2024-04-24, 12:21
Medlem
Kollar man SVT-klippet så ser man ju på slutet att den inte alls är nergrävd, den borde man lätt flytta på, om man nu inte är så makalöst påverkad att man inte förstår vad som händer.
Citera
2024-04-24, 12:51
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stevenmedkniven
Antagligen så är inte registret uppdaterat då det är hundägarens ansvar att meddela Jordbruksverket att hunden inte lever nå mer. Och man kan ju gissningsvis anta att något sådant inte har haft speciellt hög prioritet hos korven.

Precis. Det är dock bra att människor tänker på situationer där djur finns eller står registrerade hos ensamboende som avlidit utanför hemmet. Tyvärr har det ju hänt att efterlämnade djur har glömts bort och svultit ihjäl. Hundar har dock fördelen att de kan skälla högt (minns Lex Maja, efter katten som hemvården avsade sig ansvar för)
Citera
2024-04-24, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
enligt ägaren så "tjuvkopplades" skotern när den stals
är det så enkelt att stjäla en ganska ny skoter?

och vad hände med mobilerna?
tappade i snön?

eller brukar kriminella lämna mobilerna hemma när det är tjuv och rackartyg i görningen?

Jag vill inte gärna bidra till att dra i gång ogrundad ryktesspridning men jag tänker ändå att man kan ställa frågan.

Är ägaren en okej person med rent mjöl i påsen? Det är ju inte helt ovanligt att folk i krogsvängen genar lite i kurvorna, han uttalar sig själv i tidningen om att han var bekant med en av dom avlidna.

Det är ju väldigt lägligt att bli av med skotern så här i slutet av säsongen. Kanske var det ägaren själv som kört sönder kåpa mm på egen hand tidigare och krävdes en del för att få ut listpris vid inbyte, sånt bryr sig inte försäkringsbolaget om. Eller rättare sagt det ser inte dom. Den kanske rent av var rejält kraschad tidigare.

Det skulle också förklara:

1. Att dom envisades med att få upp skotern och inte sket i allt och gick hem, uppdraget var inte klart för ens skotern var väck och nu hade dom dessutom trasslat till det ytterligare och gjort skotern än mindre värd för ägaren.

2. Att dom här personerna umgicks, dom var ju lite olika enligt tidigare uppgift. Det är ju inte helt ovanligt att någon (krögaren) känner en halvoseriös person som i sin tur känner en totalt oseriös som plockas in för ett uppdrag.

3. Att dom tog det så lugnt och inte sprang från platsen, dom visste att det fanns en uppgörelse att polisanmälan om stöld skulle göras först när allt var grönt.

Allt sammantaget kanske gjorde att dom kostade på sig ett break och fyllde på med mer opiater vilket gjorde att dom "noddade" och bara tyckte det var skönt med lite svalka alternativt att dom kom på att dom behövde ta lite amfetamin för att orka ro projektet i land, som det var något fel på.

Som sagt jag vill absolut inte bidra till falsk ryktesspridning om krögaren är seriös men jag tänker att i en tråd där det spekuleras om ett brott bör alla spår vägas.

Krögaren verkar ju vara en lokalkändis, är han en omvittnat seriös person?

Bortsett från att dom var pundare, hur mycket skoterintresse hade dom? Hade dom motorintresse och kunnande av den sorten rent allmänt? Fanns det tillgång till garage för dom och möjlighet att kapa ner det av en skoter som man vill dumpa?

Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jag vet inte, men jag gissar att i den mån de har någon tanke bakom brottet slaktar de dem och säljer i delar, är man lite full i fan, har is i groggen eller samarbetar med någon mindre nogräknad demontering borde man kunna skrapa ihop minst 50000 på en sån.

Eller så säljer de den utan papper till Finland eller Norge där den byggs om till watercross-maskin.

Intressant. Förekommer det annars att folk flyttar skotrar över landet och behåller dom som dom är stulna och kör utan plåtar alternativt falskreggade? Jag tänker om en person som bor i Dalarna har en exakt likadan och begär ut en dubblett plåt som han ger till en vän som sätter den på en akoter i Norrlands inland så är väl chansen för upptäckt minimal. Eller händer det att polis kollar chassinummer etc?

Jag tycker nämligen man ser en hel del äldre skotrar utannonserade "utan papper", men det kanske är först när dom blivit äldre dom fallit ur registret osv.
Senast redigerad av rotebro-conny 2024-04-24 kl. 17:44.
Citera
2024-04-24, 18:24
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Förekommer det annars att folk flyttar skotrar över landet och behåller dom som dom är stulna och kör utan plåtar alternativt falskreggade? Jag tänker om en person som bor i Dalarna har en exakt likadan och begär ut en dubblett plåt som han ger till en vän som sätter den på en akoter i Norrlands inland så är väl chansen för upptäckt minimal. Eller händer det att polis kollar chassinummer etc?

Jag tycker nämligen man ser en hel del äldre skotrar utannonserade "utan papper", men det kanske är först när dom blivit äldre dom fallit ur registret osv.

