2024-04-26, 22:30
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Nej.

IQ är främst genetiskt. Om inte till 100%. Det är kodat i DNA:t. Precis som stora läppar och stor näsa är. Man kan möjligen få underutvecklad IQ pga yttre påverkan som farliga utsläpp, radioaktivitet, kemikalier osv.

Men hade verkligen våra svenska bönder, runt år 1890 på svenska landsbygden så vidare värst stora läppar och stor näsa? På de bilder jag har sett så kan jag ge vid handen att så inte är systematiskt fallet.

För den som vill läsa på och förkovra sig om ämnet kan man börja med denna introduktion. Det är helt vedertaget idag:

https://en.wikipedia.org/wiki/Flynn_effect
Citera
2024-04-26, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Nej inte vad jag kan komma på på rak arm, svenskar har nog det nuvarande världsrekordet i utvandring.
Vilket, tycker man, borde innebära att dagens svenskar har lite större förståelse för invandring, men många är ju historielösa och tycks inte ens känna till sin egen släkts historia då dom ju sannolikt har utvandrare i släkten.
Varför skulle man ha "förståelse" för det, de är inte jag?! MIN mormors morföräldrar osv stannade KVAR och stack inte som fega råttor. Men du har "förståelse" för det senare. Ok, stick då svin.
Citera
2024-04-26, 22:34
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oledoledoffe
Varför skulle man ha "förståelse" för det, de är inte jag?! MIN mormors morföräldrar osv stannade KVAR och stack inte som fega råttor. Men du har "förståelse" för det senare. Ok, stick då svin.

Jag har förståelse för att folk flyttar ja, det här människor gjort i alla tider av alla möjliga orsaker.
Citera
2024-04-26, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oledoledoffe
än irländarna som i sin tur var tusen gånger bättre än dagens pakistanier som tar sig dit i drivor.

Fast det är ju bara 3 decennier sedan Irland var urfattigt och konfliktfyllt, och man varnade för de "irländska asfaltsligorna" som kom och förstörde folks tomter här i Sverige.

Är du för ung för att minnas det? Irland var det fattigaste och mest underutvecklade landet i västvärlden. IQ 70 när vi hade IQ 100. Nu har de dragits till sig hela världens serverhallar och komponentutveckling, fått pengar i massor och är superrika.
Citera
2024-04-26, 22:35
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Men hade verkligen våra svenska bönder, runt år 1890 på svenska landsbygden så vidare värst stora läppar och stor näsa? På de bilder jag har sett så kan jag ge vid handen att så inte är systematiskt fallet.

För den som vill läsa på och förkovra sig om ämnet kan man börja med denna introduktion. Det är helt vedertaget idag:

Kör du med den där bluffen igen. Jag är förkovrad i ämnet och har visat att du har fel tidigare. Det som är helt vedertaget idag är att Flynn-effekten inte existerar längre, om den någonsin har gjort det.
Citera
2024-04-26, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Kör du med den där bluffen igen. Jag är förkovrad i ämnet och har visat att du har fel tidigare. Det som är helt vedertaget idag är att Flynn-effekten inte existerar längre, om den någonsin har gjort det.

Det är svårt att se att du är "förkovrad i ämnet" när du avvisar all form av modern vetenskap. Det är lite "anti-vaxxer"-känsla över det (ursäkta).

Jo Flynn-effekten är det som gäller för "IQ" det vet alla som känner till någonting.

Om inte, så skulle ju grottmänniskorna för 20000 år sen inte varit smartare än en bakterie. Och Romarna, som byggde fantastiska akvedukter skulle ha motsvarat ungefär en myra.
Citera
2024-04-26, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wall.Engberg
Varför kunde inte svenskarna bygga upp ett välfärdssamhälle på 1800-talet? Inkompetens?
Tror det handlade om två saker: Teknisk utveckling och samhällsskick.

