2024-04-24, 00:36
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Operan har 3 st krogar som betalar god hyra. Krogarna färdigställdes faktiskt först så deras hyra skulle kunna vara med o betala för bygget o senare driften. På 1700-talet var det ekonomiska tänkandet mer frammåt än idag.

Ja det är möjligt att det ekonomiska tänkandet var bättre på den tiden.

Kanske kunde privat sponsring vara en del av verksamhetens finansiering Det vore på sin plats att operan skaffar mecenater. Det kan handla om både företag och privatpersoner. Genom donationer får de sina namn på tex plakat vid operan, på operans websida, artisterna kan omnämna några innan föreställningen, artisterna kan bära använda produkter offentligt från sponsorerna etc. Bara bristande fantasi sätter gränserna.

Detta är ju inte något unikt eller nytt. Saken om att socitetspersoner vill förknippas med denna typ av kultur och är beredde att avsätta donationer, detta har gestaltats på film, de flesta av oss kommer säkert ihåg "En Galakväll På Operan" från 1935, där en rik änka är villig att spendera en stor summa för att få sitt namn förknippat med New York Opera Company.
Citera
2024-04-24, 00:36
Medlem
Jävligt provocerande. När till exempel idrott skall stå på egna ben.

Ja, jag har varit på operan några gånger..Tror att det är någon institution som skulle klara att fixa privat sponsring så är det operan.Får väll döpa om sig till ett företags namn som idrottsarenor. "Operahuset Investor" eller "Bonniers opera hus" kanske?"
Citera
2024-04-24, 00:47
Medlem
Jag river skit bygget och ger er ett nytt för 2,6 miljarder frågor på det ?
Citera
2024-04-24, 00:53
Medlem
Jofs avatar
Varför operahus, verkar vara TS fråga.
Svenska folket i gemen vill ha det.

Och massa andra kulturhus. Som Stockholms slott.
Förnuftigt eller ej.
Kulturskatter Kallas det.

Vänstern vill ockupera det 1968. Göra det till sitt.
Operabaren är mitt favoritlukus, så en god anledning för mig att ha operahuset kvar.

Men skulle vi riva det. TS?

Varit på popkonsert där två gånger. Pampigt och en gång tung haschrök i hela lokalen. Bra minne.

Eller var det i ett annat kulturhus ; Konserthuset 🤔.
Senast redigerad av Jof 2024-04-24 kl. 01:04.
Citera
2024-04-24, 01:00
Medlem
zobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Jag vänder på din gröna spottloska med min kattmagi, så den splattar tillbaka i ansiktet på dig!

Vad jag menar är att "Sverigevännerna" kommer att gnälla och gnöla och klaga och gråta i högan sky den dagen Kungliga Operan (med sin gustavianska arkitektur) rivs ner till grus och bråte. Och bli alldeles till sig av vrede när ett kebabhak, eller en fritidsklubb för nysvenskar, eller ett trendigt vegan-hak för hipsters byggs upp i dess ställe.

Jag menar att "Sverigevännerna" pratar fint och högt om kulturarv och Svenskhet, men när det kommer till att betala för vårt kulturarv och att bevara Svensk kultur, slår plötsligt Shylock snålheten igång på 120%.

Om man är en konservativ sumprunkare så borde det vara ganska uppenbart att ens kultur och värderingar inte är jättepoppis bland ungdom och allmänhet... så om man som konservativ sumprunkare vill bevara sin kultur så får man också vara beredd att slanta upp lite stålar!

Kulturarvet bevarar sig inte av sig självt!

Så bara för dina fiender beter som jönsar så gör du likadant. Jo tacka fan för fruntimmer.
Citera
2024-04-24, 01:20
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zobra
Så bara för dina fiender beter som jönsar så gör du likadant. Jo tacka fan för fruntimmer.

Nja, jag för min del säger inte tack till en enda av alla gubbajävlar som hemsöker världen.

Men det är ganska enkelt; om man låter marknaden bestämma kulturutbudet rakt av; då får vi bara Hiphop och Epadunk!

Om ni konservativa fittor vill ha någon annan kultur än Hiphop och Epadunk, då får ni också pröjsa upp med stålar för att motivera någon att lära sig att spela fiol och dirigera en Wagner opera!

Nationalromantiska Wagner-uppsättningar uppstår inte av sig självt! Det kräver stålar, och var tror ni konservativa fittor att stålarna till att sätta upp 15-timmars Wagner-opera med 250 sångare ska komma ifrån???
Citera
2024-04-24, 01:28
Medlem
zobras avatar
Citat:
Nja, jag för min del säger inte tack till en enda av alla gubbajävlar som hemsöker världen.

Men det är ganska enkelt; om man låter marknaden bestämma kulturutbudet rakt av; då får vi bara Hiphop och Epadunk!

Om ni konservativa fittor vill ha någon annan kultur än Hiphop och Epadunk, då får ni också pröjsa upp med stålar för att motivera någon att lära sig att spela fiol och dirigera en Wagner opera!

Nationalromantiska Wagner-uppsättningar uppstår inte av sig självt! Det kräver stålar, och var tror ni konservativa fittor att stålarna till att sätta upp 15-timmars Wagner-opera med 250 sångare ska komma ifrån???

