum amerikan. Troligtvis så var skrivelsens syfte att nå politiska mål och målgruppen var ännu dummare amerikaner.

Alla som har rest i Norden vet att vi är vitast och blondast och betydligt mer renblodiga än bastarderna i Storbrittannien. (Här talar jag om svenskar enligt klassiskt språkbruk, ursvenskar enligt nyuppfunnet woke-språkbruk.)

Om skrivelsen, mot förmodan, utgick ifrån Benjamins ärliga uppfattning, så finns flera, möjliga förklaringar:
1. Det var primärt sent inflyttade, mörkare "svenskar" som emigrerade till USA (mindre troligt eftersom svenskättlingar fortfarande är ljusa/blonda).
2. Människor från andra länder uppgav att de var svenskar.
3. Utomstående (kanske från samma politiska läger som Benjamin) valde att ge epitetet "svenskar" till gruppen som inte var svenskar.
4. Benjamin avser egentligen inte hudfärg i sig utan i vilken grad människor höll sig inomhus (emigrerade svenskar var ofta fattiga och tog utomhusarbete, bodde i lantliga miljöer etc. som innebär att de var solbrända).

Mest troligt är dock att skrivelsen bygger på totalt felaktig fakta, uppsåtligen eller (mindre troligt) oavsiktligt.

Skrivelsen är givetvis irrelevant trams som inte föranleder någon uppmärksamhet (utöver de minuter som jag spenderade på att skriva detta).
Senast redigerad av vasadueller 2024-04-29 kl. 09:55.
Citera
2024-04-29, 12:10
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jo jag har läst de historierna också. Svenskarna som anlände till New York var allmänt illa sedda. Smutsiga, bondiga, efterblivna, hade dålig utbildning och allmänt oborstade typer. De ansågs också våldsamma. Luktade illa.

Sen var många av dem från landsbygden där de hade varit undernärda och dåligt utbildade sedan barnsben. Flynneffekten gjorde därför att de hade en betydligt lägre genomsnittlig IQ än den genomsnittlige urbana New York-bon.

Det var inte så Madison Grant beskrev det som sade att svenskar och skandinaver assimilerade sig väldigt fort:
On the whole, the prairie States have been notably successful in assimilating their immigrants and maintaining an American tradition. The newcomers were not segregated in slums but scattered on farms. It was almost a necessity for them to learn the speech and adopt the customs of their hosts. While some of the Scandinavians, as in Minnesota, have tried to have their children learn the language and preserve the traditions of the "old country," these have at least been Nordic traditions, and any feeling of aloofness or separateness is rapidly disappearing.—The Conquest of a Continent; or, The Expansion of Races in America, 1933, pp.256

Much of the immigration during the last century has been identical with the old British stock in all respects. The English and the Scotch who have come over here, as well as the Scandinavians and most of the Germans, and perhaps some other elements, are to be regarded as reinforcements of the older stock. On the other hand, most of the people from southern and eastern Europe must be regarded as distinct menaces to our national unity.—The Conquest of a Continent; or, The Expansion of Races in America, 1933, pp.348
^^ Det gick mycket bättre för invandrarna som hamnade på landsbygden än de som blev kvar i New York och hamnade i slummen som irländare, östeuropéer och sydeuropéer gjorde. Grant ville stoppa all europeisk invandring, med undantag för vad han kallade vita män med överlägset intellekt och som var distinkt kapabla att bli värdefulla amerikanska medborgare. Så det faktum att han ställde det kravet och talade positivt om svenskarna som kom dit antyder att svenskarna kanske inte hade så lågt IQ.
Not only should European immigration be entirely stopped but still more, all immigration of every sort from countries to the south of us should be barred. In the islands and on the coasts of the Caribbean, and in Mexico and in Central America, to say nothing of the countries farther south, we have a vast reservoir of Negroes, and of Indians in the interior, who sooner or later will be drawn toward[Pg 349] the United States by the high wages of common labor. The strictest legislation at this time is necessary to prevent this impending invasion before it assumes the dimensions of a flood, such as has already happened in the case of the Mexican Indians. If immigration be not absolutely prohibited, at very least, no one should be allowed to enter the United States, unless a visitor or traveller, except white men of superior intellectual capacity distinctly capable of becoming valuable American citizens.—The Conquest of a Continent; or, The Expansion of Races in America, 1933, pp.349
Citera
2024-04-29, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Så det faktum att han ställde det kravet och talade positivt om svenskarna som kom dit antyder att svenskarna kanske inte hade så lågt IQ.

