2024-04-23, 20:54
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haltochkorkad
Om nu opera är så fantastiskt, varför bär den inte sina egna kostnader.
När en liten by ställer en julgran på torget, så lyfter det staden. Den som ropar att den granen skall bära sina kostnader förstår knappast stadsutvecklingens ekonomi. Räkna på det då och visa. Apropå tomteargument.

Statens fastighetsverk gick nästan en miljard plus om året de senaste fyra åren. Det pågår renovering av Rosenbad, kostnad en bit över 2 miljarder. Ytterligare "stora siffror för ovana" finns i Sfv's årsredovisning 2023.
Citera
2024-04-23, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Varför ska vi i resten av Sverige bry sig om att huvudstaden ska ha ett operahus? Det kan ni betala i kommunen.

Ni? Jag bor inte ens där, jag tycker vi ska ha det ändå.
Citera
2024-04-23, 20:59
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ifb
Ni? Jag bor inte ens där, jag tycker vi ska ha det ändå.

Varför? 3 miljarder för ett operahus? Hur nära bor du Stockholm? För för mig är det ungefär som att skattepengar skulle gå till att bygga ett operahus i Berlin. Det är lika långt bort.
Citera
2024-04-23, 21:00
Medlem
Varför ska vi lyssna på 1600 tals musik när det är 2024 .
Citera
2024-04-23, 21:04
Bannlyst
Grymt bra. Där ska vi lyssna på Jussi Björling varje dag i episka germanska byggnader som ser klockrena ut. Bara att bygga. Som ett tempel för vårt underbara folk. Bygg, bygg, bygg! Inga hus för invandrare skall byggas - dom skall kastas ut! Och dom hör inte hemma i Europa eller tunnelbanan dessa odjur och parasiter. Dom skall kastas hem till deras folks länder. Långt bort från Europa, och framförallt bort från Norden och Skandinavien - Sverige.
Senast redigerad av vackrahav100 2024-04-23 kl. 21:06.
Citera
2024-04-23, 21:06
Medlem
top_secrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBIWiesbaden

För att ta vara på vårt gemensamma kulturarv givetvis. Eller tycker du att vi ska nöja oss med amerikanskt skräp från och med nu?
Citera
2024-04-23, 21:07
Medlem
Citat:
Varför? 3 miljarder för ett operahus? Hur nära bor du Stockholm? För för mig är det ungefär som att skattepengar skulle gå till att bygga ett operahus i Berlin. Det är lika långt bort.

20-30 mil
Jag tycker vi ska ha ett, det är liksom lite stil.
Citera
2024-04-23, 21:15
Medlem
zobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBIWiesbaden

För det är bara snorungar som gör musik om att deras underliv kittlar lite 2024. Dvs skräp.
Citera
2024-04-23, 21:28
Medlem
Citat:
Alla jobb i hela landet är viktigare än att sjunga Opera för stockholmare.

Inte bara Stockholmare i publiken ditt jävla nöt!
Citera
2024-04-23, 21:29
Medlem
zobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ifb
20-30 mil
Jag tycker vi ska ha ett, det är liksom lite stil.

3 miljarder är äckligt mycket pengar. Jag förstår att en ordentlig restaurering kostar. Men med 3 miljarder skulle vi kunna återstarta X industrier.
Citera
2024-04-23, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haltochkorkad
Ingenjör I privat sektor. Tar inte emot en skattekrona. Vi har kunder för vårt arbete är efterfrågat.

Din utbildning till ingenjör, svenskt universitet? Endel skattepengar du fått ta del av isåfall. Hur kommer den investeringen från staten tillbaka till gemene man?

Och kostnaden för sjukvården och psykiatrin för kvinnor som mår skit för att sådana vider som du knullar dom gul och blå för några tusen, varför ska vi som inte gör det stå för den?
Citera
2024-04-23, 21:51
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Du kommer inte ens med några argument. Att vara emot enorma meningslösa utgifter i huvudstaden, som staten ska betala, är inte konstigt. Ni gnäller ju på Malmö över det hela tiden så ni borde förstå.

Ni kan betala för ett operahus själva, och kanske för 200 miljoner istället. Det är rimligt.

Ni vill ha ett skrytbygge, inte ett operahus.

Du är uppenbarligen okunnig både inom kultur och arkitektur. Det handlar inte om något skrytbygge. Det handlar om att totalrenovera en enorm byggnad från 1700-talet. Det går inte att säga att 200 miljoner är ”rimligt”. En totalrenovering kostar vad det kostar och gör man inte denna renovering nu så kommer byggnaden att rasa ihop inom vår livstid.

Men enligt dig kan vi ju jämna skiten med marken och bygga ett cirkustält där i stället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in