2024-04-23, 19:59
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det är en farlig retorik. Ju mer Ryssland förlorar ju större kommer kraven på att kärnvapenanfall faktiskt utförs att bli. Jag har läst om hur de "nyimperialistiska" ryska "akademikerna" resonerar och de har aldrig med hur de skall agera om väst svarar, eller hur de skall agera om Väst ställer samma ultimata krav: "Lämna Ukraina eller vi slår ut Ryska storstäder i ett första-anfall ni helt saknar luftvärn för att möta". Man känner igen ett tankesätt som speglar Putins och hans närmaste resonemang när de startade kriget 2022. Putin har en massa planer på hur han skall agera och hur det kommer lyckas, och Ukraina, Europa, USA kommer reagera på det i sin tur: Enligt vad Putin redan bestämt sig för (Det som moskoviterna kallar "4D-schack"). Det finns inget utrymme i resonemanget att motståndarna har en egen agens och agerar fristående och proaktivt oberoende av vad Putin väljer (I motsats till hur en schackspelare måste tänka). Inte heller att Ryssland kan misslyckas med vad Putin var så säker på att de skulle vara överlägsna i. Det är egentligen kärnan i Putins misslyckande; hans stat misslyckas med det de "borde" lyckas med och Ukraina lyckas med det de "borde" misslyckas med. Ukraina kapitulerade inte när Putin hade planerat att de skulle det. Västländer skickade snabbt luftvärn och pansarvärnsrobotar när Putin planerat att de skulle vara passiva. Europa lade om stora delar av sin energiimport när Putin bestämt att de skulle göra som Ryssland ville och låta dem erövra Ukraina, annars skulle de frysa ihjäl. Ryska elittrupperna blev besegrade av ukrainarna på flera fronter när Ryssland bestämt att de skulle segra lätt. Undrar om Putin och högsta ledningen fortfarande tänker så eller om det bara är statlig media som håller fast vid detta ryska tankesätt?
Tesen som Solovyov driver i klippet är att USA inte kommer slå tillbaka eftersom de är rädda om sitt eget skinn. så de kommer lämna Europa i sticket för att undkomma samma öde.
Ett (av många) problem med det är att det helt bortser från brittiska och franska kärnvapen.

Men det är läskigt med ett land som allt mer verkar likna en dödskult.
Sedan är nog det i sig en del i skrämseltaktiken mot väst.
"Bäst ni gör som vi säger. Vi är totalt galna".
Citera
2024-04-23, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
En kavalkad av fina FPV drönareattacker. Det lär ju knackas ryss än mera framöver.

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1782444845308530965

Hur känns det alla vänner av Ryssland här i tråden när ni nu vet att det kommer vapen för 600miljarder från USA och nu 40 miljarder från GB.

Ni vet väl om att ATACKMS som kommer når till krymbron?

Eller är det nu som Putin ska komma med dom hemliga vapnen från Uralbergen?

Japp Putin kommer släppa lös sitt medeltida kavalleri snart.
Citera
2024-04-23, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Klart du får.
Det är bara den här lånade patriotismen jag inte kan med. Det blir bara för löjligt att engagera sig så starkt när man inte har några kopplingar till landet.

Man kan väl engagera sig starkt i ett vedervärdigt mord eller en sadistisk våldtäkt utan att känna offret?
Citera
2024-04-23, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
USA har gjort det.
Som vanligt.

Oj, jävla USA som är inne i Ukraina och stjäl tvättmaskiner.
Citera
2024-04-23, 20:08
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Så jag förstår dig rätt. Du bryr dig inte om konflikten men du stör dig på att andra stödjer ena sidan i konflikten?
Jag ska inte lägga ord i mun på dig men den där hållningen har vi stött på förut. Jag blir bara nyfiken, hade du kunnat stödja en lösning där Ryssland lämnar tillbaka annekterat område och konflikten avslutas idag?
För nåt gör ändå att du bryr dig så mycket att du försöker driva opinion mot redan djupt sedimenterade åsikter.

Ja alltså jag struntar fullkomligt i hur de löser det. Att ryssarna lämnar och ger tillbaka områdena de tagit, eller att de får hela Ukraina. Vilket som blir bra. Jag kunde inte bry mig mindre.

Men som jag skrev innan så tycker jag den lånade patriotismen är så otroligt patetisk.

Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Har du "missat" att det är den psykotiske dvärgen i kreml som ägnar sig åt att invadera, ockupera, annektera och föra anfallskrig mot fredliga grannländer?

Men du missar ju helt poängen. Ukraina är precis likadant som Ryssland. Det finns ju en anledning till att de inte blivit insläppta i EU. Det är så sönderkorrumperat att ingenting fungerar. De är inte snälla fredliga änglar som medie i väst försöker utmåla dom. De är av samma skrot och korn som ryssarna är. Därför tycker jag att de två länderna antingen kan försöka leva i någon sort symbios, eller bara smälta ihop och leva lyckliga.
Ukraina har mycket mer gemensamt med ryssarna än med oss.

Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Hade inte USA varit, så hade vi antagligen pratat tyska eller ryska.

Ja, det hade varit fint om vi pratat tyska i så fall. Det hade jag föredragit.
Citera
2024-04-23, 20:13
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det är en farlig retorik. Ju mer Ryssland förlorar ju större kommer kraven på att kärnvapenanfall faktiskt utförs att bli. Jag har läst om hur de "nyimperialistiska" ryska "akademikerna" resonerar och de har aldrig med hur de skall agera om väst svarar, eller hur de skall agera om Väst ställer samma ultimata krav: "Lämna Ukraina eller vi slår ut Ryska storstäder i ett första-anfall ni helt saknar luftvärn för att möta". Man känner igen ett tankesätt som speglar Putins och hans närmaste resonemang när de startade kriget 2022. Putin har en massa planer på hur han skall agera och hur det kommer lyckas, och Ukraina, Europa, USA kommer reagera på det i sin tur: Enligt vad Putin redan bestämt sig för (Det som moskoviterna kallar "4D-schack"). Det finns inget utrymme i resonemanget att motståndarna har en egen agens och agerar fristående och proaktivt oberoende av vad Putin väljer (I motsats till hur en schackspelare måste tänka). Inte heller att Ryssland kan misslyckas med vad Putin var så säker på att de skulle vara överlägsna i. Det är egentligen kärnan i Putins misslyckande; hans stat misslyckas med det de "borde" lyckas med och Ukraina lyckas med det de "borde" misslyckas med. Ukraina kapitulerade inte när Putin hade planerat att de skulle det. Västländer skickade snabbt luftvärn och pansarvärnsrobotar när Putin planerat att de skulle vara passiva. Europa lade om stora delar av sin energiimport när Putin bestämt att de skulle göra som Ryssland ville och låta dem erövra Ukraina, annars skulle de frysa ihjäl. Ryska elittrupperna blev besegrade av ukrainarna på flera fronter när Ryssland bestämt att de skulle segra lätt. Undrar om Putin och högsta ledningen fortfarande tänker så eller om det bara är statlig media som håller fast vid detta ryska tankesätt?

Jag tror det enda syftet med Putins återkommande kärnvapenhot mest är för ratt skrämma upp opinionen i väst så att dom blir så rädda och stoppar all vapenexport. Han har ju lyckats bra med flera namntunga personer, Tex Elon Musk och den svenska fysikern Tegmark som har noll koll på militära strategier och kommer med olika utspel om att ryssarna är oövervinnerliga och att det snart blir kärnvapenkrig.

Anfallet förra veckan mot Israel där dom sköt ner nästan samtliga ballistiska missiler och ett hundratal drönare visar ju på vad som kommer att hända vid en storskalig kärnvapenattack. Det mesta kommer skjutas ned, samtidigt som Rysslands luftförsvar är näst intill obefintlig och väst kommer garanterat svara med en vedergällning. Det kommer sluta illa för alla men det kommer sluta 100ggr mer illa för ryssen.
Senast redigerad av raskens 2024-04-23 kl. 20:16.
Citera
2024-04-23, 20:18
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollegah1
Din dvärgfetisch tar aldrig slut.

Vilken annat land ska invaderas efter Ukraina tänker du? Upp med bevisen om du har något.
Lyssnar man på Putins Röst Vlad Solo och Medvedev så handlar de om hela Europa ner till Lissabon.
Citera
2024-04-23, 20:19
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Man kan väl engagera sig starkt i ett vedervärdigt mord eller en sadistisk våldtäkt utan att känna offret?

