2024-04-23, 22:00
Medlem
PreciousStoness avatar
Laman2011 ger ännu ett extremt humor svar till Gold94 istf att ge ett sådant besked till sig själv:
Citat:
Du har ingen rätt att misstänkliggöra honom bara för att du inte har nåt bättre för dig om dagarna.
🤣
- - - - - - - -
Tack Timeout för dina bidrag i tråden, som är till nytta för alla de läsare som vill förstå bakomliggande fakta till det inträffade istf allt trams som ett Ogräs kraxar om likt en repeterande papegoja!
I exemplet ovan kritiseras Gold94 som är en av alla de skribenter som förser fb med både konkreta faktauppgifter och högst sannolika spekulationer!

Att kasta ut sitt ex. ifrån övervåningen via en balkong, samtidigt som ett sannolikt skräckslaget eget barn ringer till polisen för att hoppas att mamman ska komma undan med livet i behåll.
Detta säger det mesta om hur lite grisen Mikael bryr sig om t.o.m. sitt egna barn Johanna!
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det blir bara löjligare och löjligare det gräsklipparen påstår. Oavsett vad vi skriver och kan bevisa genom fup och domar så gör han om det så det passar hans kvinnohat.

Mikael verkade gilla kast med liten kvinna.
Det fanns vittnen när Mikael KASTADE ner grannfrun från farstukvisten.
Mikael Eriksson har tagit tag i Ann-Sofie S tröja och kastat ner henne från en farstukvist.

Synd han inte blev anmäld för det han gjorde mot sin exfru.
Mikael misshandlade även sin exfru och dottern ringde polisen när han tänkte slänga ut henne genom fönstret från övervåningen.
Exfrun Licelott misshandlade han flera gånger, första gången 3 månader efter att dom fick sitt första barn.

FUP sidan 988
FL: När märkte du av det mer aggressiva beteendet då?
Licelott: 1990 då fick vi Johanna, 3 månader efter så skulle ut och fira. Den kvällen fick jag min första smäll, det var väl något vi gruffade om då.
FL: Så 3 månader efter ni fått eran dotter?
Licelott: Ja
FL: Vad bestod den "smällen" i?
Licelott: Ja jag fick en örfil och han slängde ner mig i backen, rev av mig guldkedjor och allting.
FL: Med öppen eller knuten näve?
Licelott: Med knuten näve.
FL: Minns du var det tog.
Licelott: Över halsen eftersom han slet av alla guldkedjor då.
FL: Jag vet att det kan vara svårt men om du försöker dra dig till minnes och beskriver hans sinnesstämning då?
Licelott: Han blir ju alldeles vansinnig, gapar och skriker. Han är liksom i sitt då och blir alldeles svart i ögonen. Sedan är det ju som att han vet för han är ju ångerfull men han säger att han inte kommer ihåg. Det väl vara något man försvarar sig med.
FL: Men slag mot halsen?
Licelott: Ja och så han tog i mig med
FL: Gjorde han så fler gånger?
FL: En gång som du sökt vård?
FL: 90 första gången? Pågick det sedan under hela förhållandet fram till 2003?
Licelott: Ja lite då och då
FL: Mellan tummen och pekfingret, hur många gånger skulle du uppskatta att det hände under de ca 13 år ni hade förhållandet?
Licelott: det är dom 5 till 7 ggr, och det värsta var då när Johanna ringde polisen för han skulle slänga ut mig från övervåningen.
FL: Johanna är dottern?

Mikael använder "kommer inte ihåg" när han har nyktrat till så skäms han för vad han har gjort.
Citera
2024-04-23, 22:12
Medlem
Så tröttsamt och konstigt att vissa fortfarande försöker hitta på ursäkter för Micke. Det går mot allt sunt förnuft
Citera
2024-04-24, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Mördare och våldsverkare bör låsas in, det håller jag med om. Sen skulle jag önska att samhället hade effektivare metoder för att hjälpa de våldsutsatta att komma ur situationen, och även hjälpa personer med aggressionsproblem innan de slår ihjäl någon.

