2024-04-30, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Det var menat att både du och andra som är intresserade av det jag länkade till.
Att hantera fyra språk (finska, svenska, engelska, tyska) samtidigt (då jag är även aktiv på finska och tyska forum) gör att det blir vissa sammanslagningar av alla fyra språks sätt att hantera inlägg.

Jag förstår. Uppskattar dina inlägg, har hängt med i tråden sen den startades och dina inlägg är en fräsch fläkt. Tack.
Citera
2024-04-30, 22:34
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Springbank78
Hur skulle ett reellt stöd se ut? Menar du sätta in manskap som inte är ukrainare eller vapen som ryssarna inte klarar att försvara sig emot? I ett läge där Ryssland faktiskt är på väg att förlora och Putin därmed inser att den egna döden också står för dörren varför skulle han då inte använda taktiska kärnvapen? Om Ukraina ser att dom kan vinna kriget då lär ett fredsförslag från Putin viftas bort? Kan inte en rysk förlust och en desperat Putin bli problematisk?

Misstänker att vi pratar förbi varandra.

Kort och koncist : Ge Ukraina mer, ge de förbannat mycket mer !

Hoppas det klargör saken.
Citera
2024-04-30, 22:40
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Orkade du inte läsa följande från artikeln trots att det stod i början av den? The former Russian president says parts of Ukraine should ‘return home’ as he rules out peace talks with Zelenskyy"
Observera PARTS!

Då får jag väl citera igen det jag skrev:
Citat:
Dmitry Medvedev, deputy chairman of Russia’s Security Council, says Ukraine is part of Russia as he rules out peace talks with the current Ukrainian leadership.

Sedan har vi följande:
Citat:
Russian President Vladimir Putin has sought to justify the invasion of Ukraine with a number of reasons, but we're going to focus on one with a very deep stem. In essence, he argues that Ukraine has no right to exist, that it is historically Russian land and a fictional country created by Russian Bolsheviks. In a speech earlier this week, Putin claimed that Ukraine never had a tradition of genuine statehood. And last summer, Putin published an essay titled "On The Historical Unity Of Russians and Ukrainians," where he insisted that Ukraine and Russia's shared history makes them one nation.
https://www.npr.org/2022/02/26/1083332620/how-ukraines-history-differs-from-putins-version

Se det fetade, tack.

Och till alla i denna tråd oavsett vem man stödjer:
https://www.cfr.org/backgrounder/ukraine-conflict-crossroads-europe-and-russia
Citera
2024-04-30, 22:47
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Hur länge tror ni kriget kan fortsätta tills någon sida kollapsar helt? 1 år, 5-10 år eller längre? Och vilken sida skulle kollapsa först? Putin lär ju inte sluta och Ukraina lär aldrig ge upp och i så fall kan väl kriget teoretiskt fortsätta tills vi på riktigt har en sida som helt enkelt inte har något kvar att sätta emot. Och vem som vinner där har ju media och "experter" väldigt delade meningar. Ryssland har väl störst manskap men västvärlden mest pengar.

Några tankar om tidpunkter. Först och främst är det svårt att sätta en tidpunkt. Krig kan helt plötsligt sluta eller de kan fortsätta. Ingen kunde säga på förhand vilket år andra världskriget eller Vietnamkriget skulle sluta, relativt plötsligt gjorde krigen det.

Moral. Ryssland kan åka tillbaka över gränsen i morgon och kriget är slut. En enorm prestigeförlust men deras gränser är intakta och ingen planerar att invadera landet. Det är egentligen bara stolthet och patriotism som gör att de fortsätter; de ekonomiska och geopolitiska fördelarna försvann redan 2022. Ukrainarna kämpar för sin överlevnad, för att folk skall kunna flytta tillbaka till de ockuperade områdena, för att folk som är flyktingar i Europa skall kunna flytta hem till sitt land. De har en moralisk överlägsenhet att fortsätta kämpa. De har mer att förlora och mer att vinna.

Ekonomi/produktionskapacitet/industri/naturtillgångar. Här är ju Ryssland helt överlägsna. Men Ukraina har stöd av väst. Ryssland får ju ingenting från Nordkorea, Iran och Kina gratis; de måste betala för allt. Om Ukraina förlorar allt stöd så kommer Ryssland avancera; men inte snabbt. Ukrainarna kommer fortsätta att slåss. De kommer ha drönare, lätta vapen och viss tillgång till tyngre vapen. Detta kommer vara tillräckligt för att det skall ta flera år för Ryssland att vinna (Om inte helt plötsligt kriget slutar som jag skrev först). Om väst stöd fortsätter som nu så tror jag Ryssland förlorar detta utnötningskrig. Men tar det 6 månader? 1 år? flera år? Igen som jag skrev först så är detta mycket svårt att besvara ur ett tidsperspektiv. När Tyskland förlorat i Nordafrika och Stalingrad 1943 så hade de förlorat kriget ur ett strategiskt, ekonomiskt och industriellt perspektiv. De som insåg det då kunde inte säga om Tyskland skulle kollapsa, kapitulera eller besegras om 1 år eller 5 år. Det blev cirka 2 år av hårda strider innan kriget egentligen var avgjort.

