Citat:
Ursprungligen postat av
LilaGubben
Orkar inte läsa hela din text men oaktsam våldtäkt kan vara att samtycke funnits från början men av okänd anledning har kvinnan ångrat sig och då blir det oaktsam våldtäkt, om samtycke inte funnits från första början är det ju vanlig våldtäkt. Som sagt oaktsam våldtäkt är en riktig slask-brottsrubricering.
Helt rätt har du inte. Skillnaden mellan en "vanlig våldtäkt" och en oaktsam våldtäkt om det inte funnits samtycke från början, är ju den att den som begår våldtäkten i det senare fallet, inte behöver vara medveten om att en våldtäkt begås. Förr i världen kunde man ju "tro" att den man hade sex med var med på det hela och helt därmed sakna uppsåt att tvinga sig till sex, och därmed också undgå att dömas. Lite som att handla i god tro helt enkelt. Den möjligheten finns ju inte idag. Hävdar din partner att hen aldrig ville ha sex i fredags kväll så kan du inte bara säga att du trodde det och därmed slippa undan.
Vad gäller den gamla lagstiftningen sedan så var det ju även där så att man kunde dömas för våldtäkt ifall någon ångrade sig under tidens gång. Och det är väl fullt rimligt. Tappar man lusten till att ha sex ska man väl kunna stoppa precis när som helst och inte vara tvingad att fullfölja bara för att man var med på noterna för en kvart sedan.
Och för att jag då inte ska åka på en varning för trams och off topic igen.
Jag är helt övertygad om att den nu dömde ICA-handlaren har gjort bort sig och satt sin egen kåthet framför andras välmående. Och detta av ett mycket enkelt skäl. Är man säker på att den man har sex med verkligen vill detta så skulle jag säga att det är i princip omöjligt att både bli anmäld och sedan dömd, för oaktsam våldtäkt. ICA-handlaren har varit just det som brottet heter. Oaktsam.