2024-04-30, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Norge är ett föregångsland när det gäller stöd till Ukraina. I Sverige, som skänker minst i Norden, så yrar Åkesson om bortre gränser för stödet.
Givetvis ska vi hjälpa dom nu med att samla in alla män som har flytt och skicka tbx dom. Det är vad din stora ledare i Kiev vill att vi göra så det är bara att lyda.
Citera
2024-04-30, 17:31
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Norge är ett föregångsland när det gäller stöd till Ukraina. I Sverige, som skänker minst i Norden, så yrar Åkesson om bortre gränser för stödet.

Utan att jag är "100 på det"..så kan det finnas en form av taktik i det hela. Positiv sådan. Tänker då på "Nato och 2 %".

Detta kan vara ett sätt att komma närmare dessa 2 %. Helt enkelt att med i.o.m Norges olje/gasintäkter så kan det lätt bli riktigt stora summor till försvarsmakten, och som bekant är Norge ett dyrare land.

Kan ge mera "pang för pengarna" om man sätter via försvarsmakten..pengar till Ukraina.

Detta är en spekulation ifrån mig. Åkesson gör mig även en smula besviken med sin inställning.
Senast redigerad av Snapcount 2024-04-30 kl. 17:34.
Citera
2024-04-30, 17:38
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Där har du helt rätt.
Det är känt sedan länge att att det är helt tomt på soldater och militära mål i alla ukrainska städer.
Alla militära mål är ju vid fronten och i skyttegravarna såklart..

God kväll mitt kära Rysstroll, jag ser att du kommer med mer felaktig information.Jag tänkte fråga, -Du jobbar och står i? Men uppenbarligen du jobbar och står i.

I runda tal, säg 100% vill inte ha någonting med Ryssar att göra, dig inberäknad. Folk som bor i dom städer ni Ryssar ödelägger vill heller inte ha någonting med dig eller Ryssar i allmänhet att göra. Så vad som händer det är att folk försvarar dessa städer, med dess befolkning. -Är du med mig så här långt?

-Bra! I samband med detta försvar så låter man militärer försvara staden. Ni Ryssar skjuter sedan på försvararna av staden. Det här får staden att? -Gå sönder. Bra du är fortfarande med mig ser jag.

Så du ser, det finns två problem här med ditt resonemang. Ingen vill ha någonting att göra med dig eller Ryssar nu för tiden, allra minst dom som bor i Ukraina. Men även att problemet skulle inte ha uppkommit från första början om det inte vore för just dig och dina Ryska kompisar. -Ser du nu problemet i vad säger och skriver?
Citera
2024-04-30, 17:39
Medlem
Silfverryggs avatar
Mer om ryssens GPS-störningar:
Citat:
Störningar av GPS-signaler har intensifierats i Baltikum och på andra håll som en del av Rysslands fientliga handlingar, sade Litauens utrikesminister Gabrielius Landsbergis till Reuters på tisdagen. Enligt Landbergis har trakasserier observerats så långt bort som i Storbritannien och Tyskland.
Enligt nyhetsbyrån kräver Litauen nu gemensamma motåtgärder från de utpekade länderna och Natos medlemsländer. På tisdagen anklagade Estland också Ryssland för att bryta mot internationella luftfartsregler genom att störa GPS-signaler.
- Ryska federationens GPS-störning i estniskt luftrum har påverkat den civila luftfarten på vårt territorium. Genom att göra det bryter Ryssland mot internationella regler", skrev Estlands utrikesminister Margus Tsahkna på tisdagen i X.
...
Finnair säger att man inte känner till ursprunget till trakasserierna, men att incidenterna har ökat sedan 2022. Tidigare observationer av signalstörningar har gjorts i närheten av Kaliningradområdet i Ryssland och gränsen mellan Finland och Ryssland. Enligt Reuters har Kreml och Rysslands försvarsdepartement hittills inte svarat på deras begäran om kommentar.
Tidigare denna månad sa Tyskland att Ryssland med stor sannolikhet låg bakom störningar i flygplansnavigeringen i Baltikum. Enligt det tyska försvarsdepartementet har trakasserierna sitt ursprung i Kaliningrad.
Reuters intervjuade också Lauri Soini, ordförande för Finlands Lotsförbunds säkerhetskommitté, som också arbetar som pilot på Finnair. Enligt Soini sker GPS-störningar nu på lägre höjder och i ett större område än för ett halvår sedan.
- Den har också börjat existera norr om Finska viken. Och samma sak har hänt i Sverige, där det har spridit sig in i landets luftrum, säger Soini enligt nyhetsbyrån.
Enligt Europeiska byrån för luftfartssäkerhet EASA förekom GPS-störningar i stor utsträckning i Baltikum samtidigt som Finnairs flyg var tvunget att omdirigera från Tartu.