Framtiden. Har någon sida nått Stalingrad/Nordafrika-nivån ännu? Jag tycker inte det. Det står fortfarande och väger. Det är inte avgjort vilken sida som förlorat ur ett strategiskt/ekonomiskt och industriellt perspektiv. Varför? Jo det är inte två sidor i direkt krig mot varandra nu. Ukrainas allierade slåss inte med dem; de bara understöder dem som USA & Storbritannien understödde Sovjet i 2a Världskriget. Men då slogs de också på andra fronter vilket de inte gör nu. Ryssland har inget tvåfrontskrig. Det vore som om de allierade i 2aVK gav pengar och vapen till Sovjet men struntade i Nordafrika och inte invaderade Italien eller Normandie. Då hade ju så klart Tyskland klarat sig längre eller t.o.m. vunnit. I detta exempel motsvarar ju Ukraina Sovjet och Ryssland motsvarar Tyskland.

Ja kanske snurrigt inlägg men de mest nördiga Flashback-krigsexperterna förstår nog vad jag menar.
Citera
2024-04-30, 22:48
Medlem
Citat:
Ujraian
Inte än men förhoppningsvis snart. Sen så är det såklart inte utan betydelse att RYssland redan innehar de flesta av de delar av f.d. Ukraina de anser sig ska slås ihop med Ryssland.

Om det nu skulle ske? Är det verkligen en vinst för Mordor att vara isolerade på alla vis och sakta fötvina i sin misär? Varför vill man ses som världens pest och lepra?
Citera
2024-04-30, 22:52
Medlem
Citat:
Ujraian
Inte än men förhoppningsvis snart. Sen så är det såklart inte utan betydelse att RYssland redan innehar de flesta av de delar av f.d. Ukraina de anser sig ska slås ihop med Ryssland.

Varför hoppas ni ryssar på det?

Inget normalt land kommer erkänna områdena som ryskt och din älskade Putin kommer fortfarande vara efterlyst för krigsbrott i 133 länder även om ni "vinner".
Citera
2024-04-30, 22:56
Medlem
Citat:
Hur skulle ett reellt stöd se ut? Menar du sätta in manskap som inte är ukrainare eller vapen som ryssarna inte klarar att försvara sig emot? I ett läge där Ryssland faktiskt är på väg att förlora och Putin därmed inser att den egna döden också står för dörren varför skulle han då inte använda taktiska kärnvapen? Om Ukraina ser att dom kan vinna kriget då lär ett fredsförslag från Putin viftas bort? Kan inte en rysk förlust och en desperat Putin bli problematisk?

Europa borde ta saken på allvar och definitivt överväga att bidra med styrkor i försvar av Ukraina.

Framförallt genom utökat stöd till kontroll av gräns i väst och ta kontroll över samma del av luftrummet.

Ja vi ska väl alltid gå runt och vara rädda för putlers kärnvapen, horunge där 🖕
Citera
2024-04-30, 22:59
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HoChiWin
Jag förstår. Uppskattar dina inlägg, har hängt med i tråden sen den startades och dina inlägg är en fräsch fläkt. Tack.

Tackar och bockar.
Vill gärna skriva inlägg med källor från andra länder så att även deras synsätt presenteras här. Därav mina finska inlägg. Har även tänkt börja nu länka in tyska nyheter i och med att svensk media är så jävla långsam. Vissa saker jag har länkat från Finland tar två-tre dagar innan det är ens publicerad av omni eller av Schibstedt och Bonnier som jag ändå inte kan läsa på datorn.
Citera
2024-04-30, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Om det nu skulle ske? Är det verkligen en vinst för Mordor att vara isolerade på alla vis och sakta fötvina i sin misär? Varför vill man ses som världens pest och lepra?

Putler behöver inte skära ner på Sevruga bara för att befolkningen lider.

Det finns inget som tyder på att befolkningen kommer sörja hans eventuella frånfälle heller.

Rysslands falska nationalism kommer avslöjas snabbt när putler lagt sin sista lillbjörn i väskan. Det är vad jag vet, alltid bra med ett minskat imperialistiskt beteende och den ryska befolkningen kommer nog inte ha väldigt stora problem med att anpassa sig.
Citera
2024-04-30, 23:06
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Tror jag inte alls på. Ryssland har ju klart uttryckt vilka delar av Ukraina de anser ska höra till Ryssland! Resten kan Ukraina gott behålla!
"Jag har inga fler teritorriella krav!"
En viss tysk politiker sa dessa ord 1938....
Citera
2024-04-30, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Ok du har rätt.
Det finns inga soldater eller militära mål i någon ukrainsk stad och framförallt inte i odessa.
Det är känt sedan länge.

Slingra dig bäst du vill, vatnik. Det är avsiktlig terrorbombning av civila och ett krigsbrott. Resten av världen vet att din husse är en krigsförbrytare och att han kommer att gå till historien som en sådan. Precis som Hitler, Pol Pot och Stalin. Är dina handfull rubel värt det?
Citera
2024-04-30, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Det varken vill eller gör man. Ryssland varken är eller kommer vara isolerade!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in