Citat:
Ursprungligen postat av
Saltkungen
Var menar du att det framkommer att det handlar om säkerhetsklassad tjänst? Han pratar om en chefsroll med ansvar för budget och personal inom förvaltning av hyreshus i kommunal regi. Inte positioner inom försvarsindustrin eller någon IT-tjänst inom statlig myndighet där man har tillgång till hemligstämplade dokument. Vad jag vet har de då inte något undantag för diskrimineringslagen.
Det angående mannen från Iran så finns det tydliga riktlinjer från Säpo som styr processen pga Telia hanterar uppgifter om infrastrukturen som ingår i totalförsvaret, och tror inte att jobbet som TS sökt involverar hantering av information som är av nationellt säkerhetsintresse.
Sedan, där arbetsgivarens antaganden om TS baserade på sambons bakgrund och ekonomiska situation kan ha använts för att dra slutsatser om hans lämplighet för ett jobb, skulle detta kunna falla under indirekt diskriminering eller diskriminering genom association om det visar sig att dessa antaganden ledde till en negativ behandling av TS.
Om jag förstår det rätt.
Korrekt, absolut ingen s.k säkerhetsklassad tjänst detta rör sig om, där vet jag att det kan vara gedigna kontroller som bör vara betydligt mer omfattande än detta, framförallt med dagens läge med Ryssland, kriminell infiltration och allt vad det är som sker i dagens värld.
När jag väl får beslut från dem i frågan om tjänsten så kan jag be om en förklaring till val av beslut för att sedan se om det är värt att ta det vidare, om jag mäktar med det, beror på vad det innebär.
Men det vore bra att poängtera att detta inte var okej, de verkar vara vana att kunna behandla folk lite hursomhelst.