Citat:
Ursprungligen postat av
Springbank78
Hur länge tror ni kriget kan fortsätta tills någon sida kollapsar helt? 1 år, 5-10 år eller längre? Och vilken sida skulle kollapsa först? Putin lär ju inte sluta och Ukraina lär aldrig ge upp och i så fall kan väl kriget teoretiskt fortsätta tills vi på riktigt har en sida som helt enkelt inte har något kvar att sätta emot. Och vem som vinner där har ju media och "experter" väldigt delade meningar. Ryssland har väl störst manskap men västvärlden mest pengar.
Goda och essentiella frågor du kommer med. Flera i tråden lurar ju på hur det kommer att gå..
..personligen tror jag att kriget kommer att bli långt (ett par år till minst). Det är dessvärre det man behöver förbereda sig här i väst är att så länge som de styrande i väst inte ger det stödet som faktiskt behövs..för att kasta ut Ryssland igen. För
gott och alltid. Det hela kunde gå snabbare om väst visar en
egentlig vilja.
På samma sätt ser jag inte, att Ryssland klarar av att sluka Ukraina (för stort och för mycket). Desto längre detta håller på..(och nu är man inne i sitt tredje år).., desto mindre blir Rysslands chanser..
Min slutsats : Om väst visar framfötterna med ett
reellt stöd, så slutar kriget i Ukrainas favör, och snabbare. Kanske t.o.m i år om man skulle gå "all in". Dessvärre är vi ännu inte där..
För Putins del : Han sjunger på sista versen, i sommar är hans sista chans att få till ett avslut på "sina vilkor". Tippar han slänger fram ett fredsförslag på slutet av sommaren/hösten. För tiden talar inte för honom i längden.