2024-04-29, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Molten
Hmm... det låter lite väl snokande. Har du pratat med facket (om du är med) om detta?

Ursäkta men hur tänkte du att facket ska hantera det där?
Citera
2024-04-29, 19:37
Medlem
Du har mitt medlidande över den processen, jag tycker att tre på-platstillfällen för ett jobb är max vad tid jag hade orkat lägga.

Att de lägger bakgrundskontrollen så sent har väl antagligen att göra med att

a) det hade blivit ett jäkla liv om de skulle undersöka många sökande på det viset samt
b) kontrollen kostar typ 10 lax ex. moms, även om urvalstesterna säkert är dyrare.

Även råndömda blir av med sin belastning 10 år efter avtjänat straff, lämpligen kunde man väl dra en gräns där i alla fall när man rotar runt?

Frågorna om din sambo var i mitt tycke kränkande, där hade man velat markera kraftigt men det är ju sånt man har facket till, vanligtvis.
Den kraftigaste markeringen är så klart att inte ta jobbet, men jag fattar att man inte är kaxig när man står utan.

Lägg ilskan i löneförhandlingen nu istället och gör det hela värt förargelsen. Har de lagt så mycket pengar på dig redan så kan de lägga lite till.
Citera
2024-04-29, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newsmilf
Ursäkta men hur tänkte du att facket ska hantera det där?

Det är klart riktigt att facket inte kan lägga sig i direkt gällande en person som inte är anställd, men man kan som medlem få veta om det har drivits några mål kring liknande krav i anställningsprocesser, vilka juridiska förarbeten som finns i ämnet och vilka möjligheter man har att protestera.

Sedan pågår kontinuerligt diskussioner inom facken på högre nivå om hur rimligt det är med bakgrundskontroller i olika situationer i arbetslivet, och där måste facken klart samarbeta och driva det som en fråga mot arbetsgivarna. Detta skulle kunna bli ett bra case att diskutera.
Citera
2024-04-29, 19:48
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolsparven
Ingen aning vad det skyddar och inte, något får gärna förtydliga vad GDPR faktiskt gör.

Men jag tänker att ditt privata liv och dina handlingar i arbetet inte ska korrelera med varandra. Även om myndigheten eller kommun är rädd att media skriver om positionen eller annat under arbetet. Så är du ju inte en offentlig person och då vad du gör privat får inte handlas med i offentligheten om det inte rör sig om ett brott?

Testa och anmäl ärendet till Diskrimineringsombudsmannen?
Citera
2024-04-29, 19:58
Medlem
Du är ju extremt olämplig för en chefsroll så uppenbarligen fungerar bakgrundskontrollerna väl.
Citera
2024-04-29, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damen101
Men jag tänker att ditt privata liv och dina handlingar i arbetet inte ska korrelera med varandra. Även om myndigheten eller kommun är rädd att media skriver om positionen eller annat under arbetet. Så är du ju inte en offentlig person och då vad du gör privat får inte handlas med i offentligheten om det inte rör sig om ett brott?

Testa och anmäl ärendet till Diskrimineringsombudsmannen?

DO hanterar bara de sju diskrimeringsgrunderna enligt lagen. Så länge alla som söker jobb chikaneras på likvärdigt sätt har TS inget case. Det är bara om man kan visa att kontrollen gjordes enbart för att han är t.ex. man, eller färgad, eller funktionsnedsatt som detta utgör diskriminering enligt svensk lag.

https://www.do.se/diskriminering/diskrimineringsgrunder
Citera
2024-04-29, 20:05
Avslutad
Tycker definitivt att du ska höra av dig till DO. Inte för att få ut någonting själv av det, utan bara för att möjligtvis ge arbetsgivaren en knäpp på näsan så att dom eventuellt slutar gå så aggressivt fram mot nästkommande sökande.
Citera
2024-04-29, 20:08
Medlem
En av få gånger som HR gjort sitt jobb. De som åker utomlands för att hämta fru/man eller behöver betalar för sex tenderar att vara människor som saknar integritet.
Citera
2024-04-29, 20:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rundkotte
En av få gånger som HR gjort sitt jobb. De som åker utomlands för att hämta fru/man eller behöver betalar för sex tenderar att vara människor som saknar integritet.

Det har du helt rätt i.

Vidare brukar folk(läs du) som spottar ur sig skit helt utan substans vara dumma i huvudet.
Citera
2024-04-29, 20:11
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetopia
DO hanterar bara de sju diskrimeringsgrunderna enligt lagen. Så länge alla som söker jobb chikaneras på likvärdigt sätt har TS inget case. Det är bara om man kan visa att kontrollen gjordes enbart för att han är t.ex. man, eller färgad, eller funktionsnedsatt som detta utgör diskriminering enligt svensk lag.

https://www.do.se/diskriminering/diskrimineringsgrunder

Okey det visste jag inte, tack för upplysningen! 🧐
Citera
2024-04-29, 20:36
Medlem
Bara sättet du skriver på är märkligt för en potentiell chef, även om du nu skulle lägga mindre energi på hur du skriver på Flashback.

Hur kunde du ens kopplas till en shady sida, låter som hjärnsläpp ifrån din sida? Uppenbart var de beredda på att låta dig förklara dig, men du sumpade det???!!
Citera
2024-04-29, 20:41
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adlibitumadacta
Vilken av diskrimineringsgrunderna menar du att TS blivit utsatt för?

Citat:
Ursprungligen postat av Nullheap
Kan du förklara vilken av de 7 diskrimineringsgrunderna som det faller under?
Självfallet så kommer de att gräva djupt vid en anställning på chefsnivå.

Möjligen det här:
Citat:
Sen har inte min sambo deklarerat någon större inkomst de senaste åren (hon kommer ifrån och bor delvis i ett utomeuropeiskt land), vilket de då menade på att jag själv möjligen kan ha bedrivit sexhandel med min sambo som en prostituerad via tex rosasidan för att finansiera hennes liv (asså på riktigt...).

I Sverige är det olagligt att diskriminera någon på grund av nationellt eller etniskt ursprung enligt diskrimineringslagen. Om arbetsgivarens agerande och antydanden baseras på fördomar om sambons bakgrund och ekonomiska situation, kan detta möjligen falla under etnisk diskriminering.

Särskilt när man gör sådana anklagelser om ens privatliv när det inte har någon direkt relevans till jobbets natur.

Skulle kontaktat DO, mestadels för att försöka sätta dit överkontrollerande arbetsgivare. Att antyda grundlösa anklagelser skapar en usel arbetsmiljö och är inte i linje med god HR-praxis i arbetslivet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in