Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
10 miljarder kronor, va? - snyggt försök att byta enhet utan att säga det, för att det ska låta maffigare!

Har inte kollat upp McConnells twitter men jag förmodar att det var ungefär dessa löften han tänkte på:
https://apnews.com/article/ukraine-russia-pentagon-weapons-congress-54045b0755b1711d0e22beaedf137cab
Vapen och ammunition för
en miljard dollar i första vändan, ja, och det är inte fråga om att allt kommer dit på en vecka ("within days" är tidningsspråk för typ "inom upp till en vecka").
Trevligt nog innnehåller samma artikel också en driekt bekräftelse på vad jag har hävdat i flera dagarm, nmligen att större delen av de 20 miljarder dollar som var öronmärkta som betalning/ersättning till den amerikanska militärens förråd för ivägskeppad materiel,
gäller sådan materiel som *redan* för länge sedan har skickats iväg (och i många fall säkerligen förbrukats vid fronten). Det handlar inte om att köpa ny materiel som sedan skickas iväg till Ukraina (inte genom detta paket i alla fall) utan om gamla utestående kostnader för att US Army har grävt i sina förråd och skickat mängder med ammo, fordon, missiler och annat.
Materiel som redan har skickats tidigare under kiriget, alltså. Här har vi det till sist svart på vitt och från källor inom Pentagon och Kongressen - oavsett vad du, Area55, Attog ich andra må säga.

Jaja. Det är bara det att det inte är så. Jag vet inte om du är autist, likt de vatniks som tror att artikel 5 "hindrar Nato att ingripa", men det går inte att tolka en samtida text som när man läser bibeln.
Tidigare har man skickats överskottet. Nu skickar man vapen från militärens olika lager.
Du vet att USA har upplag på många platser i världen för att kunna sätta upp en styrka genom att bara flytta dit folk?
De har utrustning redo för mångdubbelt större styrka än de har.
För att vara extremt tydlig. I Tyskland och övriga Europa finnas redan allt som behövs för ww3 redo.
Du tror väl inte de ska stå på sina "fort" state side och tvätta alla himars innan de sätts på båten till nästa krig?
Om en bråkdel av lagren i Europa skickas till Ukraina så räcker det men det ska så klart ersättas med modernare grejor i tid för att ryssen kommer nästa gång.