Citat:
Ursprungligen postat av
Silfverrygg
Enligt "våra" vänstervridna och högerblivna ryssvänner är det ryssens rätt att härja i andra länder med hänvisning till den starkes rätt och determinism. Men de gnäller så fort någon annan gör likartat. Det är bara ryssen som får tvinga andra att sära på skinkorna.
Exakt! Jag har tänkt precis som dig. Det passar tydligen att hänvisa till "störst och starkast" då det kommer till att Ukraina måste ta den i röven om de ryska herrefolket önskar. Men då man påpekar att Ryssland i så fall behöver böja sig framåt för väst så ba: "Это нечестно!" och sen så springer de hem till mutter och Bölen.
Personligen så anser jag att den äkta definitionen av folkrätten och internationell rätt bör gälla:
Inget land ska rövknulla ett annat svagare land bara för att de kan.
Absolut har starka makter både i väst OCH ÖST gjort många fel genom historien här och projicerat makt över andra svagare länder. Whataboutism är inte nånting som behöver kletas på mig. Jag tyckte att bomba bort Libyens statsmakt och sen lämna landet vind för våg var fucked up det med, men det ger inte Ryssland rätt att göra lika fel med Ukraina.
Att jag står på Ukrainas sida här är att precis alla signaler jag ser pekar på ett Ryssland som vill ta mer och då blir det relevant för mig och det blir plötsligt en bra strategi att stoppa Ryssen redan i Ukraina.
Fram för allt eftersom den här konflikten är så jävla dum sett ur Rysk synvinkel. Ryssland har lika mycket tur som Norge då det kommer till tillgångar. Skulle de bara respektera internationellt fastslagna gränser, sluta med kleptokrati och låta folket få ta del av vinsterna från dessa tillgångar skulle landets välstånd vara i linje med vår, men de kan inte låta bli att ha en Oligark-flotta med ett tonnage som är större än deras nationella flotta.
Ingen kommer att marschera in i Ryssland och ta det som är deras oavsett var NATOS gräns går. Bara för att Finland gick med i NATO så ska det inte marscheras mot Moskva.