2024-04-25, 23:09
Medlem
Kaptagons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autophobia
Men grekerna vill inte Patriot eller S-300 ge till Ukraina.
Google-translate från grekiska:
"När det gäller utsikterna att stärka Ukraina med S-300 och Patriot luftvärnssystem, sa premiärministern kategoriskt att han inte kommer att ge dem till Kiev, och påminner om att Grekland har stött den ukrainska krigsansträngningen"
https://www.skai.gr/news/politics/deite-ti-synenteyksi-tou-kyriakou-mitsotaki-sto-kentriko-deltio-tou-skai

Kan vara så att jänkarna har övertygat grekerna att skicka patriotsystemet till Ukraina. Tyskarna vill inte skicka Leoparder till Ukraina men ändra sig.
Citera
2024-04-25, 23:11
Medlem
HejaFinlands avatar
Ukraina kanske måste retirera igen vid Avdiivka. De gör något fel på den fronten jämfört med andra ställen.
https://twitter.com/War_Mapper/status/1783532670816776362
Citera
2024-04-25, 23:12
Medlem
Ukraine: 10 største bidragsydere af militær hjælp.
Sverige,Norge,Danmark alle i top 10.
https://www.dw.com/en/ukraine-10-biggest-providers-of-military-aid/a-68861057
Citera
2024-04-25, 23:12
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koktkille
så härligt naiv du är, tror du verkligen att västs engagemang i detta krig handlar om att befria Ukraina,
eftersom ditt svar antagligen blir ja förkommer jag dina förolämpningar genom att ge dig svaret på min egen fråga. Det handlar om tillgången på Ukrainas jordbruksmark och gas/oljefyndigheter utanför Krim,
Dvs Geopolitiska orsaker och rent egoistiskt sett kan jag väl hålla på Ukraina men jag vet varför jag gör det. gör du
Och varför ska inte Ukraina ha rätt till sin jordbruksmark och eventuella gas och oljefyndigheter på sitt territorium.
Vill du att Ryssland ska ha rätt till detta eller vad är det du vill säga? Eller är du en foliehatt som tror att USA kommer att ta över dessa naturtillgångar om väst hjälper Ukraina att försvara sig och kasta ut ryssen?
Citera
2024-04-25, 23:23
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Ukraina arbetar oförtrutet vidare för att välkomnas i det fria Europa genom att kapa navelsträngen till den ryska farsoten. Bra gjort..🇺🇦🇺🇦
https://omni.se/t/korruptionen-i-ukraina/b5ce1c5a-b6f9-42f9-acdd-2f52b5ec9dbd
Bra! Ukraina visar ännu en gång att de tar tag i problemen med korruption. Ingen kommer att ha frisedel pga position!
Citera
2024-04-25, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Nä DET är en helt annan sak.

Oklart vad du menar men gäller det luftintaget så är det lite halvt ointressant, att flygmekaniker är en del av infrastrukturen kring F16 är en helt annan.

Det är en enorm prövning för Ukraina att ställa om till F16. Det kommen knappast utan gnissel.
Citera
2024-04-26, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Jag har inte läst något om att försäljningen till Argentina diskuterats långt innan kriget bröt ut. Finns det någon källa?

Ukraina efterfrågar just F16 så därför är det relevant för tråden om Danmark väljer att sälja 24st till Argentina. Men 6st verkar det som att Ukraina kan få från Danmark i alla fall. Och det är ju bra det också.

Det verkar handla om 19st F16 som Danmark skänker iom affären.

https://www.fmn.dk/en/news/2024/denmark-and-argentina-agree-on-sale-of-24-danish-f-16-fighter-jets/
Citera
2024-04-26, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autophobia
Jag är ledsen att jag gjorde ett misstag i första meddelandet. Läste inte noga.
Sensationen har redan dykt upp på engelska:
"PM Mitsotakis: Greece Won’t Send Patriot, S-300 Systems to Ukraine"
https://www.tovima.com/politics/pm-mitsotakis-greece-wont-send-patriot-s-300-systems-to-ukraine/

Tyskland och Sverige skickade till en början hjälmar och liknande kroppsskydd.

Det finns fler länder än Grekland som anses vara mer än väl övertaliga när det gäller patriot.