Angående fallen som nämns. Jag tycker inte detta fall har särskilt mycket gemensamt med mordet på Tintin. Alexander är en högutbildad och mycket manipulativ person som ströp sin egen son för att straffa sitt ex. Därefter försökte han ta sitt eget liv.

Tycker det finns fler likheter med mordet på Caroline i Malmö. Hon knivhöggs och misshandlades till döds av sin man Shawn på en parkering, efter att hon ville separera. Han hade även fått reda på att hon skulle ha varit otrogen. Shawn jobbade på mekanisk industri och hade omvittnat aggressivt beteende i vissa sammanhang. Han förnekade inte de faktiska omständigheterna men däremot sitt uppsåt.
Han var mer pratsam i förhören så man får mer inblick i tankeprocessen hos denna sorts mördare.

Likheten i fallen jag nämner är just att en person försvara förövaren i absurdum..

Sen håller jag absolut med om att samhället behöver bli bättre på att ta hand om utsatta innan dom blir allvarligt skadade/mördade.
Och även hjälp till blivande förövare så dom kanske slipper bli förövare.
När det gäller Alexanders "självmordsförsök" är jag av annan åsikt men det här är fel tråd .

Inte läst så mycket om Caroline så ingen tanke alls runt det.

Jag tänkte härom kvällen på att kanske vi alla har tänkt fel om vad som fick Micke att slå ihjäl Jeanette.
Kanske sa Jeanette stopp?
Kanske sa hon att det fick vara nog och att hon skulle flytta och det fixade inte TuffeMicke?
Han skulle minsann sätta henne på plats och det var HAN som bestämde när relationen var över?
Svartsjuk vet vi ju att han är.
Citera
2024-04-24, 13:43
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LonelyF18
Så tröttsamt och konstigt att vissa fortfarande försöker hitta på ursäkter för M

Tack men nu handlar väl det istället om att hitta en förklaring till varför det blev som det blev och varför detta drama slutade som det gjorde?

Du känns ju inte det minsta seriös när du ej intresserar dig för själva bakgrunden till fallet och de bråk och osämja som enligt M förekom i relationen?

Man får helt enkelt försöka se saken från båda sidor.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2024-04-24 kl. 14:03. Anledning: Tillägg
Citera
2024-04-24, 13:51
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmizen32
Jag tänkte härom kvällen på att kanske vi alla har tänkt fel om vad som fick M att slå ihjäl J.
Kanske sa J stopp?
Kanske sa hon att det fick vara nog och att hon skulle flytta och det fixade inte M
Han skulle minsann sätta henne på plats och det var han som bestämde när relationen var över?

En annan teori går ut på att han bad henne flytta ut ur huset för att han tröttnat och sen var bråket och grälet i full gång?

Du kommer kanske ihåg att M har lämnat uppgifter om dammsugarrör, trasiga rutor etc vid tidigare bråk? Teorin går ut på att nu uppstod ett sista ödesdigert bråk, båda parter hade väl dessutom druckit alkohol den aktuella kvällen?

Tyvärr är M:s minnesbilder vaga med hänvisning till berusning, han har varken kunnat förneka eller erkänna. En hypotes går ut på att han drabbades av en blackout.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2024-04-24 kl. 14:04. Anledning: Tillägg
Citera
2024-04-24, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
En annan teori går ut på att han bad henne flytta ut ur huset för att han tröttnat och sen var bråket och grälet i full gång?

Du kommer kanske ihåg att M har lämnat uppgifter om dammsugarrör, trasiga rutor etc vid tidigare bråk? Teorin går ut på att nu uppstod ett sista ödesdigert bråk, båda parter hade väl dessutom druckit alkohol den aktuella kvällen?

Tyvärr är M:s minnesbilder vaga med hänvisning till berusning, han har varken kunnat förneka eller erkänna. En hypotes går ut på att han drabbades av en blackout.

Med tanke på hur svartsjuk han är/var så tycker jag att det verkar väl lite osannolikt att han slänger ut henne?
Troligen så var han förbannad för att hon åkt hem tidigare, kanske fick han för sig att hon och grannen hade vänstrat
Citera
2024-04-24, 18:06
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmizen32
Likheten i fallen jag nämner är just att en person försvara förövaren i absurdum..

