2024-04-28, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
IS-handling? Inget jag kommer utföra inom den närmaste framtiden...

Jag har körkort men inget löjligt "nationellt id"... Det är en skymf och slag i ansiktet om man ska "tvingas" skaffa flera id-handlingar...

Körkort är ju ingen id-handling.
Citera
2024-04-28, 11:51
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Kanske det men det stämmer. Inte ens befintlig bankdosa eller om de skickade en ny skulle hjälpa. Vilken bank har du?

Ica banken.
Citera
2024-04-28, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Det har typ aldrig någonsin varit enklare att förnya en id-handling (bank-id) att du kan behöva ta dig till en bank är väl inga problem? Minns du när du var tvungen att boka tid på posten eller polisen och fixa bild osv sen vänta några veckor/månader?

BankID är digitalt. Man behövde förr inte ta sig till fysiska kontor för att förnya det eller skapa nytt.

Ska man skaffa nationellt id-kort måste man boka tid hos polisen...
Citera
2024-04-28, 11:55
Medlem
Citat:

Jaså? Hur kan man då ta ut 10000-tals kronor med det?
Citera
Medlem
Hade det räckt med bank id och samtal så kunde en tjuv som knäckt ditt lösen skapa nya. Är väl inte så svårt att förstå varför du behöver identifiera dig?
Citera
Bannlyst
Saknar du TS möjlighet inte läsa id handling som innehåller NFC chipet, så är det besöka på bankkontor som gäller
Citera
2024-04-28, 11:56
Bannlyst
Citat:
IS-handling? Inget jag kommer utföra inom den närmaste framtiden...

Jag har körkort men inget löjligt "nationellt id"... Det är en skymf och slag i ansiktet om man ska "tvingas" skaffa flera id-handlingar...

Pass kanske?
Citera
2024-04-28, 11:57
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:

De borde göra om körkortet för säkerhetskraven, som krävs på identitetshandlingarna.
Citera
2024-04-28, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phailure
Hade det räckt med bank id och samtal så kunde en tjuv som knäckt ditt lösen skapa nya. Är väl inte så svårt att förstå varför du behöver identifiera dig?

Det har räckt med samtal för att betala räkningar. Man är "identifierad" som inloggad kund...
Citera
2024-04-28, 11:58
Medlem
Citat:
Jaså? Hur kan man då ta ut 10000-tals kronor med det?

sorry skulle stå nationell-id-handling eftersom alla som ska kolla id inte har möjlighet att hålla koll på alla europas/världens olika körkort I Sverige är det en id handling med svenskt körkort.
Citera
2024-04-28, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Saknar du TS möjlighet inte läsa id handling som innehåller NFC chipet, så är det besöka på bankkontor som gäller

Tydligen inte för en uppsjö av banker enligt folk som skrivit i denna tråd...
Citera
2024-04-28, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
De borde göra om körkortet för säkerhetskraven, som krävs på identitetshandlingarna.

Fel av mig skulle stå nationell id handling. I Sverige är de giltigt som id men inte som ett nationellt id.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in