2024-04-26, 11:16
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Vissa fisförnäma människor koketterar med att de INTE har mikrovågsugn. Vi snackar här om människor som har dyra boenden och rymliga kök. Vad är grejen med det? Om man ska värma upp mat (och nu pratar jag inte bara om Billys pizza) är det oslagbart att ha en micro och den är även praktisk i många andra sammanhang.

Du hör aldrig någon flasha med att de inte har ugn/spis/blender/tvättmaskin/matberedare/teppaniyakihäll…men just micro nämner de gärna att de inte har. Senast jag hörde det var i dagens avsnitt av Alex och Sigges podcast där Alex glatt förkunnade att han inte har micro. Jag kan förstå att en vit kub på en udda plats i köket ser fult ut, men när man gör ett nytt kök så bygger man ju bara in en stilren och diskret micro.
Du har fått många bra svar i tråden, framför allt från de människor du tänkte på.

Det vore intressant att veta om de som ratar mikron bara ratar just mikron eller om de ratar allt som gör livet enklare.

Varför ska man ha elvisp, till exempel? Vispgrädde blir mycket godare om man vispar dem för hand och det gäller bara att börja vispa 20 minuter tidigare än om man hade haft elvisp. De som inte klarar att planera sin matlagning så pass är helt efterblivna.

Varför ska man ha en skruvdragare? Skruvarna blir mycket snyggare om man skruvar i dem för hand och det är bara att börja skruva tre minuter tidigare. Kan man inte planera sitt skruvande så mycket är man helt efterbliven.

Varför ska man ha bil? Man får motion och frisk luft när man går, och det är bara att börja sin resa tre timmar tidigare. Kan man inte planera sitt resande så mycket är man helt efterbliven.
Citera
2024-04-26, 11:18
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Micro har väl fått en lite dålig stämpel och inget som ska finnas i de finare köken anser vissa då man givetvis gör all mat från grunden.
Själv renoverade vi köket för några år sen och vi gillar att laga mat och gör mycket från grunden men givetvis satte vi in en micro då man också många gånger vill äta en enkel lunch från gårdagens rester eller tina något man glömt ta upp från frysen och då går allt smidigare med en micro. Vi kastar enormt lite mat ska tilläggas.

En annan bekvämlighet vi satsade på när vi gjorde om köket var att sätta in två ugnar varav den ena är en ångugn med sous vide funktion, fan det bästa vi gjort. Inga problem om man vill göra potatisgratäng och en stek samtidigt eller andra saker som helt enkelt inte funkat förr då det krävt olika temperaturer eller långa tider i ugnen. Smidigt också om man ska baka då man kan köra dubbla fulla plåtar.

Jag är för micro.
Citera
2024-04-26, 11:19
Medlem
nimrod666s avatar
Vi har inget behov av en microvågsugn längre. Det räcker gott med en spis och en airfryer.
Citera
2024-04-26, 11:21
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Fast det där är ju inte sant.
Om du har en portion över från gårdagens middag så tar det exakt 2 minuter att värma den.
Ska du göra det på spisen eller i ugnen tar det mycket längre tid och du kommer behöva använda en kastrull/stekpanna eller en ugnssäker form. Vilket genererar disk.

OnT. Jag har en kompis som skryter om det också. Så jävla löjligt. Om du har glömt ta upp mat ur frysen och måste tina eller om du ska värma en portion så är det oslagbart med micro.

Jag ställer ofta in en portion mat som blir över på en tallrik i kylen över natten. Dagen efter värmer jag upp den i ugnen på samma tallrik. Det tar 5-6 min då min ugn blir varm nästan direkt. På detta sätt blir det ingen extra disk och maten blir god till skillnad från i mikron. Är man så jävla stressad att man inte kan vänta i 5-6 min på mat bör man se över sitt liv.
Citera
2024-04-26, 11:23
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Totalt onödig uppfinning? Dummaste jag hört. Bara för att DU inte anser att den inte skulle göra dig någon nytta betyder det inte att den är onödig. Hur fan skulle det se ut på arbetsplatser t.ex? Ska 20 anställda turas om att använda ugnen eller ska man installera 15 ugnar?

