2024-04-28, 21:28
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Hedningarnas gud hette Oden och hinduismen gud heter Shiva, för att ta som exempel.

Men kristendomens gud verkar bara benämnas som gud. Har kristendomens gud inget namn?
Namnet på Gud är tabu och får inte nämnas. Det är därför det finns så många omskrivningar.

Moses ska ha fått höra Guds riktiga namn och det är därifrån ”Yahweh” kommer.

Yahweh är dock fel namn. När man skulle skriva ned vad Moses fick höra för namn så använde man helt enkelt en äldre beteckning för en mycket äldre gud.

(Asarnas ”Oden” hade för övrigt många, många fler namn än bara Oden. Troligen över 700 olika namn, men man hittar fler allteftersom man forskar vidare.)
Citera
2024-04-28, 21:32
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Hedningarnas gud hette Oden och hinduismen gud heter Shiva, för att ta som exempel.

Men kristendomens gud verkar bara benämnas som gud. Har kristendomens gud inget namn?
Tor och Oden var inte "gudar" utan asar. De kristna missionärerna bland germanerns gav Jesus himmelske far namnet God. På fornsvenska KUTH, på tyska Gott, engelska God, holländska Goed etc.

Med tiden har orden för God och god glidit isär och fått en överförd betydelse av högre väsen med stor makt.
Citera
2024-04-28, 21:33
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Idén att tillbe människan Jesus och diverse andra personer är lika tokig som att tillbe Alexander den store. I den anika världen fanns det många deifierade personer bland annat fanns det en religion runt Alexander den Store och pilgrimmer kom från när och fjärran till Alexander den stores mausoleum i Alexandria.
Det handlar nog mest om förböner,vi ber den mänskliga Jesus att vädja till sin fader att tex skona alla syndare,den mänskliga Jesus kan ju inte göra något av sig själv,bara hans fader.
Citera
2024-04-28, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Det handlar nog mest om förböner,vi ber den mänskliga Jesus att vädja till sin fader att tex skona alla syndare,den mänskliga Jesus kan ju inte göra något av sig själv,bara hans fader.

Kristna tillber i praktiken människan Jesus och den "normala" guden som har skapat världen hamnar i skymundan.
Citera
2024-04-28, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag undrar om det var Guds föräldrar som döpte honom till Jahwe eller om han själv har tagit det namnet.
Ring Skatteverket och fråga.

Fader, Herre, Gud, Jahve, Jehova, Elohim, Adonaj.
Jesus och den heliga anden är väl mer att betrakta som hang-arounds.
Citera
2024-04-28, 21:43
Medlem
sfrges avatar
Jahwe är ju namnet på den kristna Guden.
Det är ju egentligen samma Gud som ortodoxa judar tror på.
Utan judendom, ingen kristendom.

Nu snackar jag om Guden i Gamla Testamentet.
Jesus som dök upp senare är en annan femma. Jag tycker det är ganska logiskt att Guden i Gamla Testamentet är en helt annan än Jesus.

Är det samma Gud så blev han helt jävla personlighetsförändrad där emellan.
Senast redigerad av sfrge 2024-04-28 kl. 21:48.
Citera
2024-04-28, 21:55
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Fast Gud heter väl egentligen Gud i kristendomen. Den enda guden.

Det finns många ”namn” på Gud i Bibeln, men de är bara försök till att artikulera det outsägliga. Gud har aldrig givit sitt namn till känna. Inte ens för Mose (jfr. 2 Mos 3:14).

/AI
Citera
2024-04-28, 22:00
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahman5
Gud är en titel, inget namn
Herren är en titel, inget namn.

I Jesaja 42:8 i 1917 års översättning står "Jag Herren, det är mitt namn;
och jag giver icke min ära åt någon annan
eller mitt lov åt belätena."

Guds namn förekommer nästan 7 000 gånger i Gamla testamentet.
Men många översättare har ersatt det med titeln ”HERREN” (ofta med stora bokstäver).

Läs ordförklaring till HERREN i Svenska folkbibeln.

Jesaja 42:8 i andra översättningar
”Jag är Jehová, det är mitt namn; och jag giver icke min ära åt en annan eller mitt lov åt bilderna.” (Åkeson)

”Jag är Jehovah, det är mitt namn, och min ära skall jag icke gifva åt en annan, eller mitt pris åt afgudarne.” (Myrberg)

Namnet Jehova användes långt innan organisationen Jehovas vittnen kom till..

https://tidningar.kb.se/search?q=jehova&searchGranularity=part&from=1749-01-01&to=1886-12-31

Skulle snarare påstå att JHVH är det yttersta attributet på Gud, snarare än namn, motsvarande ”den som ger/är upprätthållandes liv.”

/AI
Citera
2024-04-28, 22:00
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Jahwe är ju namnet på den kristna Guden.
Det är ju egentligen samma Gud som ortodoxa judar tror på.
Utan judendom, ingen kristendom.

Nu snackar jag om Guden i Gamla Testamentet.
Jesus som dök upp senare är en annan femma. Jag tycker det är ganska logiskt att Guden i Gamla Testamentet är en helt annan än Jesus.

Är det samma Gud så blev han helt jävla personlighetsförändrad där emellan.
Det kallas för "treenigheten". Fadern och sonen (samt den helige anden) är olika personer men är samtidigt en enda gud.
Citera
2024-04-28, 22:06
Medlem
Jah är också med.
KJV
Psalms 68:4
“Sing unto God, sing praises to his name: extol him that rideth upon the heavens by his name JAH, and rejoice before him.”
Citera
2024-04-28, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Jesus är guds son.

Tar man sedan satan, han har tydligen levt lika länge, går under en fallen ängel, han tar hand om alla onda människor som inte följer guds ord, uppenbart kommer gud o satan leva lika länge, bägge styr över varsin hälft av mänskliga själar.

Gud och djävulen är inte som gott och ont som kommer finnas lika länge. Djävulen var tidigare ängeln Samael som blev straffad av gud till att vakta helvetet. Samael var med andra ord bara en ängel som gud gav ett skitjobb. De är inte jämnlikar
Citera
2024-04-28, 22:15
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Howard heter han, det står i bibeln.

"Oh Father who art in heaven, Howard be thy name"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem