Citat:
Ursprungligen postat av
Springbank78
Hur länge tror ni kriget kan fortsätta tills någon sida kollapsar helt? 1 år, 5-10 år eller längre? Och vilken sida skulle kollapsa först? Putin lär ju inte sluta och Ukraina lär aldrig ge upp och i så fall kan väl kriget teoretiskt fortsätta tills vi på riktigt har en sida som helt enkelt inte har något kvar att sätta emot. Och vem som vinner där har ju media och "experter" väldigt delade meningar. Ryssland har väl störst manskap men västvärlden mest pengar.
Några tankar om tidpunkter. Först och främst är det svårt att sätta en tidpunkt. Krig kan helt plötsligt sluta eller de kan fortsätta. Ingen kunde säga på förhand vilket år andra världskriget eller Vietnamkriget skulle sluta, relativt plötsligt gjorde krigen det.
Moral. Ryssland kan åka tillbaka över gränsen i morgon och kriget är slut. En enorm prestigeförlust men deras gränser är intakta och ingen planerar att invadera landet. Det är egentligen bara stolthet och patriotism som gör att de fortsätter; de ekonomiska och geopolitiska fördelarna försvann redan 2022. Ukrainarna kämpar för sin överlevnad, för att folk skall kunna flytta tillbaka till de ockuperade områdena, för att folk som är flyktingar i Europa skall kunna flytta hem till sitt land. De har en moralisk överlägsenhet att fortsätta kämpa.
De har mer att förlora och mer att vinna.
Ekonomi/produktionskapacitet/industri/naturtillgångar. Här är ju Ryssland helt överlägsna. Men Ukraina har stöd av väst. Ryssland får ju ingenting från Nordkorea, Iran och Kina gratis; de måste betala för allt. Om Ukraina förlorar allt stöd så kommer Ryssland avancera; men inte snabbt. Ukrainarna kommer fortsätta att slåss. De kommer ha drönare, lätta vapen och viss tillgång till tyngre vapen. Detta kommer vara tillräckligt för att det skall ta flera år för Ryssland att vinna (Om inte helt plötsligt kriget slutar som jag skrev först). Om väst stöd fortsätter som nu så tror jag Ryssland förlorar detta utnötningskrig. Men tar det 6 månader? 1 år? flera år? Igen som jag skrev först så är detta mycket svårt att besvara ur ett tidsperspektiv. När Tyskland förlorat i Nordafrika och Stalingrad 1943 så hade de förlorat kriget ur ett strategiskt, ekonomiskt och industriellt perspektiv. De som insåg det då kunde inte säga om Tyskland skulle kollapsa, kapitulera eller besegras om 1 år eller 5 år. Det blev cirka 2 år av hårda strider innan kriget egentligen var avgjort.
Framtiden. Har någon sida nått Stalingrad/Nordafrika-nivån ännu? Jag tycker inte det. Det står fortfarande och väger. Det är inte avgjort vilken sida som förlorat ur ett strategiskt/ekonomiskt och industriellt perspektiv. Varför? Jo det är inte två sidor i direkt krig mot varandra nu. Ukrainas allierade slåss inte med dem; de bara understöder dem som USA & Storbritannien understödde Sovjet i 2a Världskriget. Men då slogs de också på andra fronter vilket de inte gör nu. Ryssland har inget tvåfrontskrig. Det vore som om de allierade i 2aVK gav pengar och vapen till Sovjet men struntade i Nordafrika och inte invaderade Italien eller Normandie. Då hade ju så klart Tyskland klarat sig längre eller t.o.m. vunnit.
I detta exempel motsvarar ju Ukraina Sovjet och Ryssland motsvarar Tyskland.
Ja kanske snurrigt inlägg men de mest nördiga Flashback-krigsexperterna förstår nog vad jag menar.