Citat:
Ursprungligen postat av
BorjeViking
Det finns nynazister i princip överallt i världen. Och många av dom dras till det militära, även i väst. Speciellt till paramilitära organisationer och/eller som betalda yrkessoldater som krigar i alla världens hörn. Egentligen ingenting konstigt. Det är ingenting nytt. Om Wagner gruppen är nynazistisk, kan inte jag påverka det, precis som Azov brigaden (eller vad dom heter) i Ukraina. Jag sympatiserar inte med nynazism. Skillnaden med nynazism i Ukraina däremot är att ledande politiker, med tydliga Stefan Bandera sympatier, efter kuppen 2014, fick positioner inom den olagliga regimen och hjälpte till att stifta lagar som ledde till att den ryska befolkningen i Ukraina förlorade sina mänskliga rättigheter. Många utav de nya lagarna påminner om de lagar som nazisterna i Tyskland instiftade mot judarna under 1930-talet. Zaluzhny, Ukrainas före detta överbefälhavare har tydliga Bandera sympatier och har aldrig verken döljt det eller förnekat det. Så vitt jag vet, sitter ingen medlem av Wagner gruppen i den ryska regeringen. Det är skillnaden.
Jag skulle respektera dina inlägg mer om du lär dej stava till Putin. Kanske då kan vi utveckla en sund debatt mellan dej och mej i detta ämne.
Azov-brigaden är inte nazistisk.
Inga ledande politiker i Ukraina är nazister.
Ryssar har inte förlorat sina mänskliga rättigheter i Ukraina utan har samma rättigheter som alla andra. Ingen bryr sig om du råkar vara etisk ryss.
Bandera var inte nazist. Han är dessutom död sedan länge. Den värre Putin lever dock och mördar idag.