2024-04-24, 15:50
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Blir inte förvånad om Putin försöker sig på en fredstrevare i höst. För 2025 kommer att bli svårare för honom. 2026 ännu värre. Att Eu börjar mer och mer..enas om stödet till Ukraina bör orsaka huvudvärk för Putin, samtidigt som Rysslands interna problem även riskerar att blossa upp.

Tippar även att retoriken kommer att hårdna ifrån ryskt håll tills då.

Gäller i första hand för Ukraina att "hålla ut", och att få fortsatt stöd ifrån väst. Gäller här för Ukraina att övertyga väst.., att det hela tar tid. Jag talar om år.

Det finns väl ingen som tror man kan göra ett fredsavtal med Putin? Historiskt har de enbart använt detta för att köpa sig tid ett antal år för att sen anfalla på nytt?

Krävs att Ukraina får kärnvapen eller får Nato trupp stationerad i landet för att det ska vara möjligt med en fred skulle jag tro.
Citera
2024-04-24, 15:56
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koktkille
mer pengar till Ukraina, några frågor jag inte lyckats googla fram, inga spekulativa svar önskas, enligt Tomas Malmlöf på Totalförsvarets forskningsinstitut i Stockholm producerar Ryssland cirka 5 000 artillerigranater per dag, eller nästan två miljoner om året. Var hamnar leveransen till Ukraina har dom fått ihop den miljonen de blev lovade för,, 6 månader sen.
Drönare kommer dessa fortsätta att vara betydelsefulla eller har de spelat ut sin roll vid fronten och kommer de användas främst vid mål bakom fronten, Har ryssen börjat bygga försvarsställningar nu när nytt krigsmatriel inkommit och om inte, tyder det på att de har gott om "pang pang" de oxå.

Tidigare gissade jag på förhandlingar i höst, nu om det nya paketet innehåller ordentlig substans vet jag inte. hur kriget slutar gissar? på ett vapenstillestånd med en ny mur á la Berlin runt årsskiftet 2024/2025. Att någon av parterna avgår med seger ser jag inte hända med mindre än att vi beslutar skicka soldater.
Vad ser ni i era kristallkulor

Min kristallkula för tidsvarvet idag-2026 (Ukraina/ryssen-edition. Andra delar av världen hör inte hemma här) :
* Rabiessmittade fähunden kadyrov dör av naturliga orsaker IFALL han har de sjukdomar som har florerat senaste tiden. Med hans död förlorar ryssen sin grepp om Kaukasus.
* Silovikerna, oligarkerna och andra idioter i duman och kretsen kring puttefnask avpolleterar putte. På plats tar först tillfälligt premiärministern posten. Sedan blir även han avpolleterad med en Tokarev. Därefter börjar inbördes fajt i rysseriet med risk att landet splittras när olika politiker och oligarker börjar sin resa mot tsar-tronen.
* Inbördes fajtande inne i kreml kommer leda till att rysshärjningarna i Ukraina kommer att kunna stoppas. Kanske även att ryssen slängs ut för att därefter kommer en ny järnridå med namnet stålridå resas mellan Europa och Asien.

Hade velat skriva mer, men tydligen finns det andra varelser som kräver min uppmärksamhet för tillfället.
Citera
2024-04-24, 16:09
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Det finns väl ingen som tror man kan göra ett fredsavtal med Putin? Historiskt har de enbart använt detta för att köpa sig tid ett antal år för att sen anfalla på nytt?

Krävs att Ukraina får kärnvapen eller får Nato trupp stationerad i landet för att det ska vara möjligt med en fred skulle jag tro.

(Nu talar cynikern inom mig, så att du vet !)

Syns tex Macron svängde rejält i sitt "stöd-prat" till Ukraina, när det vankades Eu-pengar ifrån Bryssel. Inte innan dess. Så..(krasst sagt) så är inte cynikern i mig övertygad om hans ädla motiv. Utan enbart så länge pengarna kommer in i fransk vapen/ammo-produktion. Tvärtemot mot vad de nordiska länderna tänker, eller Holland och Tyskland.

