Ni missförstår inslaget. Er tolkning stämmer inte med
corruption perception index. Enligt det har Sverige 82 poäng av 100 och är på plats 6 i världen år 2023. Det är ganska bra! Sedan år 2000 har vi växlat fram och tillbaka mellan plats 3 och 6 i världen. Vi har legat på sjätte plats förr och stigit sedan, så det finns ingen tydlig negativ trend. Än.
Danmark har länge legat högst i världen, och hade 90 poäng år 2023. Vad är deras hemlighet? De nordiska länderna ligger på mellan 72 och 90 poäng.
De sydeuropeiska länderna ligger bara på mellan 35 och 71 poäng. Så Sverige är definitivt bättre än sydeuropa.
Hon har ju varit ordförande för transparency international och borde stå bakom dessa siffror.
Men. Inslaget handlar inte om den totala korruptionen i Sverige, utan specifikt om poliser som är betalda av organiserade kriminalitet, och då liknar hon det fenomenet vid maffia och säger att det är ett sydeuropeiskt läge. Andra säger att det fortfarande är ganska ovanligt.
Ni rasister, hon brukar inte prata om invandringens betydelse vad jag kan se när jag googlar på henne. Singapore brukar också ligga bra till i korruptionsindex och bättre än oss i kriminalitet trots att det bebos av en smältdegel av folkgrupper och religioner, både Indier, Kineser och andra asiater, och väldigt få europeer.
Menar ni att de poliser som låter sig infiltreras av kriminella pojkvänner hade utländsk bakgrund? Ingen har sagt att det var så. RImligen kan poliser med den bakgrunden nå fram bättre till den befolkningen.
Möjligen har vissa pratat om att klankultur och släktskap med kriminella kan ha påverkat beslut i svenska myndigheter inkl polisen.
När man googlar på Louise Brown så pratar hon mycket om stora korruptionsfall som har dragit ned Sveriges anseende, t.ex. Telias och Swedbanks naiva beteende i korrupta länder i östeuropa, och Ericssons i IS-kontrollerat område. Men det var länge sedan och Telia har sedan dess gjort sig av med sin verksamhet i östeuropa. Min bild är att när Sverige ska sälja saker utomlands så är vi för anpassliga - vi tar seden som vi inbillar oss att den är dit vi kommer. Särskilt svensk vapenindustri har trott att det behövs mutor för att sälja JAS-plan till varenda land det har sålts hittills.