Fast nu handlar det inte längre om epiteter där det har fastnat för er kärringar.

3 miljarder. Tre miljarder som antingen hade kunnat hamnat på infrastruktur, industri eller vården.
Citera
2024-04-24, 01:41
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Fast nu handlar det inte längre om epiteter där det har fastnat för er kärringar.

3 miljarder. Tre miljarder som antingen hade kunnat hamnat på infrastruktur, industri eller vården.

Tja, Friends Arena beräknats ha kostat 2,8 miljarder kronor... för att 22 vuxna män ska kunna springa runt och sparka boll, och att andra vuxna män ska kunna supa sig skitfulla på skitdyr öl, och att andra vuxna "män" ska kunna kasta bengaler, storma planen, slåss med varandra som afrikanska vildar, leva rövare ute på stan och kaosa som värsta Mellanöstern-folk...

Jag personligen tycker det är lite konstigt att folk tycker att det är helt OK, helt civiliserat och UrSvenskt beteende att fotbollshuliganer beter sig som primitiva vildar, slåss med polisen, kastar brinnande bengaler på barn och kissar i grupp på husfasader. MEN, när utrikes födda islamister gör samma sak så är det jättehemskt och ett oförlåtligt brott mot den svenska folksjälen...
Citera
2024-04-24, 01:57
Medlem
pillifjongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haltochkorkad
Kan man inte göra kontor av operan?

Det är nog ingen lysande idé när alla ska jobba hemma och det är överskott på tomma kontorslokaler

Bordell lät roligare…. Rör om lite i den svenska PK grytan hehe
Citera
2024-04-24, 02:07
Medlem
zobras avatar
Citat:
Tja, Friends Arena beräknats ha kostat 2,8 miljarder kronor... för att 22 vuxna män ska kunna springa runt och sparka boll, och att andra vuxna män ska kunna supa sig skitfulla på skitdyr öl, och att andra vuxna "män" ska kunna kasta bengaler, storma planen, slåss med varandra som afrikanska vildar, leva rövare ute på stan och kaosa som värsta Mellanöstern-folk...

Jag personligen tycker det är lite konstigt att folk tycker att det är helt OK, helt civiliserat och UrSvenskt beteende att fotbollshuliganer beter sig som primitiva vildar, slåss med polisen, kastar brinnande bengaler på barn och kissar i grupp på husfasader. MEN, när utrikes födda islamister gör samma sak så är det jättehemskt och ett oförlåtligt brott mot den svenska folksjälen...

Friends Arenda kostade 2,8 miljarder att BYGGA. Restaureringen av Stockholms Opera kostar 3+ miljarder. Jo tjena. Fattar du inte korruption så är du med korruptionen. Fast med tanke på våran konversation förstår jag. Kärringar och parasiter, vilken jävla kombo.
Citera
2024-04-24, 02:08
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Vi som vill bevara svenskhet, traditioner och historia vill ju också att vårt kulturarv bevaras.
Specifikt operahuset har jag ingen åsikt mer än att det skulle kännas läskigt att inte ha ett fint operahus i landets huvudstad. Eller inge operascener i hela sverige? Vad kommer härnext?
- Konserthuset? inga konsertlokaler får bidrag eller subventionerade hyror
- Dramaten? Inga teatrar får bidrag i sverige?
- Konstmuseer och gallerier?
- Historiska byggnader och monument? Sankt Göran och draken på jungfrutornet säljs ut till Carl Stefan Erling Persson?
-----------
Är det ingen vinstdrivande rörelse? Då skiter vi i allt detta och låter det förfalla, river det eller säljer det till en byggentreprenör och sänker skatterna istället.
------------
ps
Hur fick du med invandring i detta?
det ligger väl lite vid sidan om trådens syfte?
- nä det skall alltid med oavsett vad vi pratar om
ds
När vi inte längre blir barskrapade av skattmasen så kommer Sverige börja fungrra som andra länder: Människor donerar/betalar självmant för att bevara sådant som är värt att bevara.

Sannolikt får vi behålla historiska monument och kanske även bygga operahus. Skillnaden blir att kostnaden minskar till typ en tredjedel när vi kapar politiker i bolagsstyrelser och svågerkorruption/värdegrunder i administrationen.
Citera
2024-04-24, 03:00
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Friends Arenda kostade 2,8 miljarder att BYGGA. Restaureringen av Stockholms Opera kostar 3+ miljarder. Jo tjena. Fattar du inte korruption så är du med korruptionen. Fast med tanke på våran konversation förstår jag. Kärringar och parasiter, vilken jävla kombo.

Jo, det är fascinerande med konservativa högernationalister som tror att kulturarvet bevarar sig helt på egen hand, och att nationalromantiskt konst av hög kvalitet kommer att springa upp ur marken helt spontant...

Hur svårt är det att fatta: Wagners operor kommer aldrig att vara kapitalistiskt vinstgivande investeringar. Så om ni konservativa drägg vill ha Wagneroperor i framtiden så får ni slanta in lite pengar!

Men om ni konservativa drägg inte vill slanta in några pengar, då får ni nöja er med N-ordet-hiphop och Epa-dunk. Så enkelt är det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in