2024-04-25, 16:43
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Enligt "våra" vänstervridna och högerblivna ryssvänner är det ryssens rätt att härja i andra länder med hänvisning till den starkes rätt och determinism. Men de gnäller så fort någon annan gör likartat. Det är bara ryssen som får tvinga andra att sära på skinkorna.

Exakt! Jag har tänkt precis som dig. Det passar tydligen att hänvisa till "störst och starkast" då det kommer till att Ukraina måste ta den i röven om de ryska herrefolket önskar. Men då man påpekar att Ryssland i så fall behöver böja sig framåt för väst så ba: "Это нечестно!" och sen så springer de hem till mutter och Bölen.

Personligen så anser jag att den äkta definitionen av folkrätten och internationell rätt bör gälla:
Inget land ska rövknulla ett annat svagare land bara för att de kan.

Absolut har starka makter både i väst OCH ÖST gjort många fel genom historien här och projicerat makt över andra svagare länder. Whataboutism är inte nånting som behöver kletas på mig. Jag tyckte att bomba bort Libyens statsmakt och sen lämna landet vind för våg var fucked up det med, men det ger inte Ryssland rätt att göra lika fel med Ukraina.

Att jag står på Ukrainas sida här är att precis alla signaler jag ser pekar på ett Ryssland som vill ta mer och då blir det relevant för mig och det blir plötsligt en bra strategi att stoppa Ryssen redan i Ukraina.

Fram för allt eftersom den här konflikten är så jävla dum sett ur Rysk synvinkel. Ryssland har lika mycket tur som Norge då det kommer till tillgångar. Skulle de bara respektera internationellt fastslagna gränser, sluta med kleptokrati och låta folket få ta del av vinsterna från dessa tillgångar skulle landets välstånd vara i linje med vår, men de kan inte låta bli att ha en Oligark-flotta med ett tonnage som är större än deras nationella flotta.

Ingen kommer att marschera in i Ryssland och ta det som är deras oavsett var NATOS gräns går. Bara för att Finland gick med i NATO så ska det inte marscheras mot Moskva.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2024-04-25 kl. 16:47.
Citera
2024-04-25, 16:54
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkRightly
Du är en foliehatt, en konspirationsteoretiker, och lider av kognitiv bias.

"And it continues America’s leadership in the world."
Är bara en bonus.
Eftersom du är emot att USA leder, vad är alternativet som du skulle föredra? Berätta. Att Ryssland leder?

Jag är jävligt glad att USA leder, jag är ofta i USA. Det jag är emot är att förneka det som sker och varför. Därför jublar jag inte när unga ryssar dör eller utropar "Slava Ukraini", jag tror inte på att vi i väst är utan skuld till kriget, jag önskar jag trodde det.
Länge leve USA och den livsstil och liv det har gett och ger mig och min familj.
Citera
2024-04-25, 17:02
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Exakt! Jag har tänkt precis som dig. Det passar tydligen att hänvisa till "störst och starkast" då det kommer till att Ukraina måste ta den i röven om de ryska herrefolket önskar. Men då man påpekar att Ryssland i så fall behöver böja sig framåt för väst så ba: "Это нечестно!" och sen så springer de hem till mutter och Bölen.

Personligen så anser jag att den äkta definitionen av folkrätten och internationell rätt bör gälla:
Inget land ska rövknulla ett annat svagare land bara för att de kan.

Absolut har starka makter både i väst OCH ÖST gjort många fel genom historien här och projicerat makt över andra svagare länder. Whataboutism är inte nånting som behöver kletas på mig. Jag tyckte att bomba bort Libyens statsmakt och sen lämna landet vind för våg var fucked up det med, men det ger inte Ryssland rätt att göra lika fel med Ukraina.

Att jag står på Ukrainas sida här är att precis alla signaler jag ser pekar på ett Ryssland som vill ta mer och då blir det relevant för mig och det blir plötsligt en bra strategi att stoppa Ryssen redan i Ukraina.

