Citat:
Alltså, du sparkar in öppna dörrar här. Jag vet och alla vet, att Ryssland är ett korrupt skitland. Min poäng är att Ukraina är ett lika korrupt skitland och därför lika gärna kan införlivas med Ryssland. Eller leva som ett fritt grannland med Ryssland.
Men de har inte i EU att göra eftersom de har mer gemensamt med ryssar än med oss.
Nu kan ju saker ändra sig, eftersom den här konflikten blivit väldigt blodig och långvarig.
Ukraina kanske ser att väst ställer upp, och med den vetskapen anpassar sig för att senare bli en del av EU och NATO.
Vad vet jag.
Jag har aldrig påstått att USA placerat kärnvapen i Ukraina.
Vad jag menar är att Ryssland har en helt annan syn på världen än vad vi har. De anser att Ukraina börjar närma sig väst och Nato och tycker därför att Budapestavtalet inte är värt att hålla längre.
Ger det dom rätt att gå in militärt i Ukraina? Nej.
Kan man förvänta sig en reaktion när Ukraina försöker gå med i Nato? Ja.
Nu har vi ryssar som typ grannar. Det är inte optimalt på något sätt, eftersom vi skiljer oss väldigt mycket ifrån dom rent kulturellt och ur en moralisk/demokratisk synvinkel.
Men det är ett stort jävla land. Vi kan inte bara förinta hela landet eller få alla som bor där att tycka som oss. Därför måste man hitta ett förhållningssätt.
Sen exakt hur det ska gå till vet jag inte. Nu kanske det är försent dessutom.
Men de har inte i EU att göra eftersom de har mer gemensamt med ryssar än med oss.
Nu kan ju saker ändra sig, eftersom den här konflikten blivit väldigt blodig och långvarig.
Ukraina kanske ser att väst ställer upp, och med den vetskapen anpassar sig för att senare bli en del av EU och NATO.
Vad vet jag.
Jag har aldrig påstått att USA placerat kärnvapen i Ukraina.
Vad jag menar är att Ryssland har en helt annan syn på världen än vad vi har. De anser att Ukraina börjar närma sig väst och Nato och tycker därför att Budapestavtalet inte är värt att hålla längre.
Ger det dom rätt att gå in militärt i Ukraina? Nej.
Kan man förvänta sig en reaktion när Ukraina försöker gå med i Nato? Ja.
Nu har vi ryssar som typ grannar. Det är inte optimalt på något sätt, eftersom vi skiljer oss väldigt mycket ifrån dom rent kulturellt och ur en moralisk/demokratisk synvinkel.
Men det är ett stort jävla land. Vi kan inte bara förinta hela landet eller få alla som bor där att tycka som oss. Därför måste man hitta ett förhållningssätt.
Sen exakt hur det ska gå till vet jag inte. Nu kanske det är försent dessutom.
Det fanns vissa punkter jag håller med TheKhurgan om här. Vissa andra punkter är jag inte av samma åsikt om dock.
* Har ryssen rätt att angripa Ukraina? Nej!
* Har Ukraina rätt att ta beslut om sina egna inrikes- och utrikesaktiviteter? Ja!
* Har ryssen rätt att diktera villkor för andra stater? Nej!
* Är Ukraina korrupt? Med våra västerländska ögon, till stor del, men de håller på att försöka förbättra sig.
* Är ryssen korrupt? Så in i helvete!
* Förstöra ryssen? Håller de sig på sin sida av 1991-årsgräns (oavsett vilket land de gränsar till), totally fucking fine for my part. Jag må ha uttryckt (och kommer med all sannolikhet att uttrycka) mig en hel del i affekt här på forumet från tid till annan när det gäller denna punkt.
* Hör Ukraina i Nato/Eu? Det beror på de andra staterna i respektive organisationerna. Anser de att Ukraina uppfyller de villkor som ställts, så välkommen in.
* Ska vi ha kulturell/diplomatisk/social etc. kontakt med ryssen? Absolut NEJ! Som TheKhurgan skrev, så har de inget gemensamt med oss. Är personligen av den åsikten att hela ryssriket ska förflyttas geografiskt till Asien (minus Karelen), så vi slipper risken att de ens i framtiden kan eventuellt tänkas försöka bli del av den europeiska gemenskapen.
Med andra ord så är min personliga åsikt att ryssen har inget i Ukraina att göra och att FN-stadgan samt Genevekonventionerna (alla fyra med de tre tilläggsprotokollerna) skall följas och att det tillhör den internationella samfundet att se till att detta sker oavsett hur detta sker.
I och med att säk.rådet är inkompetent att ta någon form av beslut i och med ryssens veto-rätt, bör GF genom resolution 377 (Unified for peace) ta över kontrollen och därmed tvinga ryssen att lämna Ukraina med de medel som står till buds.
NB: Då tråden handlar om ryssens angrepp på Ukraina, så blandar jag inte in andra staters involvering i andra delar i världen i min harang.