Det kan man väl absolut göra. Men att gå från det till att sitta på ett anonymt forum och skrika slava ukraini och ryzzjävlar i tid och otid är liksom inte samma sak.
Att du som svensk iklär dig rollen som ukrainsk patriot har jag väldigt svårt för. För att det är löjligt.
Lika löjligt som vänstern som vurmar för Palestinierna.

Att en Ukrainare tycker så har jag full respekt för. Patriotism är bra och bör uppmuntras.

Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Oj, jävla USA som är inne i Ukraina och stjäl tvättmaskiner.

Ja det är patetiskt, det är det, att ryssarna stjäl tvättmaskiner. Men de är ju lusfattiga så vad kan man förvänta sig. Sånt som händer i krig.

Men det här med USA då.
Om jag ställer den här frågan: Vad tror du hade hänt om Ryssland placerade missiler och militär personal i Mexiko och i Kanada?
Minns du Kubakrisen?

Jag säger inte att någon har rätt här, för alla är lika jävla dumma i huvudet. Men om du tränger in någon i ett hörn, får du räkna med en reaktion.
Varför eskalerar de konflikten här tror du, och inte uppe i Berings Hav?
Citera
2024-04-23, 20:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Tesen som Solovyov driver i klippet är att USA inte kommer slå tillbaka eftersom de är rädda om sitt eget skinn. så de kommer lämna Europa i sticket för att undkomma samma öde. Ett (av många) problem med det är att det helt bortser från brittiska och franska kärnvapen. Men det är läskigt med ett land som allt mer verkar likna en dödskult. Sedan är nog det i sig en del i skrämseltaktiken mot väst. "Bäst ni gör som vi säger. Vi är totalt galna".

Ja men det är det resonemanget jag försöker komma åt i mitt resonemang. Det är en respons han vill ha, en respons som krävs för att hans tes skall gå ihop. D.v.s. han ger inte USA en egen obereonde agens utan bara fastställer att USA skall agera på ett visst sätt om Ryssland agerar på ett visst sätt. Jag ser det inte som ett önsketänkande utan mer som "1D-schack". De tänker inte ens i schackets 2 dimensioner utan bara i en dimension. Responsen på min handling måste bli vad jag bestämmer att den skall bli, annars är min första handling inte rationell, inte logisk.

Därför blev det inte en 3-dagars speciell militär operation (SMO). För att den skulle ha lyckats, för att planen inte skulle ha varit irrationell; så krävdes det att alla i omvärlden skulle agera som planen förutsatte.

Ja jag kanske är lite flummig nu..........
Citera
2024-04-23, 20:22
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Tydligare vy på hur en rysk robot slår in i TV-tornet i Charkiv:

https://www.bitchute.com/video/PqVzKhNxW9lC/

Ska tydligen ha varit en Ch-59 kryssningsrobot som klippte tornet - snacka om meterprecision!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Raduga_Ch-59
Troligtvis en felskjutning, de har tidigare inte visat på nån större precision.
Ren skit rent ut sagt jämfört med västs kryssningsmissiler.
Citera
2024-04-23, 20:28
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Är ganska uppenbart så ja!
Ja…..?
Och vad var det?
Citera
2024-04-23, 20:30
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Jag tror det enda syftet med Putins återkommande kärnvapenhot mest är för ratt skrämma upp opinionen i väst så att dom blir så rädda och stoppar all vapenexport. Han har ju lyckats bra med flera namntunga personer, Tex Elon Musk och den svenska fysikern Tegmark som har noll koll på militära strategier och kommer med olika utspel om att ryssarna är oövervinnerliga och att det snart blir kärnvapenkrig.

Anfallet förra veckan mot Israel där dom sköt ner nästan samtliga ballistiska missiler och ett hundratal drönare visar ju på vad som kommer att hända vid en storskalig kärnvapenattack. Det mesta kommer skjutas ned, samtidigt som Rysslands luftförsvar är näst intill obefintlig och väst kommer garanterat svara med en vedergällning. Det kommer sluta illa för alla men det kommer sluta 100ggr mer illa för ryssen.

Ryska säkerhetstjänsten har ju den uppgiften, men tyvärr speglas tankesättet i vad Dugin och andra sådana filurer har skrivit om. Det är en del av hela det "Euroasiatiska Imperiet," "Det globala Syd", "Multipolär värld". Gubbarna och tanterna i rysk TV speglar bara dessa "teorier" (Och våra moskoviter i tråden).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in