Fram för allt eftersom den här konflikten är så jävla dum sett ur Rysk synvinkel. Ryssland har lika mycket tur som Norge då det kommer till tillgångar. Skulle de bara respektera internationellt fastslagna gränser, sluta med kleptokrati och låta folket få ta del av vinsterna från dessa tillgångar skulle landets välstånd vara i linje med vår, men de kan inte låta bli att ha en Oligark-flotta med ett tonnage som är större än deras nationella flotta.

Ingen kommer att marschera in i Ryssland och ta det som är deras oavsett var NATOS gräns går. Bara för att Finland gick med i NATO så ska det inte marscheras mot Moskva.

Det fetade: Det är därför jag också står på Ukrainas sida. För mig handlar det dock inte enbart om att internationell rätt ska vara gällande, men även det moraliska att "ge fan att hoppa på andra stater bara för att ni kan".

Hade det konstiga hänt att Ukraina hade av någon jävla konstig anledning bestämt sig för att angripa oprovocerat ryssen med vapenmakt med att vilja införliva de oblast som Skobankaren flyttade till ryssen samtidigt som han gav Krym till Ukraina, hade jag troligen stått på ryssens sida i den konflikten.
Eftersom man flyttar helt enkelt inte gränser med vapen på 2000-talet! Det är så 1900-tal.
Citera
2024-04-25, 17:02
Medlem
Snapcounts avatar
Danmark fortsätter att vara i bräschen :

Danmark øker Ukraina-støtten med milliarder

Et bredt politisk flertall i Danmark har blitt enige om å øke den militære støtten til Ukraina med 4,4 milliarder danske kroner i 2024. Det høyner den samlede støtten fra 2023 til 2028 til 64,8 milliarder danske kroner.

Økningen i 2024 tilsvarer 6,9 milliarder norske kroner

https://www.nrk.no/nyheter/krigen-i-ukraina-1.11480927

Från det ena, till det andra..Ukraina sänkte ju sin ålder för mobilisering.., men har det kommit fram något efter det ? Dvs att man bygger upp nya förband eller liknande.., skrivs ju återkommande om att det saknas snubbar vid fronten.
Citera
2024-04-25, 17:07
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Jag är jävligt glad att USA leder, jag är ofta i USA. Det jag är emot är att förneka det som sker och varför. Därför jublar jag inte när unga ryssar dör eller utropar "Slava Ukraini", jag tror inte på att vi i väst är utan skuld till kriget, jag önskar jag trodde det.
Länge leve USA och den livsstil och liv det har gett och ger mig och min familj.

Alltid lika fascinerande att se någon vända under galgen.
Citera
2024-04-25, 17:08
Medlem
Razamatazs avatar
Citat:

Det du skriver har ingen logik, du slänger ur sig saker som verkar ha som syfte att enbart misstänkliggöra andra aktörer än Ryssland i kriget.

Varför citerar du Orwell och att kriget inte är menat att ta slut i samma veva du pratar om USA och Biden? Anser du inte att det är upp till Ryssland själva att sluta kriga?
Citera
2024-04-25, 17:08
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Uppenbarligen är du emot detta med tanke på din sarkastiska ton.

Får jag fråga vad du anser hade varit ett bättre världsledande land? Kina eller Ryssland? För just nu är det USA eller antingen Kina/Ryssland.

Vad är bättre med dessa länder?

Som jag skrev i tidigare svar, det är inte USA jag är emot, tvärtom, det jag är emot är hyckleriet och det otroligt infantila att beskriva kriget som svart/vitt.