Sen håller jag absolut med om att samhället behöver bli bättre på att ta hand om utsatta innan dom blir allvarligt skadade/mördade.
Och även hjälp till blivande förövare så dom kanske slipper bli förövare.
När det gäller Alexanders "självmordsförsök" är jag av annan åsikt men det här är fel tråd .

Inte läst så mycket om Caroline så ingen tanke alls runt det.

Jag tänkte härom kvällen på att kanske vi alla har tänkt fel om vad som fick Micke att slå ihjäl Jeanette.
Kanske sa Jeanette stopp?
Kanske sa hon att det fick vara nog och att hon skulle flytta och det fixade inte TuffeMicke?
Han skulle minsann sätta henne på plats och det var HAN som bestämde när relationen var över?

Jag har en detaljerad teori om motivet.
Kommer posta den inom kort. Jag håller på att sammanställa och dubbelkolla en del fakta mot andra källor på min fritid.
Citera
2024-04-24, 18:16
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egonet
Med tanke på hur svartsjuk han är/var så tycker jag att det verkar väl lite osannolikt att han slänger ut henne?

Han tröttnade kanske på att vara svartsjuk men mest av allt var han kanske trött på all osämja, bråk och tjafs i relationen och ville vara ifred i sitt eget hus? Teorin går ut på att han bad kanske henne att flytta och sen blev det nytt tjafs och bråk om detta?

Även män kan väl tröttna på en relation som inte blir bättre, eller hur?

Citat:
Ursprungligen postat av egonet
Troligen så var han förbannad för att hon åkt hem tidigare, kanske fick han för sig att hon och grannen hade vänstrat

Du har intressanta teorier, vet du varför hon åkte hem tidigare och med vem?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2024-04-24 kl. 18:27. Anledning: Tillägg
Citera
2024-04-24, 18:23
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Kommer posta den inom kort. Jag håller på att sammanställa och dubbelkolla en del fakta mot andra källor på min fritid.

Tack det är bra att du engagerar dig och försöker presentera olika teorier men i såna här fall med destruktiva relationer fyllda av osämja så måste det inte finnas något egentligt motiv.

Bråk och tjafs urartar tyvärr ibland med tiden i infekterade relationer, dessvärre så kan det gå så långt att någon part avlider av exempelvis misshandel.

Sveriges mest kända kriminolog har uttalat sig om fallet tidigare, det är rätt kloka ord han har haft att säga om fallet.
Citera
2024-04-24, 19:22
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Angående mördaren Mikaels fängelsestraff, livstid för mord så kan man ju hoppas på samma utfall för honom som den här mördaren... Det har ju blivit hårdare nu.
Mikael ska aldrig släppas ut...
Kan inte citera hela så jag lägger mina kommentarer med kursiv stil.

NYHETER 2023-04-12
Livstidsdom står fast – 18 år efter mordet
Efter 18 år hade den dömde mördaren hoppats på att få sitt livstidsstraff ändrat. Men tingsrätten anser att mannen löper stor risk att hamna i fortsatt brottslighet om han kommer ut ur fängelse och livstidsstraffet står fast.

Tingsrätten i Örebro har beslutat att den man som dömdes för ett mord i Kungsbacka 2005 ska ha kvar sitt livstidsstraff.
Det var i januari 2005 som det brutala mordet skedde på en adress i Kungsbacka kommun. Den dömde mannen, som nu är i 45-årsåldern, attackerade en 78-årig man i hemmet i samband med en bilstöld.
Han misshandlade mannen svårt, knivhögg honom och välte en möbel över honom. Mannen lämnades svårt skadad och dog några månader senare på sjukhus.

Vid ett flertal tillfällen har den livstidsdömde mannen försökt att få sitt straff omvandlat till ett tidsbestämt fängelsestraff. Men även den här gången nekas han.
Han ångrar det han har gjort, har kontakt med anhöriga och har gått behandling för sitt alkoholmissbruk.

