Citat:
Ursprungligen postat av
Headbanging
Hur vanligt då? Källa på det tack.,
Finns mängder med grupper på diverse plattformar (inte bara TikTok), där föräldrar beskriver exakt samma sak och fenomen.
vad som är en återkommande uppfattning är att socialsekreterarna medvetet ljuger om klienterna och barnen. Och efter vad jag själv sett och läst så tror jag inte att alla har fel i sin kritik.
Anledningen till att de gör så är för att de inte kan åka fast om de blir påkomna med att ljuga, även om det egentligen är olagligt på pappret och de naturligtvis inte får göra så.
Socialtjänsten är utanför lagen när det gäller barnärenden och det borde skrämma folk. Visst är det en domstol som tar beslutet, men de håller ju i princip alltid med socialtjänsten i nästan vartenda fall oavsett hur mycket felaktigheter som utredningen bygger på.
Rent hypotetiskt kan de ta barn från sina föräldrar med lögner helt ostraffat. Det borde inte vara möjligt, men det är dessvärre det. Mycket pga att myndigheter litar på myndigheter och att socialtjänsten anses vara "experter" på barn och har tolkningsföreträde.
Att det tillåts fortgå är för att svenskar precis som du har ett onormalt stort förtroende för myndigheter och att de tror att myndigheten alltid gör rätt, men verkligheten ser inte ut så.
Det är svårt att ha en exakt källa på något sådant här, eftersom det sannolikt aldrig undersökts av vare sig någon myndighet eller någon forskare eller journalist. Sekretessen gör det svårt att få insyn i vad som pågår för utomstående.
. Men med tanke på upplägget och att det är riskfritt för socialsekreterare att ljuga i utredningar, så skulle min personliga gissning vara att det är mycket vanligt förekommande.