Vi i väst behöver kriget i Ukraina för att trycka till Ryssland och fortsätta vårt världsledande genom USA, något som Biden helt öppet säger i talet.
Det blir fred någon gång i framtiden, då är NATO/USA ännu starkare och Ukraina med i både NATO och EU samt vi som har bidragit med pengar och vapen för tillbaka i form av tillgångar och olika kontrakt i Ukraina.
Vi flyttar maktbalansen österut och allt är frid och fröjd tills det blir dags med krig igen i Ukraina, Taiwan, Afghanistan, Iran, Yemen eller vart det nu kan vara. Mitt tips är att det blir i afrika där Ryssland och Kina passar på att flytta fram sinapositioner just nu, men det är en annan tråd OT.
Citera
2024-04-25, 17:31
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razamataz
Det du skriver har ingen logik, du slänger ur sig saker som verkar ha som syfte att enbart misstänkliggöra andra aktörer än Ryssland i kriget.

Varför citerar du Orwell och att kriget inte är menat att ta slut i samma veva du pratar om USA och Biden? Anser du inte att det är upp till Ryssland själva att sluta kriga?

Har du inte har märkt att USA och Ryssland är i ständigt krig någonstans? Har det varit något enda år sedan andra världskriget som inte USA eller Ryssland har varit inblandade i ett krig eller en konflikt någonstans i världen? Båda länderna har varit i Afghanistan, båda länderna är just nu i både Syrien och Ukraina.

Ge mig ett enda år som dessa länder inte ligger i krig/konflikt någonstans i världen.

Fundera sedan på varför det är så, en tillfällighet?

Biden säger som det är, kriget är nödvändigt för fortsatt dominans.
Det är väl inget att hymla om eller förneka när inte presidenten gör det.
Putin har samma dilemma, han måste slåss för sin maktposition.

"And it continues America’s leadership in the world.”

Citera
2024-04-25, 17:40
Medlem
Razamatazs avatar
Citat:
Har du inte har märkt att USA och Ryssland är i ständigt krig någonstans? Har det varit något enda år sedan andra världskriget som inte USA eller Ryssland har varit inblandade i ett krig eller en konflikt någonstans i världen? Båda länderna har varit i Afghanistan, båda länderna är just nu i både Syrien och Ukraina.

Ge mig ett enda år som dessa länder inte ligger i krig/konflikt någonstans i världen.

Vad Biden säger och vad du läser in att Biden säger är olika saker. Det stämmer att om vi låter Ryssland vinna kriget så står vi inför en ny världsordning. Detta betyder inte att väst har en dold agenda att kriget ska pågå för alltid som du insinuerar.

Kan du skriva ut citatet där Biden säger att vi i väst behöver kriget för att kunna trycka till Ryssland (som du påstår att han sagt)? Eller är detta bara någon du läser in för att det är i enlighet med Putins narrativ om varför kriget pågår?
Citera
2024-04-25, 17:40
Medlem
bema56s avatar
Citat:

Källa på att USA krigar i Ukraina?
Citera
2024-04-25, 17:43
Medlem
leachs avatar
Ryssen ser något intressant (troligen en löskuk) får en överraskning.

🔞🔞🔞
🔥| Two 🇷🇺Russian soldiers decided to explore 🇺🇦Ukrainian unknown technology (presumably FPV drone)

It's just Russians, no comments.
https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1783520876777931150
Citera
2024-04-25, 17:47
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:

Din koppling till att USA och Ryssland ständigt är i konflikt är långsökt och ganska tam. En ljummen fläkt gentemot kalla kriget och du viftar bort åren efter Sovjets fall fram till 2007 när hela väst försökte få Ryssland på fötter. Sen misstolkar du Bidens uttalande å det grövsta, eller åtminstone ser vi inte på det alls på samma sätt. Bidens uttalande ska ställas i ljuset att förväntningarna på USA är att de fortsätter att stödja sina demokratiska allierade och motarbetar den nya världsordning som främst Ryssland med sina skurkkompisar försöker att etablera. Så, ja hellre pax americana än att ett gäng regionala stormakter och diktatorer börjar köra huggsexa bland sina grannländer och förtrycker sina egna befolkningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in