2024-04-30, 23:28
Medlem
Hej, gott folk!

Har sett att det redan finns ett antal trådar om detta, men startar en ny eftersom jag vill ha svar på en mycket specifik sak angående utbildningen!

Jag har ansökt till medicinsk sekreterare/vårdadministratör till frans schartaus handelsinstitut och har nu blivit behörig och blivit kallad till ett urvalsprov. Någon här inne som utfört ett sånt eller vet ungefär hur svårighetsgraden på den kommer vara? Den kan väl inte vara högskoleprovsnivå? Dela gärna med er av era erfarenheter!

Tack på förhand för era svar!
Citera
2024-05-01, 00:15
Medlem
StudiumValors avatar
jag har undervisat där och skulle tro att det inte är så svårt som högskoleprovet och att det inte ställs så höga krav även om jag inte vet ngt exakt om själva provet till denna kurs.
de vill fylla kurserna
-------------
Du oroar dig alldeles för mycket för alla dessa tester.
Går det så går det och går det inte så prövar du ngt annat
Citera
2024-05-01, 00:19
Medlem
Smarree88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
jag har undervisat där och skulle tro att det inte är så svårt som högskoleprovet och att det inte ställs så höga krav även om jag inte vet ngt exakt om själva provet till denna kurs.
de vill fylla kurserna
-------------
Du oroar dig alldeles för mycket för alla dessa tester.
Går det så går det och går det inte så prövar du ngt annat

Varför ska de vara prov för att gå en utbildning?
Man kan ju fan inte förvänta sig att folk ska göra prov när dom inte ens har börjat och fått lära sig något 😛
Citera
2024-05-01, 00:56
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Man kan ju fan inte förvänta sig att folk ska göra prov när dom inte ens har börjat och fått lära sig något 😛
Man vill rensa bort de värsta oförmågorna som inte kommer att kunna tillgodogöra sig utbildningen.
Är det några i klassen som har svårt att hänga med och ställer frågor om sådant som alla andra tycker är självklart blir de missnöjda.
De kommer dessutom ha påbörjat en utbildning som de sannolikt kommer att misslyckas med vilket arrangören inte vill ta ansvar för utan prov. Det skulle ju bli ett jävvla liv på Flashback t ex om de tar in vem som helst bara för att fylla kurserna och folk får studieskulder för utbildnimgar de inte hade en janne att klara av.
Det är väl olika tester beroende på vilken kvot man går in på.
Är det grupp utan betyg måste man ju ha grundkunskaper i svenska och engelska som de vill testa t ex.
Citera
2024-05-01, 01:02
Medlem
Smarree88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Man vill rensa bort de värsta oförmågorna som inte kommer att kunna tillgodogöra sig utbildningen.
Är det några i klassen som har svårt att hänga med och ställer frågor om sådant som alla andra tycker är självklart blir de missnöjda.
De kommer dessutom ha påbörjat en utbildning som de sannolikt kommer att misslyckas med vilket arrangören inte vill ta ansvar för utan prov. Det skulle ju bli ett jävvla liv på Flashback t ex om de tar in vem som helst bara för att fylla kurserna och folk får studieskulder för utbildnimgar de inte hade en janne att klara av.
Det är väl olika tester beroende på vilken kvot man går in på.
Är det grupp utan betyg måste man ju ha grundkunskaper i svenska och engelska som de vill testa t ex.

Vad ska “Oförmågorna” göra då om dom inte får utbilda sig så dom kan få ett jobb?
Citera
2024-05-01, 01:09
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Vad ska “Oförmågorna” göra då om dom inte får utbilda sig så dom kan få ett jobb?
De skall välja en utbildning där de kan klara provet eller hitta en utbildning där det inte krävs prov
Finns få människor som inte klarar något prov alls.
Är de så långt från arbetsmarknaden att de inte klarar något prov alls får de väl gå en arbetsmarknadsutbildning eller arbeta som däckmontörer.
Citera
2024-05-17, 10:35
Medlem
Tack för svar! Det är nog jag som stressar upp men ville mest få en bild innan provet

Följande skulle dyka upp på provet: "Det är tre digitala urvalsprov, svenska prepositioner, svensk ordförståelse och ett test med ett antal utbildnings- och arbetsrelaterade situationer som du kan hamna i. Tiden du har till ditt förfogande är i nämnd ordning är 8 min, 8 min och 30 min. OBS! När du startat provet går tiden och kan inte pausas. Därefter kommer du att delta i en muntlig gruppuppgift utifrån arbetsrelaterade frågeställningar. Urvalsproven kräver ingen förberedelse."

Det låter så lätt i mina öron, så undrar om det har med det du (StudiumValor) sa, om att syftet med proven är till för att bedöma vilka behöriga sökande som har bäst förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen och "sortera" bort.

Har provet nu på Måndag, håller tummarna för att det ska gå bra
Citera
2024-05-17, 11:43
Medlem
Citat:

I mejlet jag fick av skolan stod det att de utförde dessa tester i hopp om att ge chans till att konkurrera då det är många som söker, men det kan ha med att de inte vill släppa in vem som helst.
Att man helst ska ha grundläggande kunskaper i svenska gramatik osv.
Men kände att självaste muntliga gruppuppgiften utifrån arbetsrelaterade frågeställninga kändes svår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in