Man märker att ryssen vill bli en än större rövhålsland än tidigare.
Undra hur många av "våra" nötter kommer att jubla när civila plan kraschar.
De (ryssen alltså) har trots allt vanan inne att pricka civila flyg och terrorisera civila vare sig det är ukrainare eller egna.
Citera
2024-04-30, 17:41
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Åkesson gör mig även en smula besviken med sin inställning.

Jag har dock inte sett att det är realpolitik i dagsläget. Jag ser det mer som ett politiskt utspel, kanske någonting för AFS-kanten av partiet för att lugna ner dom.
Citera
2024-04-30, 17:42
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Kukraina fixar detta med ett nytt patriotsystem till sommaren.
Oroa dig ..inte så länge ryssland bara bombar sjukhus och förskolor så är kukrainas försvarsmakt intakt.

Öknamn på Ukraina minsann. Är du arg på Ukraina för att de gjorde motstånd när Ryssland överföll dem? Blir du arg när Ryssland inte får exakt det de vill?
Citera
2024-04-30, 17:49
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Mer om ryssens GPS-störningar

Det kan vara värt att nämna att dom har en störsändare uppe vid gränsen till Nordnorge också, även om den inte får lika uppmärksamhet som den i Kaliningrad.
Citera
2024-04-30, 17:57
Medlem
Jack.Elams avatar
Nej mina kära vänner, då menar jag stolpskott som Snauzzer och Tok-frans. Om några minuter tänds brasan här i området jag bor i. Det är ett bostadsområde som är underbart fritt från allting som är Ryskt så jag förväntar mig några timmar i glada vänners lag. Ni borde pröva på det, bo i ett bra område det vill säga. Det här kommer dessvärre innebära att ni måste växa upp, ändra lite på alla felaktiga saker som ni gör i era dagliga liv. Det är en hård omställning för er, men efter det kommer ni och era grannländer må så mycket bättre
Citera
2024-04-30, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Jag har dock inte sett att det är realpolitik i dagsläget. Jag ser det mer som ett politiskt utspel, kanske någonting för AFS-kanten av partiet för att lugna ner dom.
SD:s värderingar bygger som alla vet i grund och botten på isolationism. De gillar inte riktigt att svenskarna visar solidaritet med andra länder, särskilt om det inte handlar om något av våra nordiska grannländer. SD:s önskan är att svenskarna på sikt bara ska bry sig om Sverige.

Därför försöker de nu tafsa lite på handbromsen i det land i världen som är mest positiva till att bistå Ukraina.
Citera
2024-04-30, 17:59
Medlem
Silfverryggs avatar
Två BUK fick smaka på ukrainsk sprängkraft vid Sumy idag tisdag.
Finns en liten video på det i själva artikeln
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010357929.html
Citat:
Ukrainska specialstyrkor sa på tisdagen att de hade förstört två ryska Buk-luftvärnssystem under en spaningsoperation i Sumy-regionen.
- Operatörerna i specialförbandet upptäckte Buk-systemet på Sumy-fronten under en spaningsoperation. Fiendens mål träffades av attackdrönare, meddelade specialstyrkorna i ett Facebook-inlägg.
Enligt specialstyrkorna tog ryssarna med sig ett annat Buk-system till området för att evakuera det som skadades i attacken, men det träffades också av drönare. Båda systemen ska ha förstörts. Specialstyrkorna släppte också en video av sin attack.

Nu gör jag ryssvän-metod:
Kriget är slut och ryssen har förlorat samt att putte sitter nu i trygghet i Peking.
Citera
2024-04-30, 18:01
Medlem
Citat:
Japp..dessa oturs skott är otur för väst också
Blir det ett nytt militärt paket på 650 miljarder kr nu då.
Nej inte för den demokratiska världen i väst men förbannat obehagligt för den ukrainska befolkningen.
Vem vet? Utrustning kommer från lite varstans nu.

Har du BTW lagt märke till att ingen ryssapologet nämner Krym eller de sönderbombade raffinaderierna med ett enda ord? Man nämner inte heller den utraderade flottan.
Visst är det märkligt? Man ljuger dock friskt om den ryska ekonomin vilket är mindre märkligt.
Citera
2024-04-30, 18:02
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
SD:s värderingar bygger som alla vet i grund och botten på isolationism. De gillar inte riktigt att svenskarna visar solidaritet med andra länder, särskilt om det inte handlar om något av våra nordiska grannländer. SD:s önskan är att svenskarna på sikt bara ska bry sig om Sverige.

Därför försöker de nu tafsa lite på handbromsen i det land i världen som är mest positiva till att bistå Ukraina.

Nu är jag en av dom som röstar på SD. Jag tänker inte försvara dom (Mer än vad jag har gjort i dag och denna tråd) Men det är även ett ämne för en annan tråd. Länka till någonting passande så kan jag komma med ett svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in