2024-04-26, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
En legitim fordran således, bara att betala.

Mycket möjligt, men måste ju framgå vilken den ursprungliga skulden är, vad den omfattar och när den blev fakturerad. Låter ju på ts som ingen tidigare faktura kommit denne till del, då måste förstås efterforskningar ske.
Citera
2024-04-26, 10:44
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBlackMagic
Beloppet är 0,00kr.

Bolaget har endast 1-stjärniga betyg. Men tillhör en av de största finansbolagen.

Är det verkligen ,00? Inte 50 öre?
Citera
2024-04-26, 10:56
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Mycket möjligt, men måste ju framgå vilken den ursprungliga skulden är, vad den omfattar och när den blev fakturerad. Låter ju på ts som ingen tidigare faktura kommit denne till del, då måste förstås efterforskningar ske.

TS "frågar åt en kompis", den personen vet rimligtvis vad den ursprungliga skulden rörde sig om, men efter att ha sett 300+ avsnitt av Lyxfällan så vet man att koll på privatekonomin inte är prioriterat bland många svenskar.
Citera
2024-04-26, 10:56
Medlem
Citat:
Originaskulden har aldrig betalats, vad den nu än var.
Skulden är från 2020 dessutom.
Det kan du lätt ta reda på eftersom det står på fakturan. Går du in på mittarende.se kan du se historiken också, ifall de gjort fler utskick tidigare för samma skuld. Men ursprungliga skulden är tydligt angiven med företag, fakturanummer och datum. Sedan kan du kontakta dem för att få originalfakturan och jämföra den med din bankhistorik.
Citera
2024-04-26, 10:58
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Är det verkligen ,00? Inte 50 öre?

Skulden är betald men inte räntan som uppstod medans skulden var obetald, det är den som räknkngen avser men det räknas som samma ärende.
Citera
2024-04-26, 11:05
Medlem
zombie-nations avatar
Det är konstigt att de inte krävt inkassoavgiften sedan 2020.

Men de får göra som de vill.

Jag beställde från ett företag och skulle få en fysisk räkning som jag inte fick. Jag kollade om den låg hos Klarna vilket den inte gjorde. Då kontaktade jag företaget direkt och sa att jag hade en skuld. De återkom aldrig. Sedan fick jag flera månader senare inkasso från dem, de hade sitt eget inkasso. Jag sa att jag ville betala räkningen men inte inkassoavgiften. Då fick jag veta att jag måste, annars skickar de den till fogden. Låter ju inte OK, men kunde inte göra något mer än betala.
Citera
2024-04-26, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Skulden är betald men inte räntan som uppstod medans skulden var obetald, det är den som räknkngen avser men det räknas som samma ärende.
180 kr är angivet som inkassokostnad, det är inte ränta.
Citera
2024-04-26, 11:08
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LupesVulpus
Om ingen svarar när de försöker göra av sig, vilket tycks vara fallet här av vad som sagts..

Så definivt ganska svårt, väl?
Då skickar man ett email istället och begär leveranskvitto så att man ser att det tagits emot.
Funkar inte det heller så får du skicka ett fysiskt brev där du bestrider avgiften.
Senast redigerad av Trolltestet 2024-04-26 kl. 11:12.
Citera
2024-04-26, 11:10
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
180 kronor är garanterat kravavgiften, ränta tillkom ju dessutom.

Jäpp 180 kr inkassoavgift + några kronor i ränta, bara att betala.
Citera
2024-04-26, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Ge dem en papperslapp där du ritat med krita "180 nånting", kan de så kan du.
Det där va ett jävulsk bra förslag 🤔180 nånting 😁Det borde fan funka.
Citera
2024-04-26, 11:57
Medlem
KlappMungons avatar
Om jag förstått lagen rätt så blir det ett "mål om mindre värde" om det tas till tingsrätten och då kan parterna få ersättning för högst 1 timmes juridisk rådgivning även om man vinner målet.

För ett bolag blir det en förlustaffär även om man vinner så det lär inte gör det.

Nedsidan är högst ett par tusenlappar om bolaget mot förmodan ändå tar det till rätten och vinner.
Citera
2024-04-26, 12:08
Medlem
Citat:
Hej.

En av våra medarbetare har mottagit ett inkassokrav, där originalskulden är 0kr.
Därefter tillkommer ränta på några kronor samt inkassoavgift på 180kr. Totalt då 180-nånting.

Hur kan detta vara lagligt?

Mottager vänligen input.

Nej,

Man får inte kapitalisera på avgifter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här