Tingsrätten skriver i sitt beslut att man ser positivt på mannens förändringar i livet. Men samtidigt har Rättsmedicinalverket bedömt att det finns en stor risk att den morddömde återfaller i brottslighet om han kommer ut ur fängelset. Därmed står livstidsdomen kvar.
https://norrahalland.se/nyheter/livstidsdom-staar-fast-18-aar-efter-mordet/34533

Risken för återfall finns även i Mikaels fall med tanke på dom kvinnor han har misshandlat, hans långvariga misshandel av Jeanette och hans alkoholmissbruk.
Dessutom var mordet så bestialiskt så inga spärrar finns hos Mikael.
Jeanette var i princip mosad med otaliga skador. Hur någon ens kan misshandla någon så svårt är ofattbart för oss normala.
Livstid ska vara livstid precis som i Helmer Ljus fall.
1999 dömdes Helmer till livstid för mord och han dog i fängelset 14 september 2023.
Citera
2024-04-24, 19:56
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Tack det är bra att du engagerar dig och försöker presentera olika teorier men i såna här fall med destruktiva relationer fyllda av osämja så måste det inte finnas något egentligt motiv.

Bråk och tjafs urartar tyvärr ibland med tiden i infekterade relationer, dessvärre så kan det gå så långt att någon part avlider av exempelvis misshandel.

Sveriges mest kända kriminolog har uttalat sig om fallet tidigare, det är rätt kloka ord han har haft att säga om fallet.

Det finns mycket som talar för att du och GW har fel.
GW är för övrigt omvittnat ointresserad av motiv i allmänhet. Liksom domstolarna.
Det är själva gärningen som står i fokus i rättsprocessen.
Du får se.
Jag kommer att bemöta seriösa invändningar. Med seriösa menar jag att man själv har studerat fallet genom att läsa i de rättsliga dokumenten och söka fakta och forskning.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-04-24 kl. 19:58.
Citera
2024-04-29, 05:00
Medlem
HowLongIsNows avatar
Motivet

Hade Mikael för avsikt att döda Jeanette när han misshandlade henne natten till den 9 juli 2022?
Jag tror faktiskt det, efter att ha gått igenom FUP samt tidigare domar och dagboksblad, och även fått vissa uppgifter bekräftade enskilt.

Förklaringen blev en lång text uppdelad på flera inlägg:
Nr 1 (detta inlägg) presenterar de fyra nyckelpersonerna och lite kort om deras historik, samt en en tidslinje med nyckelhändelser.
Nr 2 summerar forskning om dödligt partnervåld som en process med riskfaktorer
Nr 3 handlar om upptrappningen och ”det ändrade projektet”
Nr 4 handlar om det sista dygnet

För att hålla ner texten har jag valt att inte citera ur FUP utan summera vad som står, med sidhänvisningar. När det saknas hänvisning kommer uppgiften från domstolshandlingar. Självklart kan jag ha gjort misstag, och ser fram emot konstruktiv kritik. Läs gärna alla inläggen först.

Nyckelpersonerna
Jag tror att motivet är kopplat till fyra nyckelpersoner: Jeanette, Mikael, Jeanettes exman P och vännen och grannen U. Även Jeanettes och Mikaels barn och vissa grannar/vänner har haft betydelse.

Mikael och P kände varandra sedan slutet av 80-talet när de började jobba på samma företag. P var vän med både Jeanette, Mikael och U, och de umgicks mycket.
Jeanette dejtade Mikael innan hon blev tillsammans med P, trots att Mikael då var gift. P uppgav att Mikael var otrogen och hade alltid kvinnor vid sidan av.
När P och Jeanette blev tillsammans, kunde Mikael inte acceptera det och attackerade P, vilket resulterade i en misshandelsdom.
Mikael påverkade även U så att han slutade umgås med P och Jeanette. (s. 1109)

Jeanette och P. var tillsammans i 10-11 år. När relationen tog slut, träffade Jeanette Mikael igen. Jeanette dotter har hört från P att Mikael varit påstridig och besatt av att få tillbaks Jeanette. (s. 696)

