2024-04-25, 14:54
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Försvara demokrati och frihet kostar pengar och blod. Uppenbarligen måste det svida för en bitter USA- och Sverige-hatare att ondskefulla diktaturer som terroriserar sin omvärld blir hindrade från att bre ut sig. Ett tragiskt livsöde att sitta där i din ensamhet och vurma för diktaturer med förhoppning om att något psykfall på nätet ska hålla med dig.

Dr Phil??

"And it continues America’s leadership in the world.”

Jag tog med citatet av Biden eftersom det bekräftar mina tidigare inlägg om att kriget handlar om maktbalans. Men du är så NATOindoktrinerad så även om Biden säger det rakt ut i klartext så begriper du inte utan tolkar det som om man vurmar för diktaturer.

“The war is not meant to be won, it is meant to be continuous. Hierarchical society is only possible on the basis of poverty and ignorance. This new version is the past and no different past can ever have existed. In principle the war effort is always planned to keep society on the brink of starvation. The war is waged by the ruling group against its own subjects and its object is not the victory over either Eurasia or East Asia, but to keep the very structure of society intact.”

Citera
2024-04-25, 15:04
Medlem
Jack.Elams avatar
Fler tecken på att Ryssarna börjar få svårt att rekrytera nya soldater.

https://twitter.com/wartranslated/status/1783465710196244632
Citat:
Several regions in Russia have already raised one-time payments to the new servicemen who signed a contract with the Russian Defense Ministry to 1 million rubles. That's about £9,000 in hand.

In the Krasnodar region, the payment increased from 300 thousand rubles to 1 million from the beginning of 2024 to now.

In other regions, such payments are slightly smaller, starting from 500-600 thousand rubles from regional authorities plus 200 thousand from the federal budget.

As we see, it is increasingly difficult to attract those Russians who are still alive to commit murders in another country. In addition, Russian authorities may be banking on the fact that some may not get paid, payments can be delayed, and if they die, there will be no long-term care for the serviceman.

Obviously, an ordinary Russian will never see that kind of money in his life at work. If we draw a parallel between the minimum wages in Russia and the West, Russian serviceman receives an amount equivalent to £50-100,000 in England just for signing up to the war.
Citera
2024-04-25, 15:22
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Chocknyheter: Det var inte Putins agenter som låg bakom de mystiska stölderna av svenska fartkameror, det var några lokala SD-drägg:

https://www.friatider.se/putin-pastods-stjala-svenska-fartkameror-nu-kommer-sanningen-fram

Vem hade kunnat ana...?

Nyfiken vart du läser att det var SD-drägg?
Med tanke på att de sålts via facebook så känns det iallafall som att det är folk som bor i sverige som snott dessa och inte som jag trott, folk från något tidigare östland.
Citera
2024-04-25, 15:24
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Fler tecken på att Ryssarna börjar få svårt att rekrytera nya soldater.

https://twitter.com/wartranslated/status/1783465710196244632

Fortfarande jävligt dåligt betalt med tanke på att de som tar jobbet sällan kommer hem i en del. Just nu dör eller skadas ca tussen ryssar per dag så runt 130 000 kr för att få vara en av dessa känns som dålig lön.
Citera
2024-04-25, 15:28
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Fortfarande jävligt dåligt betalt med tanke på att de som tar jobbet sällan kommer hem i en del. Just nu dör eller skadas ca tussen ryssar per dag så runt 130 000 kr för att få vara en av dessa känns som dålig lön.

Det kan vara jag som har drömt, men hade dom inte en lagändring för några månader sedan? Med den ändringen så kommer dom att tvingas strida tills kriget är vunnit, så med andra ord så väntar en säker död eller allvarlig lemlästning för dom som skriver på för Rysslands räkning.

(Kanske bara gäller för fångar som skriver på, vet inte hur det är för gemene ryss)
Citera
2024-04-25, 15:32
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Det kan vara jag som har drömt, men hade dom inte en lagändring för några månader sedan? Med den ändringen så kommer dom att tvingas strida tills kriget är vunnit, så med andra ord så väntar en säker död eller allvarlig lemlästning för dom som skriver på för Rysslands räkning.

(Kanske bara gäller för fångar som skriver på, vet inte hur det är för gemene ryss)

Jag tror det endast gällde fångar men vinner ryssland så kanske de kan åka hem helskinnande även om den risken är rätt liten just nu får jag känslan av iallafall.
Citera
2024-04-25, 15:47
Medlem
Razamatazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Dr Phil??

Jag tog med citatet av Biden eftersom det bekräftar mina tidigare inlägg om att kriget handlar om maktbalans. Men du är så NATOindoktrinerad så även om Biden säger det rakt ut i klartext så begriper du inte utan tolkar det som om man vurmar för diktaturer.

“The war is not meant to be won, it is meant to be continuous. Hierarchical society is only possible on the basis of poverty and ignorance. This new version is the past and no different past can ever have existed. In principle the war effort is always planned to keep society on the brink of starvation. The war is waged by the ruling group against its own subjects and its object is not the victory over either Eurasia or East Asia, but to keep the very structure of society intact.”

Det där att kriget enbart är ett dolt maktspel som beror på USA är såklart trams och helt i linje med Putins narrativ.