Grekland är ett annat exempel, Italien också. Snålt har det varit ifrån de.

Putin vet givetvis om de "svaga länkarna" i Eu. Han kommer även att spela på dessa.., och jag underskattar inte honom på detta. Det är en lång väg ifrån frontlinjen i Ukraina till Athen, Rom eller Paris.

Kärnvapen tror jag Ukraina kommer att skaffa i framtiden, det är deras enda garant att det som sker nu, aldrig kommer att ske igen.
Citera
2024-04-24, 16:09
Medlem
Kaptagons avatar
Är man för fred I Ryssland kan man få en pistol i ansiktet och bli hotad till livet. Vad tycker alla "neutrala" fredsälskande proryssar i tråden om denna situation?

https://twitter.com/nexta_tv/status/1783116046976577543?t=zZvtpXxYVRAgLoChiYvqJg&s=19
Citera
2024-04-24, 16:21
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Min kristallkula för tidsvarvet idag-2026 (Ukraina/ryssen-edition. Andra delar av världen hör inte hemma här) :
* Rabiessmittade fähunden kadyrov dör av naturliga orsaker IFALL han har de sjukdomar som har florerat senaste tiden. Med hans död förlorar ryssen sin grepp om Kaukasus.
* Silovikerna, oligarkerna och andra idioter i duman och kretsen kring puttefnask avpolleterar putte. På plats tar först tillfälligt premiärministern posten. Sedan blir även han avpolleterad med en Tokarev. Därefter börjar inbördes fajt i rysseriet med risk att landet splittras när olika politiker och oligarker börjar sin resa mot tsar-tronen.
* Inbördes fajtande inne i kreml kommer leda till att rysshärjningarna i Ukraina kommer att kunna stoppas. Kanske även att ryssen slängs ut för att därefter kommer en ny järnridå med namnet stålridå resas mellan Europa och Asien.

Hade velat skriva mer, men tydligen finns det andra varelser som kräver min uppmärksamhet för tillfället.

Krigsförbrytaren och terroristen Igor Girkins polare ultra-patrioten Viktor Alksnis förutspår Rysslands kollaps.

Ultra-patrioten Viktor Alksnis, fd överste i flygvapnet och fd parlamentsledamot i ryska duman, är känd för att ha förutspått kollaps för terrorväldet och tyrannieriet i Ryssland, på den tiden då de kallade sitt ondskefulla imperium för "sovjetunionen".

'Break-Up Awaits Us': Girkin's Associate Predicts Disappearance Of Russian Federation

Alksnis stated that in 2 years, the Russian Federation failed to fulfil any of the goals of the so-called "SMO". Moreover, the situation in the RF has significantly deteriorated compared to the pre-war time.

"In two years, none of the goals of the "SMO" declared by President Putin in his address to the nation on February 24, 2022, have been achieved. And what's more, the war has come to the territory of 'old' Russia," complained Z-Colonel.

He is sure that as a result of this war Russia will be de-imperialised and decolonised, i.e. disintegrated into pieces.

"Yes, we will have to return Crimea, Donbass and Zaporizhzhia with Kherson region to Ukraine. Yes, we will have to pay Ukraine hundreds of billions of dollars to rebuild what was destroyed during the "SMO". Yes, we will have to send Russian war criminals to the International Military Tribunal in The Hague... Yes, we will have to demilitarise the Russian economy, abandon our powerful army and place our nuclear weapons under international control," the Russian ultrapatriot wrote.

https://charter97.org/en/news/2024/4/24/592690/
Citera
2024-04-24, 16:25
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Den "oövervinneliga" och "mäktiga" röda armén gråter ut igen.

"Mästerstrategen" och "geniet" KGB-Putin fixade på egen hand in nya medlemmar i Nato. Nu storgråter ryssen för att deras aggressiva och kriminella agerande får lämpligt svar från grannländer.

Nato drills in Finland are 'provocative', says Russia's foreign ministry
Nato exercises starting on 26 April in Finland and in close proximity to the Russian-Finnish border are provocative in nature, Russian foreign ministry spokesperson, Maria Zakharova, told RIA state news agency in remarks published on Wednesday.