Jesnette och P fortsatte vara vänner. P gav henne en bil vid separationen, men den skrevs på Mikael på grund av hennes skulder. P fortsatte att betala för bilen och Jeanettes mobilabonnemang, samt köpte nya telefoner när det behövdes. (s.1109)

U känner Mikael sedan ungdomen och Mikael har tidigare jobbat åt honom. Jeanette har han lärt känna sedan hon blev tillsammans med Mikael. (s. 998)
Kring 1993 flyttade Mikael till huset i Forsa tillsammans med sin dåvarande fru L och deras tre barn. De blev då grannar med U och hans dåvarande sambo. L lämnade Mikael 2003. (s.586, 985)

U och Mikael hade en bra relation fram till 2011 eller 2012, då U jobbade i Norge och Mikael var otrogen med hans dåvarande sambo. U säger att han efter något år förlät Mikael, men vänskapen blev inte som tidigare. (s.998)

U uppgav att han aldrig har haft något förhållande med Jeanette. Han sa att Jeanette för länge sedan har försökt, men att han då var i en annan relation. (s.1000) De var grannar sedan Jeanette flyttade in hos Mikael. Hennes dotter uppgav att i september 2017 åkte Jeanette ut till Mikael i Forsa och ”sedan blev det bara dom.” Hon tror att Jeanette flyttade in hos Mikael runt årsskiftet 2017-18 (s.735)

Både Jeanette och Mikael hade barn från tidigare förhållanden. Mikaels barn hade goda relationer med Jeanette och fick mycket stöd av henne. De hade däremot inte någon god relation med sin pappa. (s. 586, 660, 679, 683)
Jeanettes barn hade tät kontakt med sin mamma men begränsade sitt umgänge ihop med Mikael. (s.699, s. 740, s. 820, s. 845).