Svenskar hade för 20 år sedan runt 105 i IQ enligt vissa forskare. Nu ligger vi runt 100. Skulle vara intressant att se hur stor skillnad det är mellan etniskt riktiga svenskar och de från mena/afrika.
Citera
2024-04-29, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wall.Engberg
På 1800-talet så flydde över hälften av Sveriges befolkning sitt land och valde att invandra till USA och vandra runt där som vilsna invandrare. Frågan är:
Finns det något annat exempel på ett folk där över hälften av befolkningen lämnat sitt fosterland för att finna lyckan i en annan världsdel? Inte ens dagens Syrien/Somalia/irak/ukraina är väl i närheten av 50%? Är det något svenskar kan så är det att vara invandrare!

Diskutera.
JA! En miljon svenskar flyttade till USA. Jag visste dock inte att de endast var 2 miljoner då totalt. Hur som helst, det är väl knappast någon som klagar över att människor lämnar sina länder om länderna de bor i inte kan erbjuda dem ens vatten och mat.

Anledningen till att många svenskar är emot massinvandringen, har absolut ingenting att göra med personers "status som invandrare". Det har väldigt mycket att göra med att folket har blivit totalt överkörda av regeringen i denna fråga, trots att vi är ett "demokratiskt" land, samt att svenskar givetvis inte vill hamna i minoritet i sitt eget land.

Dessutom, om muslimer inte hade gjort allt för att förvandla Sverige till ett muslimskt land, om personrån, våldtäkter, sprängningar, respektlösheten och mord av oskyldiga hade upphört, hade nog många svenskar haft en annan syn på det. Jag vill att majoriteten i Sverige ska vara svenskar oavsett vad. Men många som röstar på SD vill bara att invandringen ska minskas och skötas bättre, samt att de som gör sig skyldiga till allvarliga brott ska utvisas.

I 20 år har jag lyssnat på folk som använder termen "invandrare" gällande en massa människor, och tror att det är detta som är problemet. Om jag som svensk skulle flytta till Danmark, och därmed bli en "invandrare", är jag då en hycklare för att jag anser att hela världen inte borde komma till Sverige? Om jag hade flyttat till Saudiarabien, öppnat en massa kristna kyrkor/skolor, utfört en massa personrån på unga arabiska pojkar, och våldtagit en massa arabiska kvinnor, då hade jag absolut varit en hycklare. Men jag har aldrig hört talas om svenskar som flyttar till andra länder och beter sig så respektlöst mot befolkningen.

De svenskar som flyttade till USA är idag 100% assimilerade. De förstår inte ett ord av svenska, och många av dem vet inte ens om att de är svenskar, eller i varje fall delvis svensk. Tucker Carlson, Woody Harrelson och Pamela Anderson. Där här du tre kändisar från Nord-Amerika som är etniska svenskar, eller delvis. Det ska finnas fler än 2 miljoner hel-svenskar i USA idag. Men de största grupperna är tyskar, engelsmän och irländare.

De flesta svenskar bryr sig väldigt lite om du är en invandrare, eller tex en arab som är född i Sverige. Du är en icke-svensk (tom icke-europe), som bor i Sverige, och det är det som är problemet, då vi idag pratar om ca en tredjedel av befolkningen. Detta är inte invandring. Detta är kolonisering, och alla icke-svenskar som befinner sig här (framförallt muslimer) är kolonisatörer.

Jag bryr mig inte vad du har hört från någon kommunistisk nyhets-källa. Men faktum är att svenskar är de som idag blir orättvist behandlade. De blir utsatta för grova brott, och journalist-kåren gör allt för att censurera och förminska det. De få gånger en svensk faktiskt skadar en icke-europe, då blir det stora rubriker, och den "ondskefulla nazisten" (det måste han liksom vara, med tanke på att icke-europeer är alltid oskyldiga) hängs ut med namn och bild. Invandrare går före svenskar i bostadsköer. Pensioner sänks för att Sverige ska kunna finansiera massinvandringen, och ålderdomshem byggs om till asyl-boenden. De som ligger bakom detta är psykopater som hatar svenskar.
Citera
2024-04-30, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
IQ är främst genetiskt. Om inte till 100%. Det är kodat i DNA:t.
Det här är ju ett rent faktafel, men det tror jag du vet själv. Att så är fallet kan vi enkelt dubbelkolla genom att observera att uppmätt IQ över tid ökar med socialt och ekonomiskt välstånd. Det IQ-tester mäter är till stora delar vad vi brukar kalla för abstrakt tänkande. Förmågan till abstrakt tänkande hänger ihop med miljö. Du har rätt i att alla har olika genetiska förutsättningar, men det som gör störst skillnad i en population är tillgång till utbildning och sjukvård. I ett fattigt land har en person med de rätta förutsättningarna för att utveckla sitt abstrakta tänkande inte samma möjligheter att göra det.

