2024-04-28, 20:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av daf66
Källa, non grata.
Vårdens kvalitet mäts i HRQoL eller WHOQOL. Har inte sagt att asien har högre vårdkvalitet.

Haha, vi har en sociolog här hahahhahahahhaha. Nej man mäter DALY hahahahahhahahah hejdå, skriv inte mer till mig
Citera
2024-04-28, 22:20
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Jag har full förståelse att de går ut i strejk. Många, inte alla, har väldigt tuffa arbetspass. Det som förvånar mig är att inte arbetsgivaren för flera år sedan höjt lönen för de fast anställda. Istället har de valt att ta in dyr bemanningspersonal. Pengar som arbetsgivaren istället kunnat lägga på egen personal och därmed få dem att stanna. Men, med rådande arbetsgivartaktik är det inte konstigt att folk flyr och istället blir välbetald bemanningssköterska/läkare. Så när man nu minskar på bemanningspersonal så drabbar det den ordinarie personalen, som då går på knäna och tillslut ger upp.
Därför är det inte konstigt att den ordinarie personalen nu stödjer fler konsulter från bemanningspersonalen då det i slutänden främjar arbetsförhållandet för den ordinarie personalen, trots en viss avundsjuka pga löneskillnaderna för samma jobb.
En SSK tjänar väl minst 28k i månaden och bör således inte gnälla.f
ef
Citera
2024-04-28, 23:29
Avslutad
Vilken otrevlig ton det är i den här tråden! Har all sjuksköterskor sådant språkbruk?
Citera
2024-04-28, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
ef

Menar du att 28,000 i månaden är en bra lön efter några års studier och ev studielån?
Citera
2024-04-29, 08:35
Medlem
Lord.Hells avatar
Skickade man inte nyligen ut ett paket till Ukraina värd motsvarande lön till 36 000 sjuksköterskor?

Ja, vapen leveranser har vi råd med men att ta hand om våra vårdanatällda har vi inte det.
Citera
2024-04-29, 12:53
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Lagt till i rubrik att blockaden avser övertid /MOD
Citera
2024-04-29, 13:23
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Ber om ursäkt för att jag råkade stänga tråden /MOD
Citera
2024-04-29, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Fan vad hemskt att vi har fler läkare än Afghanistan. Skämt åsido när man diskuterar med FB idioter, vi ha 66% fler läkare än Japan och Sydkorea, dom enda länderna värdigt att jämföra sig med. Läkare i Japan är ju kända för att begå självmord, så vet inte om det är så mycket att eftersträva. Dessutom är det ju inget av det här "lyssna på patienten" tjafset i Sydkorea och Japan. Du går in till läkaren som läst igenom din historia du beskrivit för sjuksköterskan. Om du behövs bedömmas gör läkaren det men oftas säger han/hon vad som är fel, skriver recept på en medicin och säger hur ofta du ska ta den och när du ska komma på återbesök. Besöket tar 1 minut. Tror inte en genomsnittlig svensk trubofitta skulle vara nöjd med den behandlingen. Delaktighet är svenskt ledord. I "asien" (japan och korea) förväntas du hålla käften vid ett besök och sen buga dig, tacka samt betala.

Bra poänger. I Japan arbetar man ju ofta betydligt fler timmar per vecka. Även om det är 40h per vecka som är standard arbetstid där så förväntas att man arbetar många timmar övertid. Tror få personer i Sverige med nuvarande kultur kring arbete och ledighet i Sverige skulle acceptera 16 dagars semester per år och övertid till sen kväll varje dag i tjänst, inklusive läkare som ju ofta är ganska arbetsvilliga. Så en läkare som gör 70h/vecka och färre semesterveckor kommer såklart hinna träffa mer patienter per år
Citera
2024-05-05, 18:36
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Menar du att 28,000 i månaden är en bra lön efter några års studier och ev studielån?
Svar ja. De har nog dessutom en rätt så mkt högre lön nu då min siffra är typ frn 2010.
Citera
2024-05-05, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord.Hell
Skickade man inte nyligen ut ett paket till Ukraina värd motsvarande lön till 36 000 sjuksköterskor?

Ja, vapen leveranser har vi råd med men att ta hand om våra vårdanatällda har vi inte det.

Fast det är en korkad liknelse. Förutom under pandemin så har man aldrig tagit hand om de vårdanaställda utan det är alltid där besparingarna sker först. Så pengarna hade ändå aldrig gått till vården eftersom det är så det funkar.
Citera
2024-05-07, 21:12
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Svar ja. De har nog dessutom en rätt så mkt högre lön nu då min siffra är typ frn 2010.

Ingångslönen inom Västra Götalandsregionen för en nyexad ligger runt 28-29 senaste siffrorna jag hörde. Men denna blockad handlar om övertid och arbetstidsförkortning, inte specifikt lön.

Väldigt många sjuksköterskor och undersköterskor arbetar inte heltid, 80-85% är ganska vanligt...även många läkare arbetar deltid. Man tycker helt enkelt att ledig tid är värd mer, troligen för att man vill spendera mer tid med sin familj.
Citera
2024-05-16, 08:50
Medlem
Citat:
ef
...så mystiskt att kommuner och regioner sliter i de nyutbildade som ibland får bättre lön än vana SSK som handleder på nya jobbet.

Övertidsblockaden borde inte tömma Vårdförbund och Kommunals strejkkassa men om någon vecka blir det nog mer livat då punkt tre av åtgärder börjar märkas rejält:

Inga nyanställningar Så om många av 21 regioner och 290 kommuner inte hittat tid att hinna anställa sommarvikarier före blockadåtgärder infördes.
Statsradion intervjuar:

Begränsa verksamheten än mer ?? Hur ??

Andra alternativet är att flytta runt de anställdas semesterveckor till aug-okt.
Om det blir SKR/arbetsgivaren eller fackföreningar som främst får se hur rent kristalliserat hat ser ut kan jag inte avgöra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in