2024-04-29, 21:20
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Nu ska vi ta och lugna ned oss ett par hektogram. Om Gustav var uppenbart ur balans mentalt vid tiden för skjutningen, och han konsekvent vägrat lyda polisens instruktioner under en längre tid, och han hade en yxa - då fattar till och med jag att det inte är något justitiemord.

Det kunde säkert skötts mycket bättre. Men ärligt talat, ur vårt lekmannaperspektiv -hurdå?

De hade ju testat elpistol utan effekt, och den kanske dessutom inte funkade alls på avstånd när Guvstav började springa. Så vad har poliserna kvar för medel att stoppa den skjutne, annat än just att försöka skadskjuta honom? Ska de springa ikapp och tackla honom? De hade ju inte ens täckt utgången han sprang emot, så om de skulle försöka tackla honom hade de inte möjlighet att skydda sig med sköldar medan de gjorde det.

Om poliserna i insatsstyrka Väst med relevant träning och utrustning åker och konfronterar en man instängd i ett hus och skjuter ned honom när de är flera beväpnade med skjutvapen och han har en yxa och han kommer ut ur huset så skall det mycket till att det rör sig om någon form av nödvärn och inte mord. I princip att han är på väg att attackera poliserna. Istället talar fem vittnesmål om att han är på väg åt ett annat håll.

Vad gäller rättsväsendet är alla oskyldiga till dess motsatsen bevisats men givet förutsättningarna måste den allmänna bedömningen vara att det här är klassiskt mord utfört av poliser, inte för att de har planerat det eller önskar hans död utan därför att de är likgiltiga till den verkan deras onödiga våld mot mannen har, till dess att motsatsen är gjort trovärdig.

Istället döljer polisen stödda av åklagaren omständigheterna kring mordet och försöker måla upp en felaktig bild av mannen.

I en rättstat värd namnet hade poliserna och deras agerande diskuterats med namn i pressen och deras agerande prövats i domstol.
Citera
2024-04-29, 22:59
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Om poliserna i insatsstyrka Väst med relevant träning och utrustning åker och konfronterar en man instängd i ett hus och skjuter ned honom när de är flera beväpnade med skjutvapen och han har en yxa och han kommer ut ur huset så skall det mycket till att det rör sig om någon form av nödvärn och inte mord. I princip att han är på väg att attackera poliserna. Istället talar fem vittnesmål om att han är på väg åt ett annat håll.

Nu citerar jag direkt ifrån polismyndigheten:

Citat:
Poliser får skjuta när de själva eller andra utsätts för hot eller svårare våld som kan orsaka allvarlig skada, till exempel en person med kniv eller skjutvapen. Det kallas nödvärn - polisen skjuter för att skydda sig själva eller andra.
...
Poliser får i vissa situationer också använda skjutvapen för att gripa en person som är misstänkt eller dömd för särskilt grova brott och kan vara farlig för andra, till exempel om personen är på väg att rymma. Det kallas laga befogenhet, och kräver att polisen har behov att ingripa omedelbart.
...
Om polisen skjuter mot en person ska de sträva efter att bara för tillfället oskadliggöra personen. Skotten ska i första hand riktas mot benen, men om omständigheterna kräver det får polisen skjuta direkt mot överkroppen

Jag fattar att detta inte stämmer in till punkt och pricka på situationen ifråga. Men tänjer man ut gummibandet en smula går det ändå att tolka hela situationen som att
1. Gustav var beväpnad, och utgjorde ett hot för andra.
2. Eftersom Gustav var bedömd farlig för andra, och på väg att rymma, fick polisen lov att skjuta. De hade behov av att ingripa omedelbart eftersom Gustav befann sig mitt bland civila, och polisen inte kunde blockera hans väg.
3. Polisen försökte oskadliggöra Gustav genom att skjuta denne i benen. Men de missade.