Citat:
Näringsbrist gör marginell skillnad. Möjligen extrem sådan.
Det här har du ju uppenbarligen hittat på själv. Näringsbrist är givetvis en sån grej som påverkar möjligheten att fördjupa sig i sådant som utvecklar det abstrakta tänkandet och därmed höjer resultatet på IQ-test.
Citat:
Men alla europeiska länder har haft svält.
Precis, vi har också haft svält. Och när vi hade det så hade vi betydligt lägre IQ. Det här kan du googla själv om du är intresserad av att lära dig.
Citat:
Även Nordkorea idag. De har forfarande högre IQ än alla afrikanska länder.
Nja. Jag är fullständigt övertygad om att du saknar tillgång till data som styrker detta påstående. Du hittar helt enkelt på, haha. Dåligt av dig.

Citat:
Inlärning är irrelevant. Man kan inte träna upp IQ.
Fel. Jag tycker det verkar som att du inte riktigt vet vad IQ mäter. Jag tror du har missuppfattat. Man kan "träna upp sin IQ". IQ-tester är relativt standardiserade och det är fullt möjligt att öva upp den typen av abstrakt tänkande som man mäter med IQ-test. Trodde du att IQ-test var så smart utformade att det inte går att "lura" dom? Hahaha. Kom igen. Det finns ju asmycket studier på detta, vafan.
Citera
2024-04-30, 17:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VinkelSleep
Det här är ju ett rent faktafel, men det tror jag du vet själv. Att så är fallet kan vi enkelt dubbelkolla genom att observera att uppmätt IQ över tid ökar med socialt och ekonomiskt välstånd. Det IQ-tester mäter är till stora delar vad vi brukar kalla för abstrakt tänkande. Förmågan till abstrakt tänkande hänger ihop med miljö. Du har rätt i att alla har olika genetiska förutsättningar, men det som gör störst skillnad i en population är tillgång till utbildning och sjukvård. I ett fattigt land har en person med de rätta förutsättningarna för att utveckla sitt abstrakta tänkande inte samma möjligheter att göra det.

Det här har du ju uppenbarligen hittat på själv. Näringsbrist är givetvis en sån grej som påverkar möjligheten att fördjupa sig i sådant som utvecklar det abstrakta tänkandet och därmed höjer resultatet på IQ-test.

Precis, vi har också haft svält. Och när vi hade det så hade vi betydligt lägre IQ. Det här kan du googla själv om du är intresserad av att lära dig.

Nja. Jag är fullständigt övertygad om att du saknar tillgång till data som styrker detta påstående. Du hittar helt enkelt på, haha. Dåligt av dig.

Fel. Jag tycker det verkar som att du inte riktigt vet vad IQ mäter. Jag tror du har missuppfattat. Man kan "träna upp sin IQ". IQ-tester är relativt standardiserade och det är fullt möjligt att öva upp den typen av abstrakt tänkande som man mäter med IQ-test. Trodde du att IQ-test var så smart utformade att det inte går att "lura" dom? Hahaha. Kom igen. Det finns ju asmycket studier på detta, vafan.

Nej, IQ är främst genetiskt. Om inte allt, så iaf mestadels. Precis som jag skrev. Det säger dem senaste forskningen.

Jag skrev möjligen extrem näringsbrist, men knappast lite brister.

Nordkorea har givetvis högre genomsnittlig IQ än alla afrikanska länder. Du kommer aldrig övertyga någon om något annat.

Och nej IQ går inte att träna upp. Eller tänker du på att man får träna på och lära sig samma test flera gånger? Det är inte samma sak.

Vad är det som är oklart?
Citera
2024-05-01, 03:09
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Nu försöker du slingra dig lite grann...
Svara på frågan istället.

Följdfrågor:

Varför kunde inte svenskarna bygga upp ett välfärdssamhälle på 1800-talet? Inkompetens?

Hur kommer det sig att all sill och potatis var slut och hade inte svenskarna lärt sig jordbruk än?

Den store Benjamin Franklin sade att svenskarna var sotiga smutsiga svartskallar. Smutsiga sotiga svartskallar som invandrar till USA och vandrar omkring. Hur ser du på den saken?

