2024-04-24, 17:43
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
https://omni.se/rysk-politiker-1,5-miljon-uniformer-har-forsvunnit/a/nQWmzo
Undrar sa flundra om "kungen av otillåtna utbetalningar" är den som mutat till sig manskapets uniformer. Det är säkert att det ett jäkla slöseri (han behöver stålarna själv) att klä upp 800-1000 offer/dag med dyra uniformer när dom ändå ska dö bröstande Ukrainskt kulregn.
https://omni.se/t/putins-ryssland/a942150b-ae95-48a5-ad72-53c3daa3f43f
Det troligaste är väl att dessa uniformer betalats men aldrig tillverkats.
Citera
2024-04-24, 17:43
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Det var snack redan 2008 om att ta in Ukraina i Nato. Det vet du väl?

Precis.."snack".., blev det något av detta "snack".., blev det en realitet ? 16 år sen dess.
(fanns inte ens stöd bland ukrainas befolkning för det)

På samma sätt som det blir "snack" eller skvaller om vilken spelare som skall lämna "Premiuer League" eller NHL för ett annat lag.

Snack, utan substans som det har visat sig.
Citera
2024-04-24, 17:44
Medlem
Synd för orcherna och deras goblin leader Pootin att stödet skickas direkt ännu mer slaktade orcher kommer det bli när Ukraina kan skjuta mer igen artilleri.
Citera
2024-04-24, 17:44
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Är du helt korkad? Det är väl klart att saker kan förändras över tid. Det är väldigt få saker som gäller i alla tider.

Är du seriös ?

Vi lever i det 21 århundradet.
Citera
2024-04-24, 17:45
Medlem
Citat:
Har ambitionen med natoexpansionen under USA:s ledning gått dig helt förbi? Behandlingen av ryssar och det ryska språket i Ukraina?

Ukraina skulle aldrig ha släppts in i Nato efter 2014.

För det första släpper Nato inte in ett medlemsland som har en pågående väpnad konflikt och inte kontrollerar sitt territorium. Enligt Natos stadgar så ska varje ny medlemsstat förbättra Natos säkerhetsläge, inte försämra det. Skulle Ukraina släppts in i Nato efter 2014 hade alliansen hamnat i en direkt konflikt med Ryssland. En Natoansökan hade aldrig behandlats överhuvudtaget.

Även om den på något sätt gjort det så skall sedan samtliga Natomedlemmar godkänna den nya medlemmen. Du kanske märkte det med Sveriges ansökan? Så länge två länder konstrade så släpptes Sverige inte in. Jag har svårt att se att ett enda Natoland hade godkänt en Ukraina-ansökan. Så Ryssland hade redan stoppat en "nato-expansion" in i Ukraina med ockupationen av Krim och Donbass-kriget.

Eller menade du att Ryssland genom att invadera Ukraina försökte stoppa "natoexpansion" generellt och inte just i Ukraina? Sällsynt misslyckat i så fall.

Men det där är förstås bara trams.
Citera
2024-04-24, 17:46
Medlem
Kaptagons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Vad anser hen om paketet som skickas till Ukraina? Allt redovisas så klart inte.

RIM-7 and AIM-9M missiles for air defense;
Stinger anti-aircraft missiles;
Small arms and additional rounds of small arms ammunition, including .50 caliber rounds to counter Unmanned Aerial Systems (UAS);
Additional ammunition for High Mobility Artillery Rocket Systems (HIMARS);
155mm artillery rounds, including High Explosive and Dual Purpose Improved Conventional Munitions rounds;
105mm artillery rounds;
60mm mortar rounds;
Bradley Infantry Fighting Vehicles;
Mine Resistant Ambush Protected Vehicles (MRAPs);
High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicles (HMMWVs);
Logistics support vehicles;
Tactical vehicles to tow and haul equipment;
Tube-Launched, Optically-Tracked, Wire-Guided (TOW) missiles;
Javelin and AT-4 anti-armor systems;
Precision aerial munitions;
Airfield support equipment;
Anti-armor mines;
Claymore anti-personnel munitions;
Demolitions munitions for obstacle clearing; and
Night vision devices; and

Det ska poängteras att detta är bara 1 av de 61 miljarder dollar som ska skickas. Så 60 miljarder to go.
Citera
Medlem
Breaking: Vapenstödet från USA anländer till Ukraina om några TIMMAR.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1247705
USA:s president Joe Biden har undertecknat det militära biståndspaket som antogs av senaten i förmiddags. Biståndet är värt totalt 95 miljarder dollar. 61 miljarder av dessa ska gå till Ukraina, 26 till Israel och 8 till Taiwan.

– Det kommer att göra Amerika säkrare, det kommer att göra världen säkrare, säger Joe Biden, skriver BBC.

Stödet ska nå länderna de kommande timmarna.
Fram med skämskudden för Hepatitkatten-X och Suggi som sa att det skulle dröja månader. T.o.m ÅR! Asgarv.
Senast redigerad av Chillgren 2024-04-24 kl. 17:52.
Citera
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Men nu svamlar du i alla fall. I ditt inlägg skrev du att man skulle titta på en karta över Ukraina 1988, inget annat. När du då förstår att Ukrainas gränser var desamma 1988 som 1991 börjar du plötsligt prata om andra kartor? Det är svammel. Håll dig till det du skrev. Erkänn att du hade fel så kan vi gå vidare. Men det är väl problemet hos diktatorer och uppenbarligen också de som stödjer dem, de kan inte erkänna sina fel för då tror det att de försvagas och det kanske är rätt. De nertryckta ser tecken på svaghet och agerar.

