2024-04-24, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Nu vet vi att du inte läser de inlägg du svarar på. Det första jag påpekade i mitt inlägg var just att du hoppade från dollar till kronor för att få beloppet att låta maffigare.' Utan att kännas vid det, förstås.

Och jag litar uppriktigt sagt mer på saker som förklaras i litet detalj i en seriös tidningstext än på vad nån politiker säger i en hastigt formulerad kampanjtweet.. Politiker och presidenter gillar numera att snacka som reklammän: "Alltihop levereras denna vecka/denna månad!" när det egentligen handlar om betydligt längre processer och leveranskedjor.

Usas försvarsminister samt otaliga representanter för usas regering har meddelat detta så det är säkerställt från högsta ledning. Man fixade ju undan polackerna som bråka vid gränsen med för att få in grejerna snabbt. Har vi tur är där en 155mm granat där någonstans för dig med.
Citera
2024-04-24, 07:28
Medlem
Citat:
10 miljarder kronor, va? - snyggt försök att byta enhet utan att säga det, för att det ska låta maffigare! Har inte kollat upp McConnells twitter men jag förmodar att det var ungefär dessa löften han tänkte på:

https://apnews.com/article/ukraine-russia-pentagon-weapons-congress-54045b0755b1711d0e22beaedf137cab

Vapen och ammunition för en miljard dollar i första vändan, ja, och det är inte fråga om att allt kommer dit på en vecka ("within days" är tidningsspråk för typ "inom upp till en vecka").

Trevligt nog innnehåller samma artikel också en driekt bekräftelse på vad jag har hävdat i flera dagarm, nmligen att större delen av de 20 miljarder dollar som var öronmärkta som betalning/ersättning till den amerikanska militärens förråd för ivägskeppad materiel, gäller sådan materiel som *redan* för länge sedan har skickats iväg (och i många fall säkerligen förbrukats vid fronten). Det handlar inte om att köpa ny materiel som sedan skickas iväg till Ukraina (inte genom detta paket i alla fall) utan om gamla utestående kostnader för att US Army har grävt i sina förråd och skickat mängder med ammo, fordon, missiler och annat.

Materiel som redan har skickats tidigare under kiriget, alltså. Här har vi det till sist svart på vitt och från källor inom Pentagon och Kongressen - oavsett vad du, Area55, Attog ich andra må säga.

Jaja. Det är bara det att det inte är så. Jag vet inte om du är autist, likt de vatniks som tror att artikel 5 "hindrar Nato att ingripa", men det går inte att tolka en samtida text som när man läser bibeln.

Tidigare har man skickats överskottet. Nu skickar man vapen från militärens olika lager.

Du vet att USA har upplag på många platser i världen för att kunna sätta upp en styrka genom att bara flytta dit folk?
De har utrustning redo för mångdubbelt större styrka än de har.

För att vara extremt tydlig. I Tyskland och övriga Europa finnas redan allt som behövs för ww3 redo.

Du tror väl inte de ska stå på sina "fort" state side och tvätta alla himars innan de sätts på båten till nästa krig?

Om en bråkdel av lagren i Europa skickas till Ukraina så räcker det men det ska så klart ersättas med modernare grejor i tid för att ryssen kommer nästa gång.
Citera
2024-04-24, 07:32
Medlem
https://x.com/osinttechnical/status/1782870871478071759?s=46&t=_E5xa9duyGuQt_BBQyG2HQ

Ett exempel på hur det går till.
Citera
2024-04-24, 07:33
Medlem
https://x.com/visegrad24/status/1782991033778794768?s=46&t=_E5xa9duyGuQt_BBQyG2HQ

Härlig brasa i Smolensk.
Citera
2024-04-24, 07:34
Medlem
Citat:
10 miljarder kronor, va? - snyggt försök att byta enhet utan att säga det, för att det ska låta maffigare! Har inte kollat upp McConnells twitter men jag förmodar att det var ungefär dessa löften han tänkte på:

https://apnews.com/article/ukraine-russia-pentagon-weapons-congress-54045b0755b1711d0e22beaedf137cab

Vapen och ammunition för en miljard dollar i första vändan, ja, och det är inte fråga om att allt kommer dit på en vecka ("within days" är tidningsspråk för typ "inom upp till en vecka").

Trevligt nog innnehåller samma artikel också en driekt bekräftelse på vad jag har hävdat i flera dagarm, nmligen att större delen av de 20 miljarder dollar som var öronmärkta som betalning/ersättning till den amerikanska militärens förråd för ivägskeppad materiel, gäller sådan materiel som *redan* för länge sedan har skickats iväg (och i många fall säkerligen förbrukats vid fronten). Det handlar inte om att köpa ny materiel som sedan skickas iväg till Ukraina (inte genom detta paket i alla fall) utan om gamla utestående kostnader för att US Army har grävt i sina förråd och skickat mängder med ammo, fordon, missiler och annat.

Materiel som redan har skickats tidigare under kiriget, alltså. Här har vi det till sist svart på vitt och från källor inom Pentagon och Kongressen - oavsett vad du, Area55, Attog ich andra må säga.