Det Sverige du sitter i på din blattekramarröv idag är skapat av de svenskar som stannade kvar. Jämför hur det ser ut i MENA-länderna dina kekabteknikerpolare kommer ifrån. De länderna har varit och kommer alltid att vara likt blödande skithål. De utvecklas aldrig.
Citera
2024-05-01, 08:38
Medlem
Citat:
Källa på att en svensk som flög till månen?

Källa på allt det andra du fantiserar om också tack då vi har källor som säger precis tvärtom.

Buzz Aldrin var svenskättling. Släpp din negativa attityd. Livet är för kort för hat.
Citera
2024-05-01, 10:31
Medlem
Sladdarens avatar
Att jämföra Svenskarnas tidigare emigrering med samtidens sjuka låssas asyl sökande massinvandring var den sämsta liknelsen man göra för vilken orsak ?
Citera
2024-05-01, 16:50
Medlem
Citat:
Nej, IQ är främst genetiskt. Om inte allt, så iaf mestadels. Precis som jag skrev. Det säger dem senaste forskningen.
Öh, knappast. Det säger inte alls den senaste forskningen. Sluta snälla, hahaha. Du hittar ju bara på!

Citat:
Vad är det som är oklart?
Det är en komisk karaktär du spelar just nu, det får jag ge dig.
Citera
2024-05-01, 19:55
Avslutad
Citat:
Öh, knappast. Det säger inte alls den senaste forskningen. Sluta snälla, hahaha. Du hittar ju bara på!

Det är en komisk karaktär du spelar just nu, det får jag ge dig.

Enligt denna tvillingstudie från Cambridge så är det 80%:

https://www.cambridge.org/core/journals/twin-research-and-human-genetics/article/wilson-effect-the-increase-in-heritability-of-iq-with-age/FF406CC4CF286D78AF72C9E7EF9B5E3F

Här upp till 73%:

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/neu.10160

85%:

https://www.nature.com/articles/41319

Osv osv. Precis som jag skrev.

Du kan försöka förneka det hur mycket du vill men det är koncensus att IQ mestadels är ärftligt och det har man vetat om i över 100 år. Men tänkte du att det gick till? Att dumma familjer helt plötsligt börjat föda smarta barn och tvärtom? Du kan ju försöka motbevisa mig om du kan.

Däremot så tror jag t.o.m. de dämpar de riktiga resultaten pga rädsla för rasism som man typ alltid gör nu för tiden.

Och forfarande nej, man kan som sagt inte träna upp IQ. Iaf inte något av betydelse.

Du kan lösa om det här:

https://www.sciencefocus.com/science/can-i-boost-my-iq

Jag förstår om du är lite dum och därför kommer få dumma barn och hoppas innerligt att IQ gick att träna upp. Det hade nog de flesta gjort, även jag. Du får bara acceptera den bistra sanningen.

Är det forfarande något som är oklart?
Citera
2024-05-01, 23:45
Medlem
Citat:

Citat:
Enligt denna tvillingstudie från Cambridge så är det 80%:

https://www.cambridge.org/core/journals/twin-research-and-human-genetics/article/wilson-effect-the-increase-in-heritability-of-iq-with-age/FF406CC4CF286D78AF72C9E7EF9B5E3F

Här upp till 73%:

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/neu.10160

85%:

https://www.nature.com/articles/41319

Osv osv. Precis som jag skrev.

Du kan försöka förneka det hur mycket du vill men det är koncensus att IQ mestadels är ärftligt och det har man vetat om i över 100 år. Men tänkte du att det gick till? Att dumma familjer helt plötsligt börjat föda smarta barn och tvärtom? Du kan ju försöka motbevisa mig om du kan.

Däremot så tror jag t.o.m. de dämpar de riktiga resultaten pga rädsla för rasism som man typ alltid gör nu för tiden.

Och forfarande nej, man kan som sagt inte träna upp IQ. Iaf inte något av betydelse.

Du kan lösa om det här:

https://www.sciencefocus.com/science/can-i-boost-my-iq

Jag förstår om du är lite dum och därför kommer få dumma barn och hoppas innerligt att IQ gick att träna upp. Det hade nog de flesta gjort, även jag. Du får bara acceptera den bistra sanningen.

Är det forfarande något som är oklart?

Ni har båda flera fel.

https://en.wikipedia.org/wiki/Heritability_of_IQ

Men det där är nog för komplext för er båda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in