2024-05-01, 03:07
Medlem
Hej!

Kortfattat så planerar jag att börja sälja diverse "datorspel-items" (t.ex runor i Diablo, utrustning osv) och vänder mig till er nu för att be om rekommendationer om hur jag ska ta betalt.

Vissa är OK med paypal, andra vill betala i form av diverse kryptovalutor.

Angående krypto, vilken hemsida hade ni använt er av för att ta betalt? Kanske inte ens en hemsida, utan snarare en wallet?

Antar att jag eventuellt kommer att bli tvungen att deklarera detta också. Har ni någon rekommendation på en hemsida som kan göra detta enklare? T.ex likt avanza, där man kan köpa en k4?
Citera
2024-05-01, 03:12
Bannlyst
Wallet:
Bitcoin = Electrum
Litecoin = Electrum
Monero = Electrum (Feather)
Ethereum = HAHAHAH vadå ethereum, är du dum i huvudet?
Citera
2024-05-01, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansingen
Wallet:
Bitcoin = Electrum
Litecoin = Electrum
Monero = Electrum (Feather)
Ethereum = HAHAHAH vadå ethereum, är du dum i huvudet?

Tack. När jag sedan har samlat på mig en summa krypto och vill omvandla det till IRL pengar så att säga, vad rekommenderar du då? Tänker mest på deklarationsfaktorn
Senast redigerad av Keelp 2024-05-01 kl. 03:32.
Citera
2024-05-01, 10:48
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keelp
Hej!

Kortfattat så planerar jag att börja sälja diverse "datorspel-items" (t.ex runor i Diablo, utrustning osv) och vänder mig till er nu för att be om rekommendationer om hur jag ska ta betalt.

Angående krypto, vilken hemsida hade ni använt er av för att ta betalt? Kanske inte ens en hemsida, utan snarare en wallet?

Antar att jag eventuellt kommer att bli tvungen att deklarera detta också. Har ni någon rekommendation på en hemsida som kan göra detta enklare? T.ex likt avanza, där man kan köpa en k4?

Om någon propsar på att ta betala med krypto och du vill undvika deklarationsproblem så säg att du vill ha USDC, USDT eller någon annan stablecoin som matchar dollarn.
Wallet för att ta emot stablecoins är inga problem.

Tar du däremot emot i valfri annan krypto, så får du själv hålla reda på kurserna och eventuellt deklarera vinstskatt nästa år. Men varför?
Citera
2024-05-01, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keelp
Hej!

Allra bäst är https://btcpayserver.org/ om du har hyfsat goda datorkunskaper. Där kan du få igång en gedigen betalningslösning för bitcoin onchain och lightning. Det finns rikligt med instruktioner på youtube.
Citera
2024-05-01, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Om någon propsar på att ta betala med krypto och du vill undvika deklarationsproblem så säg att du vill ha USDC, USDT eller någon annan stablecoin som matchar dollarn.
Wallet för att ta emot stablecoins är inga problem.

Tar du däremot emot i valfri annan krypto, så får du själv hålla reda på kurserna och eventuellt deklarera vinstskatt nästa år. Men varför?

Om det är ett svenskt företag blir väl deklarationsproblemen kvalitativt identiska om han tar betalt i dollar?
Citera
2024-05-01, 16:14
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Om det är ett svenskt företag blir väl deklarationsproblemen kvalitativt identiska om han tar betalt i dollar?
Han skall sälja lite datorspel. USDSEK kan inte röra sig så mycket att man behöver bemöda sig, oavsett...?
Citera
2024-05-01, 16:17
Medlem
Citat:
Han skall sälja lite datorspel. USDSEK kan inte röra sig så mycket att man behöver bemöda sig, oavsett...?

Han behöver nog inte bemöda sig att deklarera oavsett vad han tar betalt i. Men om han ska göra det blir väl deklarationen likvärdig om han har ett "dollarkonto" (stablecoins) som om han har ett "bitcoinkonto"?
Citera
2024-05-01, 16:33
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Han behöver nog inte bemöda sig att deklarera oavsett vad han tar betalt i. Men om han ska göra det blir väl deklarationen likvärdig om han har ett "dollarkonto" (stablecoins) som om han har ett "bitcoinkonto"?
Precis, om han säljer till SEK direkt. Men låter han krypton ligga och den stiger i pris på kommer han behöva skatta (om han inte är beredd att försöka sig på ett lagbrott).
Citera
2024-05-01, 16:37
Medlem
Citat:
Precis, om han säljer till SEK direkt. Men låter han krypton ligga och den stiger i pris på kommer han behöva skatta (om han inte är beredd att försöka sig på ett lagbrott).

Behöver han kapitalvinstskatta även om han inte växlar in bitcoinen menar du? Men han behöver inte kapitalvinstskatta på oinväxlade stablecoins om dessa stiger i värde (mätt i kronor)? Eller vad är skillnaden?
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-05-01 kl. 16:40.
Citera
2024-05-01, 16:54
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Behöver han kapitalvinstskatta även om han inte växlar in bitcoinen menar du? Men han behöver inte kapitalvinstskatta på oinväxlade stablecoins om dessa stiger i värde (mätt i kronor)? Eller vad är skillnaden?
Jag menar att USDSEK kommer röra sig max någon 0.5% hit eller dit över tid.
Tar han emot Bitcoin, så kan dom öka 150% över samma tid, och då blir han skatteskyldig när han växlar in dom.

Växlar han in direkt så lär det inte ske mycket även om han tar krypto. Men en stablecoin måste ju vara så mycket bättre då den inte kostar mycket att skicka.
Citera
2024-05-01, 17:02
Medlem
Citat:
Jag menar att USDSEK kommer röra sig max någon 0.5% hit eller dit över tid.
Tar han emot Bitcoin, så kan dom öka 150% över samma tid, och då blir han skatteskyldig när han växlar in dom.

Växlar han in direkt så lär det inte ske mycket även om han tar krypto. Men en stablecoin måste ju vara så mycket bättre då den inte kostar mycket att skicka.

Det kan finnas fördelar med en stablecoin, men det jag undrade över är om beskattningen blir annorlunda. Men det blir den alltså inte?

Jag har aldrig använt någon stablecoin, men bitcoin över lightning måste väl vara väl så billigt att betala med? (För mottagaren blir det dock inga avgifter oavsett.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in