“Nato military exercises near the Russian borders are provocative in nature. Their task is to exert military pressure on the Russian Federation through a demonstration of force,” Zakharova said, reports Reuters.

“The drills … increase the risks of possible military incidents,” added Zakharova.

https://www.theguardian.com/world/live/2024/apr/24/russia-ukraine-war-live-us-biden-senate-zelenskiy-aid
Hon tänker kanske på hur deras egen övning nära den Ukrainska gränsen utvecklade sig?
Citera
2024-04-24, 16:37
Medlem
20 000 ryssråttor ska ha samlats för en storoffensiv mot Chasiv Yar, samtidigt som Ukraina dukar upp rejält med den ammunition som finns kvar. De behöver inte längre kriga på sparlåga nu när massiva vapenleveranserna från USA och Storbritannien är på ingående.

M.a.o verkar det bli massiv slakt av ryssar inom kort.
Senast redigerad av Chillgren 2024-04-24 kl. 16:40.
Citera
2024-04-24, 16:38
Medlem
donald12s avatar
Hur Biden's team jobbade med Johnsson för att få honom att förstå allvaret. De exponerade homon för lägesinformation i kriget samt vilken påverkan utgången har för säkerhetsläget. Till slut tog förnuftet över....

Ser vi en vändning hos republikanerna nu? De är som ett stort folkparti med två starka falanger och nu kanske den förnuftigare falangen tar över något från MAGA tomtarna?

https://edition.cnn.com/2024/04/24/politics/white-house-ukraine-funding-push/index.html
Citera
2024-04-24, 16:40
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
20.000 ryssråttor ska ha samlats i närheten av Chasiv Yar, samtidigt som Ukraina dukar upp rejält med den ammunition som finns kvar. De behöver inte kriga på sparlåga längre nu när massiva vapentransporter från USA och Storbritannien är på ingående.

M.a.o verkar det bli massiv slakt av ryssar inom kort.

Över med 155 klusterammunition o Himars så lär det bli små hål i orcherna! Nästan som halalslakt när de blöder ut ;-)
Citera
2024-04-24, 16:43
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Rysk politiker: 1,5 miljon uniformer har försvunnit
- En och en halv miljon ryska militäruniformer har på något sätt försvunnit.

– Ingen kan förklara det för mig på något sätt.

Samme Gurulev uttalade sig i helgen kritiskt mot den ryska militärledningens agerande kring staden Lyman, som nu återtagits av ukrainska styrkor.
https://omni.se/rysk-politiker-1,5-miljon-uniformer-har-forsvunnit/a/nQWmzo
Undrar sa flundra om "kungen av otillåtna utbetalningar" är den som mutat till sig manskapets uniformer. Det är säkert att det ett jäkla slöseri (han behöver stålarna själv) att klä upp 800-1000 offer/dag med dyra uniformer när dom ändå ska dö bröstande Ukrainskt kulregn.
Citat:
Källa: Gripne ryske toppen är känd som ”mutkungen”
Rysslands vice försvarsminister Timur Ivanov anklagas för mutbrott i ”stor skala” och har förts till ett högsäkerhetsfängelse efter att ha framträtt i rätten på onsdagen. Det rapporterar flera medier.
https://omni.se/t/putins-ryssland/a942150b-ae95-48a5-ad72-53c3daa3f43f
Citera
2024-04-24, 17:00
Medlem
När biden skrivit på, kommer vi se något spektakulärt inatt? Typ 2-3 flygbaser i brand? Eller en bro som blir lite kortare?
Citera
2024-04-24, 17:22
Medlem
Kaptagons avatar
Bilden har skrivit under stödpaketet till Ukraina, Israel och Taiwan.

Citat:
🇺🇸✍️🇺🇦 US President Joe Biden signed bills on aid to Ukraine, Israel and Taiwan, this became known during the briefing.

👀 Read about U.S. aid here: theukrainianreview.com/delay-in-finan…

https://twitter.com/UkrReview/status/1783150299626053732?t=QmlE7ykvhMYBmH1Q0dvYZQ&s=19
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in