2024-04-28, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Varför benämner de aldrig namnet på sin gud istället för att svepande bara kalla honom som gud?

Och jag har inte hört en enda kristen använda det namnet om sin gud. Jehovas vittne är väl dessutom nästan ett skällsord för en kristen
Det är för att Andra budordet säger att man inte ska missbruka Guds namn, utan bara använda det när man tillber Gud och erkänner honom som den enda Guden.
Citera
2024-04-28, 20:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Man säger väl, "Fader vår som är i himlen!", Inte "Jesus fader som är i himlen!". Gud är alla troendes fader.

Som påstått troende har du en konstig vokabulär och framstår som en idiot därmed.
Ska du vara troende? Arab.

Fader och gud och jesus och den heliga anden är alla samma sak. Jesus.

Jesus är gud och gud är jesus. Jesus var den mänskliga avbilden av gud som kom ner för att framföra sitt budskap.

Vad är det du inte förstår?

Sedan så svarade du heller inte på det jag frågade, alltså att berätta vad du tycker om den meningen. Men det kommer du inte göra för du förstår inte det första med att vara kristen.
Citera
2024-04-28, 21:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av aborterabrudfoster
En satanist… satan och alla hans följeslagare. Alla som väljer att leva ett okristligt liv kommer att hamna i helvetet.

Jesus är guds son men även gud och en helig ande.

Hur ställer du dig till det?
Gud heter som nämnts på tråden, JHWA uttalas Jahaves. så jag får ett liv i paradiset.

Gud är skaparen och källan till allt liv, även Jesus liv, likt satans liv.
kan gud skap dessa kan han även förgöra dessa o vi startar om allt.
Citera
2024-04-28, 21:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Gud heter som nämnts på tråden, JHWA uttalas Jahaves. så jag får ett liv i paradiset.

Gud är skaparen och källan till allt liv, även Jesus liv, likt satans liv.
kan gud skap dessa kan han även förgöra dessa o vi startar om allt.
Flummig text. Vad tror du onan har för roll här?
Citera
2024-04-28, 21:06
Medlem
Citat:

Jesus är gud och gud är jesus. Jesus var den mänskliga avbilden av gud som kom ner för att framföra sitt budskap.

Sedan så svarade du heller inte på det jag frågade, alltså att berätta vad du tycker om den meningen. Men det kommer du inte göra för du förstår inte det första med att vara kristen.

Idén att tillbe människan Jesus och diverse andra personer är lika tokig som att tillbe Alexander den store. I den anika världen fanns det många deifierade personer bland annat fanns det en religion runt Alexander den Store och pilgrimmer kom från när och fjärran till Alexander den stores mausoleum i Alexandria.
Citera
2024-04-28, 21:10
Avstängd
Citat:
Flummig text. Vad tror du onan har för roll här?
Onan har en äldre broder, det menas han skapades senare.
Citera
2024-04-28, 21:10
Medlem
EnCartes avatar
Citat:

Fast jag är förstås bildad inom kristendomen. Men om Gud är fadern för alla kristna som tagit till sig Jesus ord, är alla kristna Guds barn, liksom Jesus själv.
Citera
2024-04-28, 21:16
Medlem
Klurigt men antar att han inte har något namn, det är herren din gud som talar till dig . Säger gud hehe.

Be till Gud med stort g så det är nog Gud som är namnet som du ska använda för att få saker.

Herre Gud
Helt enkelt
Senast redigerad av troligengud 2024-04-28 kl. 21:28.
Citera
2024-04-28, 21:20
Medlem
buttnutters avatar
YHWH, uttalas ungefär "Yahweh" (bokstavlig översättning från hebreiska - senare latiniserat till "Jehova")
Citera
2024-04-28, 21:21
Medlem
Citat:

Vem är då Jehovas eller Elohim? Och varför menar andra att detta är guds namn?
Citera
2024-04-28, 21:25
Medlem
Jag undrar om det var Guds föräldrar som döpte honom till Jahwe eller om han själv har tagit det namnet.
Citera
2024-04-28, 21:28
Medlem
Gud är en titel, inget namn
Herren är en titel, inget namn.

I Jesaja 42:8 i 1917 års översättning står "Jag Herren, det är mitt namn;
och jag giver icke min ära åt någon annan
eller mitt lov åt belätena."

Guds namn förekommer nästan 7 000 gånger i Gamla testamentet.
Men många översättare har ersatt det med titeln ”HERREN” (ofta med stora bokstäver).

Läs ordförklaring till HERREN i Svenska folkbibeln.

Jesaja 42:8 i andra översättningar
”Jag är Jehová, det är mitt namn; och jag giver icke min ära åt en annan eller mitt lov åt bilderna.” (Åkeson)

”Jag är Jehovah, det är mitt namn, och min ära skall jag icke gifva åt en annan, eller mitt pris åt afgudarne.” (Myrberg)

Namnet Jehova användes långt innan organisationen Jehovas vittnen kom till..

https://tidningar.kb.se/search?q=jehova&searchGranularity=part&from=1749-01-01&to=1886-12-31
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in