Allt går att ursäkta med hjälp av handboken. Betyder inte att det var ett lyckat ingripande. Men inte mord, inte ens tjänstefel.
Nu ska poängteras att jag inte har några starka övertygelser åt endera hållet i frågan. Jag spelar bara djävulens advokat. Medan du spelar häxjägare.

https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/polisens-befogenheter/polisens-ratt-att-anvanda-skjutvapen/#:~:text=Poliser%20f%C3%A5r%20skjuta%20n%C3%A4r%20 de,skydda%20sig%20sj%C3%A4lva%20eller%20andra.
Citera
2024-04-29, 23:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson

Vad gäller rättsväsendet är alla oskyldiga till dess motsatsen bevisats men givet förutsättningarna måste den allmänna bedömningen vara att det här är klassiskt mord utfört av poliser, inte för att de har planerat det eller önskar hans död utan därför att de är likgiltiga till den verkan deras onödiga våld mot mannen har, till dess att motsatsen är gjort trovärdig.

Istället döljer polisen stödda av åklagaren omständigheterna kring mordet och försöker måla upp en felaktig bild av mannen.

I en rättstat värd namnet hade poliserna och deras agerande diskuterats med namn i pressen och deras agerande prövats i domstol.

Det är högst troligt så som du säger. Jag känner till ett annat fall, som skedde i södra skärgården. Där satte sig grisjävlarna på den misstänkte i flera timmar, så att han inte kunde andas ordentligt. Det hände inget fatalt just då, men några veckor senare så dog han. Vad jag har förstått så var han mer en tönt än en farlig brottsling, och naturligtvis var han helsvensk också. Han överlevs av sin bror, som inte verkar hysa något agg mot snuten. Ofattbart. Hade någon gjort så mot min bror så hade jag offrat mitt eget liv om jag bara hade kunnat döda eller lemlästa så många snutar som möjligt som hämnd.
Citera
2024-04-30, 08:35
Medlem
OtherBarrys avatar
Spela dumma spel, vinn dumma priser.

Springer man runt och vevar med yxa bland civila och i närheten av poliser så ökar sannolikheten att mista livet ganska dramatiskt.

Av artikeln att drömma så verkar elchock-vapen använt utan att uppnå verkan.

Som andra har skrivit så kan det vara fullt lagligt att skjuta en gärningsman som försöker att fly. Både för att verkställa gripandet men även för att det är obra att ha galningar som springer runt med yxor i villakvarter.
Citera
2024-04-30, 08:57
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Även om han skjuts i ryggen eller magen behöver inte spela större roll. Om någon går bärsärkagång med en yxa i näven och är på väg bort från polisen så kan de ändå göra bedömningen att oskadliggöra honom.

Låt oss säga att polisen låter honom springa iväg och så slår han ihjäl några personer. Då hade det haglat tätt med kommentarer om varför de inte sköt galningen när de hade chansen. Eller hur?

(Ska läsa på lite så jag förstår mer om aktuella fallet men generellt gäller absolut ovanstående)

Edit: Efter ha läst lite mer så är det olyckligt att det slutade så och med alla fakta i handen, ja det kanske skulle gjorts annorlunda. Men det är lätt i efterhand. Ingenting tyder på att polisen/insatsstyrkan är ett gäng skjutgalna maktfullkomliga idioter som vissa vill få det till.

Låt oss säga att om 1000 deprimerade killar super sig stupfulla och polisen tillkallas så kan det gå fel i ett eller två fall. Jävligt tragiskt men inget som polisen ska hängas för i efterhand.
Vore det inte rimligt att man transparant utreder de 2 fallen som gick snett och försöker lära sig något från det och anpassar sina rutiner/utbildning/etc för att förhindra att det går snett i framtiden?
Som det verkar nu utifrån artikeln så sprider de felaktigt information och mörklägger istället.
Citera
2024-04-30, 09:21
Medlem
Tänk om man sa till flashbackare för 20 år sedan att så många på forumet skulle okritiskt försvara poliser i framtiden.

Det finns ingen anledning att sekretessmarkera så mycket som de gjort. Sådant sekretessmarkeras normalt inte alls, att bryta mot offentlighetsprincipen är ett stort ingrepp i Sverige och görs endast när det verkligen behövs. Jäkligt skumt.
Senast redigerad av Frustandet 2024-04-30 kl. 09:24.
Citera
2024-04-30, 09:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frustandet
Tänk om man sa till flashbackare för 20 år sedan att så många på forumet skulle okritiskt försvara poliser i framtiden.

Ja, jag har varit med sen forumet var nytt. Det är äcklande att se.

Citat:
Det finns ingen anledning att sekretessmarkera så mycket som de gjort. Sådant sekretessmarkeras normalt inte alls, att bryta mot offentlighetsprincipen är ett stort ingrepp i Sverige och görs endast när det verkligen behövs. Jäkligt skumt.

Svinen mördade honom troligen och kom undan med det. Lars Widerström fick däremot livstid för att skjuta ihjäl en snut som skulle frihetsberöva honom för något som en psykiatriker i princip hade hittat på.
Citera
2024-04-30, 10:44
Medlem
0x539s avatar
Det är ett jävla daltande i vanlig ordning.

http://archive.today/2024.04.30-083023/https://www.gp.se/nyheter/gp-granskar/varfor-dog-gustav.561e21c9-9ad1-479a-9de4-541c09d3e661

Citat:
Brandmännen hittar Gustav medvetslös på en soffa nere i källaren, ett elverk står på och det luktar avgaser.

(...)

När Gustav vaknar till blir han arg och skriker till brandmännen att han vill bli lämnad i fred.

– När vi kommer runt ut på gräsmattan så hade han kvicknat till och så släpper de honom! Då sprang han in till garaget och låste in sig, säger Roger.

Citat:
Gustav är fortfarande inne i sitt garage och har satt på hög musik när fem insatspoliser anländer. Hans pappa Roger beordras att lämna platsen.

Citat:
Istället för att vänta på förhandlarna föreslår insatsstyrkans operativa insatsledare Jörgen Kåberg, som sitter på polishuset i Göteborg, att en ruta på Gustavs garage ska krossas för att minimera riskerna om det är gas där inne.

Citat:
Den berusade, ledsna, förbannade – och förmodligen rädda – Gustav tar sedan ett ödesdigert beslut. Han rensar snabbt det trasiga fönstret från glas med hjälp av en yxa och kommer sedan ut genom fönstret.

– De hade ju bara bangat in rutan, glasskärvor överallt. Jag är övertygad om att han tog yxan för att rensa glaset, säger Gustavs pappa Roger.

Citat:
Gustav blir träffad med elpistol men är snart på fötter igen. Han springer utefter sin altan, hukar och springer mot trädgårdens enda fria utgång – fortfarande med yxan i hand. Det som sedan sker enligt insatspolisernas samstämmiga bild av händelsen är att Gustav höjer yxan i en aggressiv attack.

Flera skott brinner av. Gustav, 33 år och tvåbarnspappa, är död.

Vilket parti anhöriga tar är aldrig förvånande. Pappan är naturligtvis "övertygad" om att Gustav tar upp yxan för att "rensa glaset". Varför hade Gustav då fortfarande yxan i hand när han "springer mot trädgårdens enda fria utgång"?

Självklart är det tragiskt, men jag hittar ingenting som motsäger beskrivningen att detta var en psykiskt labil man med yxa som vägrade lyda brandmäns eller polisers uppmaningar, och då är risken väldigt hög att det går åt helvete när adrenalinstinna plitar snabbt ska behöva göra riskanalyser där man ska bedöma om personen som springer runt med en yxa bara är "lite deppig" eller snart kommer sätta den i pannan på någon.

Att polisen gör ett jävligt dåligt jobb när det kommer till att vara transparenta och ta ansvar för sina egna handlingar är ju inget nytt, och naturligtvis inte bra, men jag tycker det är en separat fråga som hela det här drevet handlar om, och korten blandas sen ihop med "varför" Gustav dog.

Han dog väl för att han var en labil man som sprang runt med yxa och utgjorde en fara för sig själv och andra?

Som vanligt är det också en jävla massa tjat om etnicitet här, att detta enbart skulle ha hänt för att Gustav är "pursvensk". Jag tycker snarare det känns som att mediadrevet är vad som "enbart skulle ha hänt" i just detta fallet, eftersom det är en demografisk "GP-prenumerant" som blivit skjuten och inte en yxbärande afrikansk asylant i Bergsjön.
Citera
2024-04-30, 12:09
Medlem
Statsminister2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0x539

http://archive.today/2024.04.30-083023/https://www.gp.se/nyheter/gp-granskar/varfor-dog-gustav.561e21c9-9ad1-479a-9de4-541c09d3e661

Vilket parti anhöriga tar är aldrig förvånande. Pappan är naturligtvis "övertygad" om att Gustav tar upp yxan för att "rensa glaset". Varför hade Gustav då fortfarande yxan i hand när han "springer mot trädgårdens enda fria utgång"?