De som säljs utan papper brukar, eller brukade i alla fall, vara privatimporterade från Finland.

Sedan kan de ju mycket väl vara stulna i Finland.

Dina övriga funderingar vet jag inte så mycket om, däremot att det är mycket vanligt förekommande med försäkringsbedrägeri med snöskotrar vet jag, säkert vanligare än med motorcyklar.
Citera
2024-04-24, 21:45
Medlem
hoochiies avatar
Tjuvkoppla? Jag äger det mesta i leksaker, Atv, Mc, Snöskoter. Jobbat som mekaniker i många år dessutom. Can man seadoo etc. har sin DESS andra har liknande bra stöldskydd! Hur fan kan en pundare
tjuvkoppla maskiner år 2024? Det är inte en 60-tals film med 2 olika kablar.
Citera
2024-04-24, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoochiie
Tjuvkoppla? Jag äger det mesta i leksaker, Atv, Mc, Snöskoter. Jobbat som mekaniker i många år dessutom. Can man seadoo etc. har sin DESS andra har liknande bra stöldskydd! Hur fan kan en pundare

Du drar isär ett kontaktstycke på polaris sen är det bara o dra igång!
Citera
2024-04-25, 07:20
Medlem
stureplan08s avatar
Intressant att den ena avlidna har en svamp som profilomslag på Facebook. Båda har väl historik av att gilla roliga saker också? Kan det ha varit så att dem har förväxlat knarksvamp med giftig svamp? Bara en tanke...
Citera
2024-04-25, 08:22
Medlem
klengass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stureplan08
Intressant att den ena avlidna har en svamp som profilomslag på Facebook. Båda har väl historik av att gilla roliga saker också? Kan det ha varit så att dem har förväxlat knarksvamp med giftig svamp? Bara en tanke...
Hur tänker du då...?
Att de på natten i mörkret hittat giftiga svampar i snön, som de stoppat i sig råa? Din teori kanske hade varit logisk om det varit svampsässong.
Citera
2024-04-25, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betonggalge
lite uppförsbacke bakåt och is under o för lite vikt på mattan i kombination med två påtända snubbar med dåliga kläder i mörkret kan vara en dålig kombination

Ja nog måste dom varit duktigt packade/påtända (dog dom strax efter olyckan i överdos?) Är man två kastar man lätt efter baken på skotern men dessa kanske inte fattade varken de eller att skotern har back?
Citera
2024-04-25, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Intressant. Förekommer det annars att folk flyttar skotrar över landet och behåller dom som dom är stulna och kör utan plåtar alternativt falskreggade? Jag tänker om en person som bor i Dalarna har en exakt likadan och begär ut en dubblett plåt som han ger till en vän som sätter den på en akoter i Norrlands inland så är väl chansen för upptäckt minimal. Eller händer det att polis kollar chassinummer etc?

Polisen kollade chassinummer och allt under rally-vm på våra skotrar, men har blivit stoppad i fjällen då jag bara fått blåsa också.
Så är de en mindre koll kan man klara sig bara med falskskyltad maskin, men tex en kompis har stannsverktyg på firman så man kan knacka in nytt chassinummer och är man noggrann syns det inte och då har man en dubblet.
Sen kan de va bökigt att tex sälja originalet och behålla kopian då man inte vet vad som händer med originalet, men lättast är helt klart gräva/skära ner den om det är bedrägeri men just denna turbomotor får man lätt 50 000 för sen matta/kåpor/varjatorer/boogie/stöttdämpare/skidor/dyna/dubbeldyna mm får man lätt halva nypriset för på en 1-2 årig maskin. Hade den 7s displayen kostar den 20 000 ny och just dessa maskiner händer de ofta att den pajar då dom rullar.
Motorn passar i alla polaris med nya chassit som kom -21, mitt ena barn har en exakt likadan som denna skoter men 650 cc som va ca 100 000 billigare än en turbo som detta va. Motornnr. Är en klistrad lapp på kåpan till startanordningen/magnapullen som sitter i 4 skruvar..

Sen visst finns de dom som även chansar och bara tar bort plåten och kör också, många har aldrig blivit stoppade nån gång och kört flera tusen mil skoter.
Grannen som är till fjällen varje påsk och kör skoter varje helg de är varmare än -10 och kört i 38 år nu men aldrig blivit stoppad än..
Citera
2024-04-25, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoochiie

Finns inget stöldskydd på skotern som stals, så svaret är lättare än 2 kablar.
Citera
2024-04-26, 11:17
Medlem
[quote=Moonshineee|88066865]Kan garantera dig att jag kan bra mkt mer än dig.
Din spekulation är ju ett skämt, finns både bilder, närbilder, filmer på både skoter och träd
Men din lilla hjärna kan tydligen inte processa den informationen på ett korrekt sätt

Klart den inte blir inlöst han hade ju inte försäkring.
Så lär kosta en del om han vill laga den
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in