2024-04-30, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Två BUK fick smaka på ukrainsk sprängkraft vid Sumy idag tisdag.
Finns en liten video på det i själva artikeln
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010357929.html

Nu gör jag ryssvän-metod:
Kriget är slut och ryssen har förlorat samt att putte sitter nu i trygghet i Peking.
Jag är inte så säker på han numera finns i Peking, men däremot är det helt säkert att Ryssland har förlorat.
Kommer de någonsin att kunna resa sig ur den ekonomiska kollapsen?
Vem ska finansiera Rysslands återuppbyggnad?
Vem ska betala ryssarnas pensioner? Knappast kineserna.
Citera
2024-04-30, 18:36
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Jag är inte så säker på han numera finns i Peking, men däremot är det helt säkert att Ryssland har förlorat.
Kommer de någonsin att kunna resa sig ur den ekonomiska kollapsen?
Vem ska finansiera Rysslands återuppbyggnad?
Vem ska betala ryssarnas pensioner?
Knappast kineserna.

Är ju utav ett sekundärt intresse för Putin, "skiten kan brinna". Skulle han haft en smula stil/samvete och heder kvar.., så skulle han ha gjort en harakiri efter det första året.

Men det är ju ett lååångt avstånd ifrån honom till folket han säger sig representera...och deras offrande, är enbart en parentes för honom.
Citera
2024-04-30, 18:40
Medlem
Och nu säger lillefar Putins egen vrålande goebbels-propagandist att USA blir till aska och armageddon ett faktum om utländsk trupp sätts in i Ukraina. Men vad säger ryssarna själva om Kremls hot om armageddon då ju även Ryssland skulle bli till aska? Den sjuka retoriken från buset i Kreml påminner ju inte så lite om galningen Hitlers gläfsande när slutstriden om Berlin var ett faktum. Dessutom förstärker ju alla dessa ständiga hot automatiskt rysshatet i väst.

Funderar, skall man spotta på eller bara tycka synd om ryssarna som aldrig får ordning på sitt miserabla outvecklade samhälle
Citera
2024-04-30, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Är ju utav ett sekundärt intresse för Putin, "skiten kan brinna". Skulle han haft en smula stil/samvete och heder kvar.., så skulle han ha gjort en harakiri efter det första året.

Men det är ju ett lååångt avstånd ifrån honom till folket han säger sig representera...och deras offrande, är enbart en parentes för honom.
Jo så är det, vi har ju sett hur många av de hundratusentals översvämmade hemlösa vädjar utan att få någon respons eller hjälp.

Hur ska det bli i vinter när verkligheten blir verklighet för alla de ryssar som har gamla sovjetiska sönderfrusna centralvärmesystem?
De översvämmade plus de utan värme kan nog adderas till miljontals hjälplösa.

Det är kört för Ryssland och dess befolkning, kriget har verkligen dragit ner brallorna på den ryska regimen, ända ner till fotknölarna.
Utöver det så är snart pensionsfonderna uttömda…
Citera
2024-04-30, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
För en gångs skull håller jag delvis med dig.

I stort sett hela den västerländska världen, och särskilt Sverige, har verkligen gjort sitt yttersta för att utplåna all form av folklig sammanhållning och patriotism. Sådana faktorer är som du säger helt avgörande för att motivera folket att stå upp mot en yttre fiende i krig. Utan denna sammanhållning kommer människor att hålla sig hemma i sina källare och vänta tills röken har skingrats. Varför skulle någon kämpa för en stat som har ägnat decennier åt att pissa sitt folk i ansiktet?

Just därför är i varje fall jag väldigt mån om att ukrainarna får det stöd de behöver och lyckas sätta punkt för Putins egotripp. Annars vete fan hur detta ska sluta. Det finns inte många i min bekantskapskrets som skulle ställa upp på att försvara världens nordligaste arabland.

Man kan undra dock, hur mycket av vissa av dessa rörelser och program som är underblåsta av Ryssland. Typ som miljöpartiet i Sverige respektive Tyskland. Demontera försvaret, vår industri med mera. Vi har ju sett hur Ryssland använt sin gas m m just för att kunna ha det som ett argument/motmedel om europeiska regeringar satt sig emot Ryssland.
Citera
2024-04-30, 19:07
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Jo så är det, vi har ju sett hur många av de hundratusentals översvämmade hemlösa vädjar utan att få någon respons eller hjälp.

Hur ska det bli i vinter när verkligheten blir verklighet för alla de ryssar som har gamla sovjetiska sönderfrusna centralvärmesystem?
De översvämmade plus de utan värme kan nog adderas till miljontals hjälplösa
.