Självklart är det tragiskt, men jag hittar ingenting som motsäger beskrivningen att detta var en psykiskt labil man med yxa som vägrade lyda brandmäns eller polisers uppmaningar, och då är risken väldigt hög att det går åt helvete när adrenalinstinna plitar snabbt ska behöva göra riskanalyser där man ska bedöma om personen som springer runt med en yxa bara är "lite deppig" eller snart kommer sätta den i pannan på någon.

Att polisen gör ett jävligt dåligt jobb när det kommer till att vara transparenta och ta ansvar för sina egna handlingar är ju inget nytt, och naturligtvis inte bra, men jag tycker det är en separat fråga som hela det här drevet handlar om, och korten blandas sen ihop med "varför" Gustav dog.

Han dog väl för att han var en labil man som sprang runt med yxa och utgjorde en fara för sig själv och andra?

Som vanligt är det också en jävla massa tjat om etnicitet här, att detta enbart skulle ha hänt för att Gustav är "pursvensk". Jag tycker snarare det känns som att mediadrevet är vad som "enbart skulle ha hänt" i just detta fallet, eftersom det är en demografisk "GP-prenumerant" som blivit skjuten och inte en yxbärande afrikansk asylant i Bergsjön.

När Gustav sköts till döds av insatsstyrkan Väst 2022 filmades händelsen från en polishelikopter. Men videon blev belagd med sekretess.
Enligt insatspolisernas samstämmiga PM bör videon visa en gärningsman som attackerar med yxan i högsta hugg. Men vad visar den?
GP Dokumentärs reportrar har sett videon av polisskotten på Öckerö.

Gp.se

Har du sett filmen eller? Stämmer inte filmen med polisens historia vilket jag är övertygad om att den inte gör, så är det jävligt många som ska skaka galler enligt mig. Jag är så jävla trött på snutjävlar och åklagare som mörkar och ljuger. Även folk på högre nivå inom polisen borde spärras in ett antal år. Och inte på nåt jävla vilohem för poliser. Sätt dem på klass 1 anstalt så får vi se hur jävla tuffa de är.

Jag hoppas Uppdrag Granskning följer upp detta.
Citera
2024-04-30, 12:27
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0x539

Daltandet åtsidan så är ju en del av problemet att vi enbart har polisens utsago på vad som hänt efter att Gustav kom ut. Det är då samma myndighet som har vilselett allmänheten, lagt ned utredningen, sekretessbelagt videon och maskat dokument så det inte är möjligt att som utomstående granska handlandet.
Citera
2024-04-30, 12:59
Medlem
Nu har jag ingen aning om hur den döde såg ut, men låt oss för en stund tänka oss att personen var av den väl kända typen svensk urraggare. Personlighetstypen kännetecknas av enorm ölmage och pinniga ben. Som fotbeklädnad används oftast träskor eller foppatofflor. Nämnda egenskaper nästan omöjliggör skjutning i benen, då det inte finns så mycket att träffa förutom knäskålarna. Val av träffarea blir alltså därför fotbeklädnad eller mage. Hur lätt vore det att träffa fötterna? Inte särskilt. Kvar som mål blir därför främst magregionen, speciellt då raggarhuvuden ofta är otroligt små. Fast raggare kanske inte är så vanliga på den där ön?

=D
Citera
2024-04-30, 13:06
Medlem
Jag kan inte säga bu eller bä i det enskilda fallet. Men det har skett en förändring hos polisen.

Det ser ut som det finns ett problem hos polisen. Från 2013 ökade genomsnitten på antal personer polisen har skjutit ihjäl. Från 0-1 tidigare år till 1-6 fram till 2022. "2023 så sköts inte någon ihjäl.

https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/polisens-befogenheter/hur-ofta-anvander-polisen-skjutvapen/

Frågan är varför? Gick det ner 2023 för polisen använder numera oftare elpistoler? Slumpen? Hur har man ändrat utbildningen under perioden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in