Citat:
Ursprungligen postat av
OldCrow
För många år sedan var jag på FMV. Vi nyttjade framgångsrikt en högskola för att ta fram en gränsytesimulator när två system skulle giftas ihop. Jag föreslog att nyttja detta sätt mer brett på FMV, det var ju billigt och gränsytespecifikation fanns ju tillgänglig i projekten. Men förslaget blev nedröstat av ledningen av oklara anledningar. Vill minnas att man hänvisade till tidsaspekten och att högskolor skulle ha svårt att hålla tidplaner, som om industrin var bra på det...
Det är därför man ska ha en tävling. Då kan man sätta en deadline (eller flera, om man har ett större projekt med milstolpar), och de som inte klarar ”cutten”, (som i golf), åker ur tävlingen.
Jag fattar inte varför inte detta görs brett från FMV. (Kanske ihop med Saab?) De kunde göra exakt samma sak med SK60:s motorer som nu tas ur bruk om 2 månader.
Ha en tävling där först måste man inkomma med en design av något man kan göra med motorn (gissningsvis en större drönare). Klarar man den (granskning av Saab) får skapa en simulering. Klarar man denna får man en riktig motor (eller flera), och en budget att jobba med, och så får man säg 6 månader att bygga en prototyp. Klarar man det så får man hjälp med styrning/programmering ihop med Saab för en provflygning. De som framgångsrikt klarar en provflygning vinner pengar baserat på bästa koncept. Typ 10 miljoner i första pris.
Samma upplägg för en ubåt på 30m. Design, simulering, budget och prototyp, provsegling.
Bättre sätt att få framtida ingenjörer intresserade av Sveriges försvar finns typ inte.
För om knarkkartellerna kan bygga ubåtar på några månader så kan ett team från KTH Fartygsteknik det också. Och det lär bli väldigt mycket högre kvalitet. Sätt bara rimliga produktkrav och släpp lös ungdomarna på problemet.