Tror inte att försvarssamarbete och satsningar kommer vara en väldigt undanskymd sak dom kommande åren.
Citera
2024-04-26, 00:51
Medlem
Silfverryggs avatar
Internationella röda korset ska granska den lokala ryska avdelningen efter flertalet anklagelser om deras beteende i bl.a. Ukraina.
Citat:
Since the escalation of the international armed conflict between Russia and Ukraine in February 2022, there have been sporadic allegations against the Russian Red Cross (RRC). Most recently, these allegations have increased in scope and sequence. Throughout the conflict, the International Federation of Red Cross and Red Cross Societies (IFRC) has worked with the RRC to identify risks and solutions to evolving challenges. The RRC is a member of the IFRC Governing Board.
...
Allegations against the Russian Red Cross have understandably raised concerns among the people we serve and within our network. In light of recent articles, the IFRC President and Secretary General approached the RRC for clarification. At the same time, the IFRC conducted a review about the accuracy of these allegations.

Based on the findings of this review, the IFRC President, the Governing Board and the Secretary General, in consultation with the Chair of the Compliance and Mediation Committee (CMC), decided to establish a Governing Board Oversight Group to assess, identify, monitor, and recommend corrective actions to the RRC.  This decision was approved at a session of the IFRC Governing Board on April 25. The RRC did not participate in the discussion of this matter.
...
The review showed that some individuals from RRC local branches made political statements not aligned with the Fundamental Principles. As a result, the RRC has already brought cases to their Ethics Commission and the proceedings will be monitored by the Oversight Group.

https://www.ifrc.org/article/update-allegations-against-russian-red-cross

Vem vet. I och med att den belarusiska röda korset är redan utsparkad, och om ryska röda korset sparkas också ut i och med rysshärjningarna i Ukraina, kanske de skapar sin egna organisation.
Mitt förslag: röda gopnik: Vitt bakgrund, mänskligt utformad siluett i blodrött, klädd i adidasdräkt, i hukad position med pälsmössa på huvudet, vodkaflaska i ena handen och cigarett i andra handen.
Citera
2024-04-26, 01:43
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Varför är många så förbannade på Rysslands intåg i Ukraina när dom skitit fullständigt i när USA gått in i länder och bombat sönder städer? Då är det inget snack om suveränitet och hjälpa den svagare parten.

Även om nu Putin gör skulle vara förkastligt så måste man sig förhålla sig till att dom är den starkare parten och att Ukraina förlorar kriget. Det är inte schysst mot det ukrainska folket att skicka mer vapen så kriget kan fortsätta. Bara fler ukrainare kommer att dö men jag gissar att det är den egentliga meningen med Zelenskys krig. Att utrota så många vita kristna så att judarna kan flytta dit och ta över landet nu när Israel ligger pyrt till.

Vad jänkarna eller israelerna har gjort, hör inte hemma i denna tråd. Det kan vi ta i de relevanta trådarna.

Det viktiga är att ge en jävla fascist som härjar i grannlandet Ukraina en sådan rödbeta att det talas om i generationer på samma sätt vi fortfarande talar om idioter såsom Alex den store, Attilla, Caesar, Napoleon, Hitler... m.a.o. att oavsett vad de höll på med, de dog på olika pinsamma sätt eller i nederlag till sist.

Resterna av ditt skitsnack om kristna hit och judar dit kan du ta i konspirationstrådarna.
Citera
2024-04-26, 05:55
Medlem
Alsenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Varför är många så förbannade på Rysslands intåg i Ukraina när dom skitit fullständigt i när USA gått in i länder och bombat sönder städer? Då är det inget snack om suveränitet och hjälpa den svagare parten.

Även om nu Putin gör skulle vara förkastligt så måste man sig förhålla sig till att dom är den starkare parten och att Ukraina förlorar kriget. Det är inte schysst mot det ukrainska folket att skicka mer vapen så kriget kan fortsätta. Bara fler ukrainare kommer att dö men jag gissar att det är den egentliga meningen med Zelenskys krig. Att utrota så många vita kristna så att judarna kan flytta dit och ta över landet nu när Israel ligger pyrt till.

Det är putin som mördar och våldtar vita kristna ukrainare för att han är pervers och till sin hjälp har han sina bästa kompisar, muslimerna från tjetjenien och diverse negrer från afrika. Cool sida du är på.
Citera
2024-04-26, 05:57
Medlem
Jack.Elams avatar
-Ropen skalla, Cope cages till alla!

https://twitter.com/RALee85/status/1783704779492884910
Citat:
Chinese Desertcross ATV with an improvised counter-FPV screen in service with Russia’s 177th Naval Infantry Regiment.

Med tanke på den ändrade taktiken där Ryssarna nu använder motorcyklar för att komma framåt så förväntar jag mig att se en Cope cage på en motorcykel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in