Jag skulle MYCKET hellre ha ett gäng ugnar på min arbetsplats än ett gäng mikrovågsugnar. Då blir maten god och dessutom kan du värma 7-8 matlådor samtidigt i en ugn. Som sagt - totalt onödig skitpryl.
Citera
2024-04-26, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag skulle MYCKET hellre ha ett gäng ugnar på min arbetsplats än ett gäng mikrovågsugnar. Som sagt - totalt onödig skitpryl.
"Jag, jag, jag, jag"
Det skulle inte funka i praktiken förstår du väl själv? Orkar inte ens diskutera mer.
Ha det gott!
Citera
2024-04-26, 11:27
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Jag ställer ofta in en portion mat som blir över på en tallrik i kylen över natten. Dagen efter värmer jag upp den i ugnen på samma tallrik. Det tar 5-6 min då min ugn blir varm nästan direkt. På detta sätt blir det ingen extra disk och maten blir god till skillnad från i mikron. Är man så jävla stressad att man inte kan vänta i 5-6 min på mat bör man se över sitt liv.

Spricker inte tallriken då?
Eller hinner maten bli varm innan den spricker menar du?
Ok, med en modern ugn så går det kanske supersnabbt. Vår gamla ugn tar det fan 20 minuter innan den kommit upp i värme.

Jag är inte stressad. Men ibland behöver man tina någonting fort, för att man glömt ta upp det ur frysen. Och att glömma är mänskligt. Då är ju micro det enda som funkar. Annars får man ju vänta i flera timmar.
Citera
2024-04-26, 11:29
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
"Jag, jag, jag, jag"
Det skulle inte funka i praktiken förstår du väl själv? Orkar inte ens diskutera mer.
Ha det gott!

Varför skulle det inte göra det? Om det finns eluttag på arbetsplatsen kan man lika gärna ha riktiga ugnar i stället för mikrovågsugnar.

Mikrovågsugnar är för latmaskar som hatar mat och förståndshandikappade.
Citera
2024-04-26, 11:29
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Det är en energifråga också. En micro är mer energieffektiv än en ugn för uppvärmning.
Fisförnäma brukar inte bry sig om de slösar energi dock. De lägger över klimatkarman på sina barn och barnbarn istället.
Enjoy now, let the kids deal with the bill.
Citera
2024-04-26, 11:32
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Spricker inte tallriken då?
Eller hinner maten bli varm innan den spricker menar du?
Ok, med en modern ugn så går det kanske supersnabbt. Vår gamla ugn tar det fan 20 minuter innan den kommit upp i värme.

Jag är inte stressad. Men ibland behöver man tina någonting fort, för att man glömt ta upp det ur frysen. Och att glömma är mänskligt. Då är ju micro det enda som funkar. Annars får man ju vänta i flera timmar.

Ingen tallrik har spruckit än i alla fall.

Ja det är klart att det går fortare att värma upp nåt i en mikro än i en gammal skitugn men då är lösningen att köpa en ny ugn och kasta ut mikron.

Ja att glömma ta fram nåt ur frysen nån gång om året är mänskligt. Gör man det varje vecka är man dement och då har man helt andra problem i livet än mikron.
Citera
2024-04-26, 11:34
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det är en energifråga också. En micro är mer energieffektiv än en ugn för uppvärmning.
Fisförnäma brukar inte bry sig om de slösar energi dock. De lägger över klimatkarman på sina barn och barnbarn istället.
Enjoy now, let the kids deal with the bill.

Ja det är en aspekt såklart men för mig är god mat så pass viktigt att det går före miljön i mitt hem. Men alla får göra som de vill.
Citera
2024-04-26, 11:38
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ja det är en aspekt såklart men för mig är god mat så pass viktigt att det går före miljön i mitt hem. Men alla får göra som de vill.
Jag måste erkänna att jag är likadan. Ibland är jag lat och vill äta NU dock varpå min steak får gå i micron i alla fall. Smaken löser jag med en klick smör och lite salt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in