Ryssland har haft alla chanser till goda relationer med väst. De har blivit insläppta och accepterade trots Putins överträdelser, hot och invasioner av sina grannländer genom åren. Europa med Tyskland/Merkel i spetsen men även Frankrike och Storbritannien har tidigare aktivt strävat efter vänskapliga relationer då de sett detta som win/win. Detta har även USA gjort (kom ihåg Obamas naiva ”reset) https://en.m.wikipedia.org/wiki/Russian_reset

Men detta är inte nog för Putin, i sitt tjuvaktiga megalomaniska sinne vill han alltid ha lite mer på bekostnad av andra vilket är anledningen till att vi är där vi är. Tack vare stödet från väst kan förhoppningsvis Ukraina trycka tillbaka Ryssen till sitt eget land.

Ditt Orwell-citat skulle passa bättre in om det appliceras på hur Ryssland styrs. Håller du inte med?
Citera
2024-04-25, 15:51
Medlem
ThinkRightlys avatar
Citat:
Dr Phil??

Du är en foliehatt, en konspirationsteoretiker, och lider av kognitiv bias.

"And it continues America’s leadership in the world."
Är bara en bonus.
Eftersom du är emot att USA leder, vad är alternativet som du skulle föredra? Berätta. Att Ryssland leder?
Citera
2024-04-25, 15:51
Medlem
Conceptions avatar
Citat:

Uppenbarligen är du emot detta med tanke på din sarkastiska ton.

Får jag fråga vad du anser hade varit ett bättre världsledande land? Kina eller Ryssland? För just nu är det USA eller antingen Kina/Ryssland.

Vad är bättre med dessa länder?
Citera
2024-04-25, 15:59
Medlem
Reimers avatar
Kenneth Greggs uppdatering angående läget vid fronterna.

Citat:
25.04.2024 uppdateringen. Eftersom det inte sker så drastiska ting vid fronten just nu så skall jag besvara den fråga jag får många ggr per dag: Hur går kriget egentligen? För att svara på detta måste vi dela upp svaret i 2 olika fronter.
Den första är markstriderna. Här har det gått lite si som så men med beaktande av de resurser vi har haft till förfogande bör vi nog beakta våra truppers resultat som ett mirakel. Trots brist på materiel och manskap håller vi turisterna borta från Chasiv Yar, vårt lås till Kramatorsk. Trots att turisterna samlat stora mängder nya trupper till området är den lilla lantortsstaden i våra händer. Eftersom vi nu får in EU och US hjälpen kommer nog staden att förbli i våra händer.
Turisternas snabba avancemang vid Ocheretyne var ett bakslag. Vi hade ännu för 2 dagar sedan chansen att slå deras långsmala avancemang i motti men vi misslyckades med detta. Från Ocheretyne är det 3 km till vår huvudförsvarslinje. Denna linje är robust och bör enligt min mening stå pall för massiva attacker. Ändå så var Ocheretyne som en bufferförsvarslinje viktig. Turisterna insåg att de måste bredda detta brohuvud och det har de gjort det senaste dygnet. Situationen är INTE kritisk men den visar att våra officerare på bataljons och kompani nivå inte alltid har den bästa kompetensen.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2024-04-25, 16:20
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razamataz
Det där att kriget enbart är ett dolt maktspel som beror på USA är såklart trams och helt i linje med Putins narrativ.

Ryssland har haft alla chanser till goda relationer med väst. De har blivit insläppta och accepterade trots Putins överträdelser, hot och invasioner av sina grannländer genom åren. Europa med Tyskland/Merkel i spetsen men även Frankrike och Storbritannien har tidigare aktivt strävat efter vänskapliga relationer då de sett detta som win/win. Detta har även USA gjort (kom ihåg Obamas naiva ”reset) https://en.m.wikipedia.org/wiki/Russian_reset

Men detta är inte nog för Putin, i sitt tjuvaktiga megalomaniska sinne vill han alltid ha lite mer på bekostnad av andra vilket är anledningen till att vi är där vi är. Tack vare stödet från väst kan förhoppningsvis Ukraina trycka tillbaka Ryssen till sitt eget land.

Ditt Orwell-citat skulle passa bättre in om det appliceras på hur Ryssland styrs. Håller du inte med?

Enligt "våra" vänstervridna och högerblivna ryssvänner är det ryssens rätt att härja i andra länder med hänvisning till den starkes rätt och determinism. Men de gnäller så fort någon annan gör likartat. Det är bara ryssen som får tvinga andra att sära på skinkorna.
Citera
2024-04-25, 16:43
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Enligt "våra" vänstervridna och högerblivna ryssvänner är det ryssens rätt att härja i andra länder med hänvisning till den starkes rätt och determinism. Men de gnäller så fort någon annan gör likartat. Det är bara ryssen som får tvinga andra att sära på skinkorna.

Själv brukar jag hänvisa till realistiska skolan inom Internationella Relationer. Det är den som alla självständiga stormakter följer (USA, Ryssland, Kina, Indien t ex). Även så som folk förstått världen sedan de gamla grekerna och Thucydides.

Det är ju inte Ryssland som framstår som ett UFO när det kommer till internationella relationer utan EU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in