Det är kört för Ryssland och dess befolkning, kriget har verkligen dragit ner brallorna på den ryska regimen, ända ner till fotknölarna.
Utöver det så är snart pensionsfonderna uttömda…

Jo, och det kommer ju flera vintrar på detta.., och innan dess : Skogsbränderna på sommaren som plågar Ryssland..

...och 35-40 % på försvaret nu. Det bara går inte ihop när man lägger ihop allt. Den här sommaren är den sista som Putin har sin chans att kasta tärningarna. Sen är det för sent, det börjar vända..

Gäller för Ukraina att hålla ut, och väst att vara tydliga i tal och leveranser.
Citera
2024-04-30, 19:11
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollegah1
Givetvis ska vi hjälpa dom nu med att samla in alla män som har flytt och skicka tbx dom. Det är vad din stora ledare i Kiev vill att vi göra så det är bara att lyda.

Nej, det förefaller som om EU sätter stopp för påtryckningar avsedda att tvinga hem värnpliktiga Ukrainare från EU-länder. Det uttrycks dock inte riktigt så, utan det är min slutsats.

"Så det kommer inte att finnas några restriktioner eller påtvingade återvändande av ukrainska medborgare oavsett kön eller ålder till ett land som är i krig."

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2024/04/30/7453624/
Citera
2024-04-30, 19:36
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HoChiWin
Man kan undra dock, hur mycket av vissa av dessa rörelser och program som är underblåsta av Ryssland. Typ som miljöpartiet i Sverige respektive Tyskland. Demontera försvaret, vår industri med mera. Vi har ju sett hur Ryssland använt sin gas m m just för att kunna ha det som ett argument/motmedel om europeiska regeringar satt sig emot Ryssland.

Die Grüne har varit en av de mer högljudda partierna att skicka vapen och utrustning till Ukraina.
Citera
2024-04-30, 19:43
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Die Grüne har varit en av de mer högljudda partierna att skicka vapen och utrustning till Ukraina.

Ibland har miljöpartiet i Sverige en del att lära av Die Grüne när det gäller vapenstöd till Ukraina.

Tyskarna har nog insett vilken miljökatastrof Ryssland för med sig om dom får fäste här.
Citera
2024-04-30, 19:45
Medlem
raskenss avatar
Verkar som Ukraina nu satt igång och rensat upp i Krym med Atacms.

https://twitter.com/PStyle0ne1/status/1785170010178048139

Hoppas det är förberedelse för Brosänkningen framöver.
Citera
2024-04-30, 19:46
Medlem
Citat:

Se på fan, kan du länka? I så fall får jag ju ändra min åsikt
Citera
2024-04-30, 20:09
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HoChiWin
Se på fan, kan du länka? I så fall får jag ju ändra min åsikt

https://www.gruene-bundestag.de/themen/sicherheitspolitik/krieg-gegen-die-ukraine

Hoppas du/ni kan tyska. Kunde inte göra en direktöversättning av hela sidan.
Doch delen med detta försökte jag översätta så gått det gick med min genomsnittstyska. Under rubriken "Hilfe auch mit Waffenlieferungen"
Citat:
Tillsammans med sina europeiska och internationella partner ger Tyskland Ukraina ett brett stöd. EU:s sanktioner mot Ryssland syftar till att försvaga den aggressiva ryska regimen så mycket som möjligt. Beslutet att även leverera tunga vapen till Ukraina är det rätta och vi stöder det uttryckligen. Ingen tror att stridsvagnar och annan krigsutrustning är ofarliga, och vi önskar att dessa förnödenheter inte var nödvändiga. Vi förenas alla av en önskan om att döendet snabbt tar slut och att Ryssland inte trappar upp kriget ytterligare.
Men det är bara Ryssland som kan stoppa våldet. Av de upprepade entydiga uttalandena från Moskva, av det ohämmade krigsvåldet mot civila mål och av morden på människor i de områden som ockuperas av Ryssland ser vi att Putins erövringsavsikter ska tas på allvar och att det ryska styret för med sig terror, men inte fred för Ukrainas folk.
Dessutom skulle det få ödesdigra konsekvenser för freden i Europa och i världen om den starkares lag segrade över lagens styrka. Därför stöder Tyskland Ukrainas rätt till självförsvar. Vi är för att fortsätta att stödja Ukraina i framtiden med det som är militärt möjligt och förnuftigt. Samtidigt är det rätt att hålla kommunikationskanalerna med Ryssland öppna, även om Putin inte är redo för seriösa förhandlingar.

Finns även detta:
https://www.zeit.de/politik/deutschland/2022-10/gruenen-parteitag-waffen-ukraine-krieg-russland
Citat:
De Gröna stödde partiledningens linje på sin nationella partikonferens: en stor majoritet av delegaterna röstade för ytterligare vapenleveranser till Ukraina.
Enbart ingressen då min dator ville inte ladda hela sidan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in