Tidslinje med nyckelhändelser
1986: Jeanettes första dotter föds
1987: Jeanettes son föds
1988: Mikael och L flyttar ihop (s.985)
1989: Jeanettes andra dotter föds
1990: Mikaels dotter föds. Han slår L första gången (s.988)
1992: Jeanettes tredje dotter föds under polisbevakning då fadern var våldsam (s. 807)
1996: Mikael med familj flyttar till huset i Forsa. Mikael blir mer våldsam. (s.591)
1998: Mikaels första son föds
1999: Mikaels andra son föds
2000 ca: Jeanette flyttar ihop med K (s.1067)
2002: Jeanettes fjärde dotter föds
2002-2003: Mikael misshandlar L grovt. Hon gör anmälan som leder till besöksförbud (s. 987)
2003: L flyttar från Mikael (s.985) Mikael söker läkare för ångest och börjar medicinera med antidepressiva (s.993)
2004: ML med dotter flyttar in hos Mikael (s.1136)
2005-2007 ca: Under tiden hon levde med K ska Jeanette ha haft förhållanden med både Patrik och Mikael. (S. 846)
2005: Jeanette lär känna Mikael och P som var goda vänner (s. 735, 1390)
2006-2007: Jeanette dejtar både P och Mikael (s.1109)
2007: Jeanette och P flyttar ihop. Hon valde bort Mikael eftersom han var i en annan relation. (S. 1109)
2009: Mikael och ML gifter sig (s.1136)
2014: Mikael och ML ansöker om skilsmässa, fullföljs inte. ML flyttar dock från Mikael. (S.1136)
2017-05-09: Skilsmässa mellan Mikael och ML fullföljs efter ny ansökan.
2017-09-04: Jeanette börjar träffa Mikael igen (s.744)
2018: Patrik och Jeanette separerar. Jeanette flyttar in hos Mikael (s.744)
2018-10-01: Jeanette kommer med blåtiror på sin dotters förlossning (s.742)
2019: Mikaels dotter bryter kontakten med honom (s.586)
2019 mars: Mikael slår in dörren till ena sonens sovrum, Jeanette ligger däckad och misshandlad utanför. Den andra sonen avbryter kontakten i ett års tid. (s.665, 681)
2019-04-05: Mikael misshandlar Jeanette i samband med att hans arbetskamrater kommer på besök. Händelsen polisanmäls. (s. 948)
2019-04-12—2019-08-31 Jeanette var sjukskriven pga posttraumatisk stress (s. 924)
2019-03-05: Jeanette kommer till ett rehabiliteringsmöte med blåmärken (s. 925)
2019 juni: åtal mot Mikael för misshandel mot Jeanette läggs ner
2019-06-22: Mikael misshandlar Jeanette inför hennes dotters kompisar då dottern har fest på gården . De ringer polisen. Mikael angriper även en av dotterns kompisar. (S.697)
2020: Mikaels son flyttar ut (s.664)
2020 mars: Jeanette får cancerdiagnos och opereras på sommaren. (s.736, 766)
2020-06-30: Två veckor efter operationen slänger Mikael ner Jeanette för en trappa så hon bryter nyckelbenet. (s. 736, 820, 877)
2020-10-01: Jeanette börjar återgå till arbetet gradvis efter cancerbehandlingen. Hon är åter på heltid från slutet av november (s.929)
2021-02-13: Mikael slår Jeanette i ansiktet under en skotertur med Jeanettes dotter, man och barn (s.736)
2021-05-15: Mikael misshandlar Jeanette hemma hos U (s.1015)
2021-06-21: Mikael misshandlar Jeanette när dottern med familj ska komma med pizza. Dottern hjälper Jeanette till exmannens lägenhet där hon stannar några dagar. (s.874) enligt ett annat vittne ska Jeanette ha bott där i cirka en månad innan hon flyttade hem (s.1138)
2021-07-20: Mikael misshandlar Jeanette hemma hos U, varvid U slänger ut honom och slutar umgås med Mikael. (S.1015)
2021-09-25: Mikael misshandlar Jeanette under en fest hemma hos dem. Grannfrun går emellan och de hjälper Jeanette att undkomma Mikael. Jeanette berättar öppet om våldet och Emils sambo spelar in (s.1072) Mikael kommer senare för att hämta Jeanette och misshandlar då grannfrun. Händelsen polisanmäls. (s.967)
2022-01-14: Jeanette ringer polisen säger att hon är rädd för Mikael (s.1489)
2022 någon gång under året: Jeanette berättar om all misshandel för en av sina döttrar
2022-03-12: Mikael misshandlar Jeanette och hotar hennes dotter som ska sova över. Mikael ska ha uttalat dödshot (s.869, s.1294)
2022-03-16: Mikael delges stämningsansökan
2022-03-21: Jeanettes dotter ger hennes ett ultimatum att säga upp kontakten om hon inte lämnar Mikael (s.870)
2022-04-17: Jeanette är på krogen med en väninna. På hemvägen besöker de U. När de kommer hem misshandlar Mikael henne inför en väninna, och tar strypgrepp. (s.1301, s.1424)
2022-05-23: Rättegång mot Mikael för misshandeln i september 2021.
2022-05-30: Misshandelsdomen mot Mikael meddelas
2022-06-04: Mikael ska gå på krogen. På väg ut misshandlar han Jeanette och ställer sig på hennes hals. Han ska även ha tagit strypgrepp. Hon tror att hon ska dö. Sen åker han in till Hudiksvall. Jeanette får hjälp av en vän att ta sig till Us hus där hon övernattade. U och hans sambo var inte hemma. (S. 957, s.959 m.fl.)
2022-06-11: Jeanette träffar en vän på cruising och berättar att hon blir slagen (s.1091)
2022-06-21: Misshandelsdomen mot Mikael vinner laga kraft
Ca 2022-07-01: Jeanettes dotter med man är på besök. Mikael är ovanligt tyst, mannen tror det är p.g.a. domen (s. 875)
2022-07-04—08: Mikael kan eventuellt ha fått kallelse från Frivården till planeringsmöte för samhällstjänst. Ett sådant möte sker normalt inom 2-4 veckor från då domen vinner laga kraft. (privat källa)
2022-07-06: U med sambo besöker Jeanette och Mikael, och konfronterar honom. (S.960)
2024-07-08—09: Efter en krogrunda då Mikael och Jeanette skildes åt under kvällen, misshandlar han Jeanette till döds i hemmet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in