Teknisk utveckling: Ångmaskinen, fossila bränslen, konstgödslet, plasten och elektriciteten gjorde underverk för produktiviteten. Före dessa företeelser var ett modernt välfärdssamhälle omöjligt.

Samhällsskick: I praktiken fanns välfärd - men den byggde på något som liknade kastsystemet i Indien. Olika klasser höll sig frånskilda, men rikare bönder hade ett socialt och moraliskt ansvar att skänka mat och förnödenheter vid högtider på respektive ort.

Fabriken och städerna skapade stordriftsfördelar som ökade produktiviteten, men skapade också nya sociala problem. Detta utmynnade i den moderna välfärdsstaten.

Citat:
Är det något svenskar kan så är det att vara invandrare!
Ja. Det säger dock inget om invandring hit idag. Amerika var ju länsat på indianer efter alla sjukdomar och krig. Bara en enorm outnyttjad natur.

Det skiljer oerhört ifrån dagens invandring som egentligen handlar om att ta ifrån svenskar. Dagens invandrare har noll respekt för att Svea rike betyder just att detta är en nationalstat för just de svenska folkslagen som bott här medan landet byggts upp. Det är bedragare som utnyttjar EUs fria rörlighet och inte kan unna 0,8 promille av mänskligheten 0,8 promille av landytan.
Senast redigerad av Ok-perfekt 2024-04-26 kl. 23:00.
Citera
2024-04-26, 22:48
Medlem
Citat:
Så då stämmer det såsom jag trodde... svenskar är verkligen världens värsta sotiga smutsiga svartskalle invandrare.

Tack! Då har vi utrett saken.

Är du rasist eller? Det var nog en extrem skillnad på att utvandra i början av 1900 talet mot hur det är nu.
Många svenskar blev också framgångsrika, en av dem flög till månen. De hade rykte om sig att vara bra på att arbeta. Många gjorde fina uppfinningar, skapade framgångsrika företag mm
Senast redigerad av Dagdrommaren 2024-04-26 kl. 22:51.
Citera
2024-04-26, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Många nordbor flyttade pga svält tidigt 1800-tal. Detta skedde överallt i Europa, då deras små jordplättar inte förmådde att försörja famlijen.
Man fick reda apå att det fanns land som man kunde få gratis i USA varför många flyttade till USA.
Jag har f.ö. massvis med släktingar i Utah. De som flyttade till USA hade ett antal mycket svåra år innan de lyckades kravla upp ur sin fattigdom.

Att sedan höra på vidriga kommunister sitta och fabulera kring hur många européers hårda arbete skall kunna liknas vid negrer med en IQ som en förståndshandikappad som anländer till Sverige och lever som det vore schlaraffenland gör mig kräkfärdig

men åh buhuuu lilla snöflinga, som så förtvivlat vill tro att dina släktingars förfäder på ngt vis skulle vara bättre än dagens invandrare. DET tyder på verkligt låg IQ
Citera
2024-04-26, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lolouise
men åh buhuuu lilla snöflinga, som så förtvivlat vill tro att dina släktingars förfäder på ngt vis skulle vara bättre än dagens invandrare. DET tyder på verkligt låg IQ

Det var nog ändå ett hårdare liv på tidiga 1900 talet.
Citera
2024-04-26, 23:00
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
På 1800-talet så flydde över hälften av Sveriges befolkning sitt land och valde att invandra till USA och vandra runt där som vilsna invandrare. Frågan är:
Finns det något annat exempel på ett folk där över hälften av befolkningen lämnat sitt fosterland för att finna lyckan i en annan världsdel? Inte ens dagens Syrien/Somalia/irak/ukraina är väl i närheten av 50%? Är det något svenskar kan så är det att vara invandrare!

Vad är det för lögner du kommer med?
Att mer än 50% av landets befolkning skulle emigrerat till USA är ren jävla bullshit.
Citera
2024-04-26, 23:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen

Vem har skrivit att våra bönder hade stora läppar och stora näsor? Hur kan du dra den slutsatsen. Vad fick dig att ställa frågan?

Berätta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in