Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Du svarar då "Sedan när är att gå ner på knä kriminellt?
Att som polis läcka information till kriminella är kriminellt. och bör leda till avsked och rättsliga åtgärder."
Vilken definition har du för "känsla för lag och rätt "? Jag menar med tanke på att du tydligen anser det vara en rätt känsla att gå ned på knä för människor som hoppar på bilar och på annat sätt förstör laglydiga människors egendom. Du verkar inte tycka att polisen ska anse lagen vara lagen.
Du har nog helt missförstått vad BLM är för något. Låt mig förklara vad det hela handlar om:
Det var en kvinnlig polis som gick ner på knä, då en viss Floyd blivit dödad av poliser vid ett polisingripande. Filmen visar hur Floyd upprepade gånger sa att han inte kunde andas, poliserna hade ändå fortsatt samma grepp (jag har sett filmen) tills han helt enkelt dog. Sedan blev det en debatt om polisbrutalitet i USA mot svarta. Och det påbörjades en rörelse "Black Lives Matters". Tydligen har en kvinnlig polis knäböjt som en manifestation till att "svarta liv har betydelse", mot polisiärt övervåld mot svarta. Är detta kriminellt? Att en polis har en politisk åsikt och manifesterar denna genom att knäböja? Nej, det är inte olagligt. Men eventuellt olämpligt... Stöttade denna kvinnliga polis kriminella genom sin knäböjning?
Nej. Hon manifesterade enbart mot polisiärt övervåld i USA som främst riktas mot svarta. Övervåld som ledde till Floyds död.
Poliser som läcker information till kriminella (för sex eller kärlek eller droger) däremot, är skurkar själva. De är kriminella poliser och ska givetvis avskedas.
Känsla för lag och rätt, är givetvis också att släppa det hårda taget om buset om buset håller på att dö och man har lyckats övermanna buset. Har man fått fast buset, så behöver man inte trycka till buset så hårt att buset dör. Bara ta in buset i bilen och ta det till häkte.
känsla för lag och rätt kan även vara att skjuta ihjäl någon som håller på att knivmörda folk i ett köpcentrum. Detta för att få stopp på knivmördandet.
Känsla för lag och rätt är att vilja och känna plikt att följa lagen och eliminera lagbrott, på ett för stunden korrekt sätt.
Att läcka information till kriminella är
inte att ha bra känsla för lag och rätt.