Och att du inte är skyldig att svara eller förklara. Visst, självfallet kan du låta bli men du fattar att du är på ett debattforum? Det kan inte anses var god ton att haspla ur sig påståenden och sen vägra utveckla dem. Som nu, du hänvisar till Ukrainas gränser 1988 utan att redovisa vad de skulle ha för betydelse och kommer nu med idiotargumentet att du "personligen [har] inget behov att ändra några gränser i Ukraina". Så hoppas jag att det är för det är väl inte du som inledde kriget?

Sen är det väl faktiskt så att jag högaktningsfullt sk-ter i hur Ryssland upplever sin situation och om "maktbalansen" rubbats. Öst-Väst konflikten tog slut 1989-91 med Sovjet och kommunistdiktaturernas fall. Ryssland hade chansen att komma till den goda sidan men valde genom Putin att bli en fascistisk diktatur som är ett hot mot övriga världen och då har det uppstått en konflikt igen mellan demokrati och diktatur. Detta ger dock inte Ryssland någon rätt, juridiskt, moraliskt eller whatsoever att angripa sina grannar. Sverige var granne med "Nato" i över 70 år och kände sig aldrig hotat av det. Vad kan det ha berott på? Att Sverige inte är en aggressiv fascistisk diktatur kanske?

Din moraliska kompass är åt h-lvete när du stödjer den fascistisk diktaturens aggressiva krigföring som dödar och förstör och förespråkar den starkes rätt.

Du skriver "god ton" och avslutar med att min moraliska kompass är åt helvete. Snyggt.
Du får gärna högaktningsfullt skita i maktbalanser, men det är vad jag tror det handlar om, därför jag skrev att du skulle jämföra kartor. Om du tittar på en karta enbart över Ukraina så förstår jag att du inget begriper. Jag kan inte vara tydligare, förstår du fortfarande inte så fråga din mamma eller din fröken i skolan imorgon.

John Mearsheimer beskriver maktbalansen betydligt bättre än vad jag gör.
Men han kanske också har en moralisk kompass som pekar åt helvete?

https://mearsheimer.substack.com/p/the-darkness-ahead-where-the-ukraine

West is determined to defeat Russia and knock it out of the ranks of the great powers, if not cause regime change or even trigger Russia to break apart like the Soviet Union did in 1991.
Citera
2024-04-24, 17:49
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Det känns som om du dragit de där argumenten ett par hundra gånger i den här tråden.

Då situationen i kriget tycks vara ointressant för dig kanske du ska lägga energin på något annat istället, dina upprepningar är minst sagt ointressanta.

Det kanske är dags att gå vidare?

Proryssar och ryssapologeter har i vanlig ordning ingenting att bidra med i tråden förutom ren desperation.
Citera
2024-04-24, 17:52
Medlem
Taggads avatar
Leveranserna påbörjas om några timmar.
Citat:
Bidens signatur ger Ukraina 660 miljarder: ”Har viljan och förmågan att vinna”
USA:s president Joe Biden har undertecknat det lagförslag som inkluderar ett stödpaket på motsvarande omkring 660 miljarder kronor till Ukraina, rapporterar flera medier.

Enligt Reuters säger han att leveranser kan påbörjas inom några timmar.
https://omni.se/t/omvarldens-svar/4a00b0fe-f020-44e7-96ba-9c69577cc60e
Stackars ryssar som vars hopp släcktes om att få fria händer att våldföra sig på sin granne.

Edit: Redan delgett tråden. Vilket varken förtar glädjen för frihetshjältarna eller den smärtsamma sparken i skrevet på den inkräktande ryssen.
Senast redigerad av Taggad 2024-04-24 kl. 18:44.
Citera
2024-04-24, 17:53
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Breaking: Vapenstödet från USA anländer till Ukraina om några TIMMAR.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1247705
USA:s president Joe Biden har undertecknat det militära biståndspaket som antogs av senaten i förmiddags. Biståndet är värt totalt 95 miljarder dollar. 61 miljarder av dessa ska gå till Ukraina, 26 till Israel och 8 till Taiwan.

– Det kommer att göra Amerika säkrare, det kommer att göra världen säkrare, säger Joe Biden, skriver BBC.

Stödet ska nå länderna de kommande timmarna.
Fram med skämskuddarna för Hepatitkatten-X och Suggi som sa att det skulle dröja månader. T.o.m ÅR!

Asgarv.

Mycket bra. Föreställ dig den stridsviljan som präglar AFU och jämför med den ryska. Ukrainarna kommer att strida som ursinniga med de nya vapnen och ATACMS m.m.
Citera
2024-04-24, 17:55
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Du skriver "god ton" och avslutar med att min moraliska kompass är åt helvete. Snyggt.
Du får gärna högaktningsfullt skita i maktbalanser, men det är vad jag tror det handlar om, därför jag skrev att du skulle jämföra kartor. Om du tittar på en karta enbart över Ukraina så förstår jag att du inget begriper. Jag kan inte vara tydligare, förstår du fortfarande inte så fråga din mamma eller din fröken i skolan imorgon.

John Mearsheimer beskriver maktbalansen betydligt bättre än vad jag gör.
Men han kanske också har en moralisk kompass som pekar åt helvete?

https://mearsheimer.substack.com/p/the-darkness-ahead-where-the-ukraine

West is determined to defeat Russia and knock it out of the ranks of the great powers, if not cause regime change or even trigger Russia to break apart like the Soviet Union did in 1991.

Låt mig citera vad du skrev som en fråga: "Hur ser Ukraina ut på kartan 1988?" Kan du då förstå att man tittar på en karta över enbart Ukraina? Menade du något helt annat än vad du skrev? Skriv vad du menar så blir det lättare för oss alla. Min mamma föddes för mer än 100 år sedan så hon är inte längre med oss, och fröken i skolan? Henne lämnade jag på 80-talet, men utbildad i arktisk krigföring mot ryssen, det är jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in