Fyller man inte på sina lager blir det svårt att skicka nya saker så det är vettigt. Och nej ni har väl hunnit läsa vad detta paket innehåller och det är inte 650 miljarder i rena pengar, utan ungefär hälften som går till vapen för ukraina mer eller mibdre direkt, delar är spdant som usa kan beställa av sinam vapenindustri för att dkicka tillnukraina.. Hade det varit 650 miljarder hade de kunnat skicka 650 fullt utrustade f35. Men tänker man vad dessa pengar är jämfört med vad som skickats innan är det enorma mängder vapen vilket kommer påverka kriget men det behöver skickas mer.

Sen är ju poängen att USA ska kunna skicka dessa vapen till ukraina i framtiden så de 250 miljarder som är för att fylla på lagren skall sedan användas för att skicka till ukraina, står klart och tydligt i lagen som antogs.

Så alla pengarna är till ukraina men fördelas på olika sätt. Innan ni gnäller så finns hela dokumentet att läsa.
Senast redigerad av will242 2024-04-24 kl. 07:45.
Citera
2024-04-24, 07:35
Medlem
https://x.com/colbybadhwar/status/1782927152138068099?s=46&t=_E5xa9duyGuQt_BBQyG2HQ

Och republikanerna är inga putinister heller.
Citera
2024-04-24, 07:35
Medlem
Ryssland är ett fantastiskt land!

Kallar man presidenten och hans regering för ligister gör man sig skyldig till brottet "spridande av falsk information". En kvinna med såväl ryskt som amerikanskt medborgarskap skänkte 500 Dollar till Ukraina och är nu åtalad för förräderi.

Men den där lagen om spridande av falsk information kunde vara något för Sverige. Halva Riksdagen kritiserar ju regeringen stup i kvarten. Falsk information! Marsch in i finkan!

Krönika av Mats Larsson i Expressen:
https://www.expressen.se/kronikorer/mats-larsson/putins-ryssland-ar--en-fruktans-republik/
Citera
2024-04-24, 07:37
Medlem
Tänk lite själv vatniks. Ni tror de bråkat i kongressen i flera månader för att MAGA vägrar fylla på USAs helt tomma lager?
Citera
2024-04-24, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Intressant.
Det verkar som att de redan har skickat en massa materiell under förra året som de nu vill ha betalning för i efterskott.
Vad jag förstår har ‘US army Europe’ gått rejält back senaste året för att täcka kostnader i för Ukraina vid sidan om.
Det kanske inte blir en så stort tillskott som det verkar utan mest betalningar i efterhand…

Det verkar som? Du har kunnat läsa exakt vad som ingår i paketet och dess olika delar hela tiden, det är helt offentligt, detta är ingen överraskning utan det står klart och tydligt. Är det så att Ryssland inte tillåter dig att läsa på sidor i USA så får du be Putin lätta på dina restriktioner.

Detta har varit helt klarlagt i 7 månader sedan förslaget presenterades.
Citera
2024-04-24, 07:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Det verkar som? Du har kunnat läsa exakt vad som ingår i paketet och dess olika delar hela tiden, det är helt offentligt, detta är ingen överraskning utan det står klart och tydligt. Är det så att Ryssland inte tillåter dig att läsa på sidor i USA så får du be Putin lätta på dina restriktioner.

Detta har varit helt klarlagt i 7 månader sedan förslaget presenterades.

Är det inte tragiskt att beskåda rysstrollens desperata försök att vrida och vända på informationen för att spela ner betydelsen av USAs vapenstöd om 655 miljarder kronor?

Ger begreppet "tragikomiskt" en ny innebörd....
Citera
2024-04-24, 07:44
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollegah1
Som vanligt har du ingen källa till dina påståenden. Suck
Rysk statstelevision duger det åt dig? I så fall kan jag hjälpa dig med länkar om du har svårt för det här med internet och Google
Citera
2024-04-24, 07:45
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Nu vet vi att du inte läser de inlägg du svarar på. Det första jag påpekade i mitt inlägg var just att du hoppade från dollar till kronor för att få beloppet att låta maffigare.' Utan att kännas vid det, förstås.

Och jag litar uppriktigt sagt mer på saker som förklaras i litet detalj i en seriös tidningstext än på vad nån politiker säger i en hastigt formulerad kampanjtweet.. Politiker och presidenter gillar numera att snacka som reklammän: "Alltihop levereras denna vecka/denna månad!" när det egentligen handlar om betydligt längre processer och leveranskedjor.
Huvudproblemet är att Putins ” 3-dagars specialoperation” stoppas. 1000-tals människor har dött i Ukraina, städer och byar, infrastruktur har slagits sönder. Allt för den psykotiske Putins idéer, det är helt sjukt att någon stöttar /uppmuntrar honom. Att ryssen åker till Ukraina och blir dödad fäller jag inga tårar över, det är så oändligt korkat att lita på skurken i Kreml. Nu hoppas jag att Ukrainarna kan slå ut ryskt försörjningsled till fronten och därmed få fronten att rasa ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in